Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bruine vlekjes op mijn Ditta's


speets

Aanbevolen berichten

Ze staan er prachtig bij, op een landje dat vorig jaar nog grasveld was. Niets aan te zien.

De eerste planten geven een mooie oogst, veel mooie grote gladde aardappels, maar er zitten verzonken, bruine vlekjes op.

In een vroeg stadium kan ik die er nog afborstelen, maar het dringt de knollen binnen.

Ik dacht aan lakschurft, maar dat ligt er meer bovenop.

 

Ik kan ze nu nog wel eten, maar ik wil graag weten wat dit is en of mijn oogst nu verloren is

 

DSCF449235451436110967.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik het kan zien lijkt het op Alternaria:

Vroeger kwam Alternaria in Nederland op beperkte schaal voor, tegenwoordig komt Alternaria algemeen voor en kan het in sommige rassen en jaren flink schade veroorzaken.

Deze ontwikkeling is waarneembaar in veel Europese landen. De problemen begonnen in het zuiden van Europa, maar rukken steeds verder op naar het noorden.

Afgelopen seizoen werden ook uit Engeland en Denemarken ernstige aantastingen door Alternaria gemeld.

De verklaring voor deze ontwikkeling moet gezocht worden in een combinatie van factoren, zoals het veranderende klimaat, de zuinigere bemesting en het gebruik van meer specifiek werkende middelen tegen Phytophthora.

Of er net als bij Phytophthora ook sprake is van een agressiever wordende Alternaria-populatie, is nog onbekend.

Wel is duidelijk dat de Alternaria-symptomen veroorzaakt kunnen worden door twee verschillende soorten, namelijk Alternaria solani en A. alternata.

Deze twee soorten kunnen in het veld niet worden onderscheiden, maar de symptomen verschillen wel duidelijk van de symptomen die door Phytophthora worden veroorzaakt.

Het wisselen van de seizoenen doet mij telkens weer verwonderen over het leven, de spanningen en verwachtingen in en om mijn tuin.

Bloem, boom, struik, dier, vogel, reptiel, insect, vis, vormen samen met de mens onze natuur en daar wordt ik gelukkig van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, ik vrees dat je gelijk hebt. Wat jammer nou...

Vreemd dat de planten er verder (nog) zo fris en fleurig bij staan.

Duimen dat het niet overslaat naar de tomaten.

Bedankt.

http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/document/alternaria-aardappel

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Bij de oogst viel de schade enorm mee

 

Bij nader inzien denk ik dat ritnaalden de boosdoeners zijn.

Zou goed kunnen, want het perceeltje was het voorgaande jaar grasland, en bij het spitten kwam ik inderdaad allerlei larven en torren tegen.

 

"Ritnaalden zijn de harde, geelbruine larven van de kniptor. Deze larven vreten gaatjes en soms ook gangen in de knollen"

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister keek ik bij de grootgrutter naar de Ditta's en ook die hadden gaatjes! Weliswaar minimaal, maar ze hebben natuurlijk geselecteerd.

Bij mij was ook maar een klein deel van de oogst aangetast. Daarom denk ik niet dat het een schimmel was, maar ik ben geen expert.

 

Nieuwe foto's gemaakt van hoe ze er nu uit zien: het zijn kleine holletjes. Ik stel me zo voor dat een ritnaald (of ander ondier) een eitje onder de schil heeft gelegd, dat daar een larfje uit kwam dat zich eerst lekker vol vrat, en daarna een gaatje knaagde om naar buiten te kruipen en zich te verpoppen enz.

 

Maar ik sta open voor een beter verhaal

 

DSCF4949-474851453989037.JPGDSCF4953-230101453989041.JPGDSCF4952-267831453989128.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...