Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sla, het hele jaar door


lovenature

Aanbevolen berichten

Hallo Leen,

 

Een glazen kas werkt bij mij het beste. Ik heb zelf weinig ervaring met koude bakken (van glas of van plastic) dus wellicht kunnen anderen naar meer over vertellen. In de kas blijven bij mij de slaplantjes bijna allemaal de hele winter in leven. Ik kies wel voor rassen die wat beter tegen de koude kunnen, zoals Artic King en een aantal bladkool gewassen (snij ik als jonge blaadjes). Verwacht overigens geen snelle groei maar eerder weinig tot geen groei tijdens koude dagen met weinig licht. Plant dus zeker eind september / oktober de jonge plantjes in de kas om van de winter de gegroeide kroppen (die dan weinig meer groeien) te oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Leen,

 

ik heb mijn sla de afgelopen winter met een oud raam afgedekt. Eerst een "muurtje" van grond en bakstenen ter grootte van het raam (een cm of 12-15 hoog) om de sla heen gemaakt en dan het raam erop. Dat werkte opvallend goed: in februari kon ik er nog hele goede sla van oogsten!

Nou was het natuurlijk geen vreselijk strenge winter, dus misschien had ik beginnersgeluk, maar toch...

 

Ik had alleen niet genoeg gezet, dus ik heb vorige week weer gezaaid, alvast rekening houdend met de maat van het raam, in de hoop dat er genoeg opkomt om zowel in de herfst van te eten als ook nog over te houden voor de winter.

Misschien dat het ook voor jou werkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla of kool, boor in je platte bak diepe gaten, tot in het grondwater. Vul deze gaten met turfmolm. De turfmolm zal het water en dus ook de temperatuur daarvan omhoog transporteren en ja hoor, sla en kolen gaan het prima doen. Ook in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

@Aluapje. Sorry voor de wel heel late reactie, ik moet het gemist hebben.