Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik las op dit forum over de karton methode om een stukje gazon te veranderen in moestuin.

Mijn zoon wil graag een tunnel kweekkas en wil hier graag dit voorjaar en deze zomer mee aan de slag.

Kunnen we de kanton methode ook nu toepassen in de tunnelkas en daar een laag grond op doen en aanplanten/zaaien en dat het gras intussen eronder dood gaat?

Of kun je dit alleen doen als er nog een heel najaar en winterseizoen overheen gaat?

Als dit niet kan, wat zijn dan de andere opties?

Kun je een tunnelkas ook in de lengte richting west-oost zetten? of is het beter in de richting noord-zuid?

Geplaatst:

Ik zou het gazon afsteken, dus de bovenste laag van een vijftal cm afgraven. Vervolgens zou ik die ruimte terug opvullen met compost en de aarde dan nog wat loswerken met een spitvork. Denk dat je dan een prima basis hebt voor een moestuin.

De serre in Oost -West richting zou ik voorkeur aan geven, maar weet niet of het echt veel uitmaakt...

Geplaatst:

de karton methode kan prima hoor,, een goede laag grond erop en daarop een dikke laag compost, beetje in harken en je kan begginnen.

wat betreft de tunnel serre

========================================================

Noord-zuid

Theoretisch wordt het meest een noord-zuid oriëntering van de nok aangeprezen, omdat in dit geval de kas het meest nut haalt uit de ochtenden avondzon (licht en warmte) en minder warm wordt op het middaguur dan bijvoorbeeld bij een oost-west oriëntering van de nok. De noord-zuid oriëntering wordt als de beste beschouwd voor alle vroege lenteteelten, voor de globale groenteteelt in het bijzonder.

Oost-west

Een oost-west oriëntering van de nok wordt het meest aanbevolen voor een cactus- of vetplantenserre, omdat dan de meeste warmte tijdens het middaguur wordt opgenomen. Vandaar dat bij een oost-west oriëntering de serre in de winter meestal warmer is, omdat dan een optimale benutting van de middagwarmte mogelijk is

Bron: http://www.tuinkrant.com/

=====================================================================

"Natura non nisi parendo vincitur "

Geplaatst:

Afgelopen herfst heb ik karton gehaald bij de fietsenmaker. De verpakking van fietsen. Je krijgt dan grote stukken aan elkaar en mooi dik karton. Daar heb ik een beetjemaarde op gegooid en daarna pallets tegen het wegwaaien. Dit voorjaar had ik prachtige grond met erg weinig onkruid!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...