Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Weekendcake


veuvecouderc

Aanbevolen berichten

Tja ik noem het maar zo omdat (alhoewel ik geen 9 tot 5 doordeweekse baan heb) ik op de een of andere manier altijd in het weekend meer tijd neem voor het bakken van het een of ander. Goed, er zijn talloze variaties op cake en maar hieronder mijn werkwijze.

 

Eigenlijk is het heel simpel maar het komt er - bij mij - op aan om de ingredienten in de juiste volgorde en zorgvuldig door elkaar te mengen. Als ik te ongeduldig ben krijg ik geheid een lage cake of een bank erin. Ook niet erg want die smaken prima maar mooi is het niet Verder bak ik mijn cakes op een lage temperatuur maar wel lang.

 

250 gram bloem

250 gram (smeerbare) boter

250 gram suiker

250 gram eieren (ik ga er meestal vanuit dat een gemiddeld ei 50 gram weegt)

1 gram zout

eventueel een beetje melk

 

Zeef de bloem. Roer de boter smeuig (let op de boter moet dus niet rechtstreeks uit de koelkast komen, die krijg je niet smeuig geroerd!), doe dit een beetje vlot. Met de mixer op de hoogste stand maar wel met beleid. Dus niet als een razende die mixer door je boter jagen. Ongeveer een half minuutje. Voeg de suiker beetje bij beetje toe, het beste is lepel voor lepel maar dan moet je wel echt de tijd hebben. Wat niet goed is, is alle suiker er in een keer bij kiepen! Elk beetje suiker zorgvuldig door de boter roeren voor je het volgende beetje erbij doet. Fijne kristalsuiker werkt beter dan grove rietsuiker, basterdsuiker werkt nog beter. Je kunt ook honing gebruiken maar dat heb ik nog nooit gedaan. Indien je honing gebruikt is die cremige weer beter dan hele vloeibare. De suiker zolang door de boter roeren tot er een mooie egale massa is ontstaan. Je moet de suiker eigenlijk niet meer als suiker kunnen herkennen.

Dan een ei boven een kopje breken, eventueel meegekomen schaalstukjes er nog uitvissen en dan een ei per keer door de boter/suikermassa roeren. Zorgvuldig! Ook hier geldt weer, roeren zodat een egale en nu tevens luchtige massa ontstaat.

Dan de gezeefde bloem, deze moet je er eigenlijk doorspatelen, voorzichtig. Ook beetje bij beetje . Als je toch je mixer wilt gebruiken zet 'em dan op een lagere stand. Het deeg is klaar als het zwaar 'trekkend' van een lepel valt. Ik kan dit niet anders omschrijven. Het moet niet van je lepel aflopen als dikke yoghurt en het moet ook niet als een klont terug in de kom vallen. Maar meer een beetje uitgerektachtig

Mocht je ontevreden zijn over de trekkendheid van het deeg maar geen extra ei willen toevoegen dan kun je een beetje melk erbij doen, voorzichtig erdoor roeren!

 

Is het deeg goed dan stort je het in je cakevorm (die ik altijd alleen maar op de boden insmeer met boter en wat bloem) en dan gaan ze in de oven. In mijn oven op 160 graden en dan ongeveer 5 kwartier of 1,5 uur. Ik heb geen breinaalden maar ik steek er na 5 kwartier een sateprikker in. Als die droog blijft dan vind ik het goed, zo niet dan gaat ie nog even terug. Ik open de oven nooit eerder dan die 5 kwartier.

 

Nou dat was het dan. Het recept kent denk ik iedereen maar nogmaals ik krijg alleen mooie hoge luchtige cakes als ik precies doe wat ik hierboven heb beschreven. Is mijn boter te hard, mijn bloem niet gezeefd, de suiker niet goed opgelost etc etc dan krijg ik een lage cake met al dan niet een bank. Lekker maar niet wat ik voor ogen had.

 

PS Mocht je specerijen of aroma (citroenrasp ofzo) willen toevoegen doe dit dan na de suiker en voor de eieren. Eventuele vruchten, chocoladesnippers of noten pas op het allerlaatst er voorzichtig doorroeren!

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Cakedeeg gemaakt om te wecken volgens de verhoudingen in het weckboek ( 2x het recept )en de werkwijze van Leslie. Had helaas geen basterd in huis, gewone kristalsuiker gebruikt, wel lepel voor lepel toegevoegd, eindeloos gemixt, laten rusten, weer gemixt maar het bleef knarsen. Verder de slow bereiding toegepast en de staat van trekkerigheid ( goed beschreven ) bereikt door toevoeging van melk. 6 Potten van 3/4 ltr. en wat kleine vormpjes staan nu in de oven en ben zeeer benieuwd.

 

Leslie in jouw recept zie ik geen bakpoeder, rijst cake ook zonder?

 

Voor zover ik nu kan inschatten, van wat ik kan zien door het ietwat beslagen glas van de oven, zal er van wecken weinig komen; het deeg rijst boven de pot uit....

Link naar reactie
Delen op andere sites

, nee dat niet, wilde geen risico lopen. Nu ze uit de oven zijn, krimpt het weer wat. Eerst maar een feestje genieten, zie daarna wel of de dekseltjes op de potjes passen, ze moeten toch eerst afkoelen voor het wecken. Ben allang blij dat zelfs bij mij het deeg is gerezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, dat kan evt. ook. Inmiddels al de hoogste cake uit de vorm laten glijden en aangesneden, was zeer benieuwd ( ongeduldig ) naar smaak/luchtig en gaarheid. Was prima gaar ( oven voorverwarmd op 100 gr. en 90 min. gebakken op 160 gr. ) luchtig ook prima, smaak ook wel, zou er volgende X wel dat snufje zout bijdoen wat "weck"er niet bij doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Vandaag voor de derde week op rij een cake gemaakt.

Zakt dat ding tijdens het bakken alweer in.

Dat is dus voor de derde keer, wordt er niet goed van, de smaak is prima maar het oog wil ook wat.

Wat doe ik toch verkeerd, toen ik een gasoven had, had ik dat nooit.

Met de hetelucht oven dus al voor de derde keer

T e warm ik weet het niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Greetje, ik hoor vaker dat cake in een hetelucht oven inzakt (hier overigens niet). Kan het niet te maken hebben met de 'waaier' die af en toe uit gaat en dan weer aan? Krijg je namelijk een redelijk groot warmteverschil..

 

Binnenkort eens een cake maken met dit recept, 't klinkt goed (terwijl ik helemaal niet zo van 'gewone' cake houd)..!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Greetje, je zou kunnen proberen wat bakpoeder toe te voegen... Dat verbeterd echt je deeg en de luchtigheid van je cake! (ik moet het ook doen met een heteluchtoven) En, als ik cake maak ik een cake vorm (gebruik vaak een platte taartvorm, gaat stukken sneller), dan dek ik de cake de eerste helft van de baktijd af met aluminium folie, dan kan het van binnen goed garen zonder dat de bovenkant te bruin of te hard wordt...

 

ik gebruik ik in het standaard recept altijd maar de helft van de boter, bij 200 gr bloem en suiker dus maar 100 gr boter, want ik bak wekelijks cake, en heb geen zin/geld/tijd voor nieuwe broeken

 

Misschien wist je het al natuurlijk, en anders succes met experimenteren!

 

(ik weeg trouwens zelden iets af... kwak alles altijd bij elkaar, en experimenteer graag met verschillende smaken, gaat zelden mis, maar ik bak ook wel eens bakstenen )

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...