J Homan Geplaatst: 3 oktober 2015 Share Geplaatst: 3 oktober 2015 Hallo Wij hebben 3 maanden geleden aardappels gepland . ze bloeiden nog niet .nu zij iemand op de tuin knip de planten tien cm boven de grond af dan groeien de aardappels door . vandaag zagen we dat de planten droog en bruin waren . ik heb er 2 opgegraven en ze zien er goed uit allen de schil is dun . moeten we ze al oogsten of nog laten zitten? Groetjes jeremy Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 4 oktober 2015 Share Geplaatst: 4 oktober 2015 welk soort was het? een groeitijd van 3 maanden is wat kort voor een laat ras, denk ikhet loof is nu droog en bruin maar dus niet ziek? dan kun je ze nu rooien en lekker in de schil klaarmaken en/of voorzichtig bewarenals je grond redelijk droog is en er niet teveel beesten zijn die ze gaan eten kun je ze ook laten, maar ze moeten vóór de vorst de grond uit zijn Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 4 oktober 2015 Share Geplaatst: 4 oktober 2015 Ik verwonderde me er ook over...begin juli nog aardappels planten.....nogal ongewoon. Maar met een vrij vroeg ras en doordat fytoftora dit jaar bijna niet toesloeg op veel plaatsen, zou het zo maar kunnen.Een vroeg ras heeft een korte tijd nodig ( 8 a 10 weken) om te rijpen. We zetten die normaal vroeg omdat we snel al nieuwe aardappels willen en om de phyto voor te zijn, waarvoor vroege rassen niet resistent (hoeven te) zijn. En dan is het inderdaad ook goed mogelijk om ze als vrij jonge aardappels met schil en al te eten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
piggy Geplaatst: 4 oktober 2015 Share Geplaatst: 4 oktober 2015 Hier waren de vroege meer dan gemiddeld qua opbrengst en qualiteit. De latere (o.a. Desiree) waren enorm, gemiddeld 2 knollen per plant van 1/2 kg per stuk. Groot was de ontgocheling toen bleek dat minstens de helft door fyto aangetast was en niet meer voor consumptie geschikt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.