Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Chinese Tayer

roosmarij

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik heb 2 jaar geleden een Chinese Tayer uit Suriname gekregen, een knolletje. Dat heb ik voorjaar 2014 in de grond gestopt in een pot. Hij kwam heel langzaam op gang, dat heeft echt een paar maanden geduurd. Het is een exoot die geen vorst verdraagt, dus in de koude periode binnen. Afgelopen winter heeft hij in de toilet overwinterd en is in mei weer naar buiten, gegaan (of was het juni?) Nou is de oorspronkelijke knol groter geworden, het blad is best heel aardig geworden, en hij heeft een paar zijknolletjes/scheuten. Er komen worteltjes onder de pot uit.

Weet iemand of ik de knol moet rooien en dan in het voorjaar de kleintjes weer kan planten, of dat ik het geheel gewoon in een grotere pot moet zetten, of....? Ik kan op het internet niet vinden hoe ze deze plant in Suriname behandelen. Het is een moerasplant, dus vochtminnend, je kunt zowel de knol als het blad eten etc. Maar als ik een oud blad afpluk bloedt de plant eindeloos na (weken), totdat de stengel is ingedroogd. Ik ben dus wat beducht om zomaar de knollen uit de grond te rukken en de bladen af te snijden, of andere dingen te doen. Goede raad is duur! Wie heeft enig idee?

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me dan afvraag is wat je uiteindelijk met de plant wilt?

Wil je hem voor de sier houden of ga je echt voor de opbrengst van de knollen?

Dat laatste lijkt me dan wat omslachtig worden, veel planten nodig, en dan wordt het wel erg vol op je toilet misschien. En die knollen zijn gewoon te koop bij de toko.

Voor de sier of gebruik van blad zou ik de kleine knolletjes samen in een pot zetten en die ook groot laten worden en de grotere knol alleen in een, misschien iets grotere, pot houden.

En zoeken op Taro levert misschien wat meer resultaten op.

https://www.youtube.com/watch?v=PjLetUHFnrs

,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je link heeft inderdaad interessante informatie opgeleverd. Dankjewel!!

Voor nu wil ik eigenlijk alleen de knol in leven houden. Ik vind het gewoon een aardige plant en ik heb de eerste knol gekregen van een vriendin uit Suriname, vandaar. Meer sentimentele waarde dus. Als ik het blad wil eten, of de knol, kan ik die beter in de toko halen heb ik begrepen, dat is veel eenvoudiger en waarschijnlijk zeker zo smakelijk.

Het ging er mij om dat ik niet iets doe wat de plant in zijn voortbestaan zou schaden.

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...