Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb de 2 planten in een grote cement ton staan samen met een courgetteplant.

De planten groeien goed en buiten dat ik erg slappe bladeren heb gehad na een voeding (vloeibare "moestuinvoeding" uit een fles) en luizen die ze hebben gehad, lijken ze het weer goed te doen.

Ik heb 1 flinke komkommer, maar andere beginnende komkommertjes worden allemaal langzaam geel, verschrompelen en gaan dood.

Mijn vragen:

- hoe zie ik dat een komkommer rijp is? Op internet las ik dat hij 15 tot 20 cm wordt, maar die van mij groeit niet meer in de lengte en wordt alleen maar dikker.

- ik geef de cementton (waar dus ook de courgette vooraan in staat) elke dag een flinke gieter water, kan dat teveel zijn?

- moet ik het aantal vruchtjes beperken?, er zitten er veel aan.

- kan ik de ranken ook beter beperken?

- is het normaal dat er ook zoveel mannelijke bloemetjes komen?

- dus vooral...hoe zorg ik dat die beginnende komkommertjes in lekkere eetbare komkommers uitgroeien...

2015070717373029851436291787.jpg

2015070717393355951436291794.jpg

2015070717382512671436291789.jpg

2015070717391317121436291792.jpg

Omdat het na 2 mislukte jaren, nu eindelijk is gelukt de plant zover te krijgen, hoop ik dat ik ook echt kan oogsten....

Alle tips zijn van harte welkom

Geplaatst:
Op internet las ik dat hij 15 tot 20 cm wordt, maar die van mij groeit niet meer in de lengte en wordt alleen maar dikker.

Dikker is wateriger en mogelijk ook: er ontwikkelen zich pitten. Zijn ze groen en stevig: opeten. Kleiner oogsten is niet erg (plant wordt gestimuleerd om verder te groeien en bloeien). Je hebt dus speelruimte, maar beter te vroeg dan te lang wachten.

elke dag een flinke gieter water, kan dat teveel zijn?

Komkommers houden van voldoende vocht. Maar staan niet graag kletsnat. Stem het wat af op het weer/verbruik wanneer je giet. Is de bodem nog vochtig...dan uitstellen. Te veel gieten betekent ook dat de bodem uitspoelt...op een gegeven moment krijgt de plant misschien te korten om goed verder te doen.

moet ik het aantal vruchtjes beperken?, er zitten er veel aan.

Neen. Doet de plant zelf wel.

kan ik de ranken ook beter beperken?

Niet voor de plant en vruchtzetting. Misschien wel om alles genoeg ruimte te geven en e voorkomen dat alles dichtgroeit of de plant gaat afbreken. (Maak zonodig ruimte of een constructie om ze langs te leiden). Wat in de weg zit, kun je wat snoeien.

- is het normaal dat er ook zoveel mannelijke bloemetjes komen?

Ja. Aanvankelijk bijna alleen, later komen er meer vrouwelijke en minder mannelijke (meestal).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...