Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ongedierte!


Liesje

Aanbevolen berichten

Hai allemaal!

 

Ik leer ontzettend veel op dit forum! Helaasch ook over dingen waar ik eigenlijk helemaal het bestaan niet van wilde kennen

 

Vanmorgen ontdekte ik niet alleen aardvlooien op mijn munt (a la, die schijnen niet zo heel veel kwaad te kunnen doen), ook viel het me ineens op dat mijn pastinaak blaadjes er nogal verschrompeld bij hingen. Er waren bobbeltjes op het blad ontstaan, en sommigen waren helemaal opgekruld. Hmmm...dus ik heb even een blaadje geplukt om aan jullie te laten zien:

 

ffd55i.jpg

 

Volgens mij zie ik hier een wortelvlieg, wat eitjes van een voor mij onbekend beestje, en een klein zwart monstertje (lijkt een beetje op wat Jorieke123 hier had: beestjes-in-de-munt-t1658.html).

 

Op elk blaadje zit minstens een van deze beestjes...heeft het ongedierte uiteindelijk toch massaal mijn tuin heeft weten te vinden? Of zal het wel meevallen? En moet ik er iets aan doen? Of gewoon afwachten en hopen dat de schade meevalt?

 

Groetjes, Elise

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, da's een kwestie van inschatten heh. Geen idee...voor mijn gevoel zien de blaadjes er wat geler uit, en omdat ze wat verschrompeld zijn ogen ze niet heel blij. Maar ja, dat hoeft natuurlijk nog niets te zeggen over de staat van de wortel. Maar als het ongdierte zich massaal voortplant gaan ze ook op de wortels af, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een blaadjes-beest zal geen wortels eten, dus dat valt wel mee. Het is meer de vraag: zit het je oogst in de weg? In dat geval moet je misschien een planten-thee maken (bijv. van rabarber, groene zeep en spiritus) om van de beestjes af te komen. Ik kan niet goed zien wat het is.

Lijkt op een luis, maar die komen meestal in groepjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt op een luis, maar die komen meestal in groepjes.

Zover ik het kan zien zijn het groene luizen, een dikke vette zwarte luis en een luis met vleugels

De planten staan gewoon in de volle grond toch?

Dat zou in ieder geval de bobbeltjes en de kromgetrokken blaadjes verklaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, thanks! En even voor de duidelijkheid; moet je dit spul met een plantenspuit sprayen op de blaadjes? Of juist gieten op de wortels? (De laatste keer dat ik een zelfgemaakt brouwseltje uit probeerde op de blaadjes van mijn fruitbomen liepen ze brandschade op , dus ik ben een beetje voorzichtig nu)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt Elise. De luizen worden gegeten door allerlei andere nuttige insecten, maar mocht de plaag te groot worden dan kan je ze bestrijden met allerlei middeltjes, van een 'harde' straal koud water, tot biologische middeltjes als brandnetelgier of redelijk veilige insecticiden als spruzit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ondertussen knaagt het ongedierte er nog steeds op los :-S. In eerste instantie viel het wel mee met de schade, totdat ik vanmorgen dit zag:

 

28irrj7.jpg

 

Weten jullie wat die donkere verkleuring veroorzaakt op mijn pastinaak? De nabijgelegen worteltjes vertonen dezelfde verkleuringen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...