cedricm Geplaatst: 1 november 2015 Share Geplaatst: 1 november 2015 Hallo, Nu er redelijk weinig in de moestuin staat, zou ik mijn grond al wat willen bemesten voor de lente. We hebben twee kippen waarvan we toch wel wat mest hebben. Al wat rondgelezen op het internet dat kippenmest veel voedingsstoffen bevat, maar te sterk kan zijn voor de grond. Is het beter om de kippenmest wat te verdunnen in water en zo dan op de grond te doen? Of is het helemaal geen goede bemesting en is het beter dat ik voor iets anders opteer? Alvast bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 1 november 2015 Share Geplaatst: 1 november 2015 Kippenmest mest bevat veel snel-opneembare stikstof (dat kan die "verbranding" veroorzaken) en een buitensporig hoge dosis fosfor. Het effect van direct gebruik op je moestuin is een mogelijk overdreven (ongezonde) groei van veel gewassen en dat de meeste stikstof snel als ammoniak vervliegt in de atmosfeer en dat fosfor zich kan ophopen in de bodem en (sneller of langzamer, wat afhankelijk van je grondsoort) in het milieu uitspoelt. Aan de andere kant is het ook wel goed voor het milieu (kringloopgedachte) om de meststoffen die je hebt in je moestuin in te zetten (en geen mest van elders aan te voeren of...heel ongewenst...kunstmest te strooien. Overigens is de werking van kippenmest direct wel enigszins te vergelijken met die van een stikstofrijke kunstmest) Eigenlijk is de oplossing heel makkelijk: Gebruik je kippenmest in compost die je maakt. Daar werkt het stimulerend op de omzetting (als sterk "groen" is stikstofrijk materiaal en vanwege de gunstige bacteriën die het aanbrengt/stimuleert.) Een goede composthoop/bak bevat 2/3 tot 3/4 ook "bruin" materiaal (geeft de nodige koolstof en structuur aan je compost, de biologische omzetting in de composthoop heeft vooral een evenwichtige verhouding stikstof en koolstof nodig). Het resultaat...rijpe compost.... is de ideale meststof voor je moestuin. "Bruin" materiaal heb je misschien al, als je stro of hennepstro of houtsnippers o.i.d. op de bodem van je kippenhok legt. Wij gebruiken vooral vlasstro en hennepstro....vanwege goedkoop en handigheid....koekt niet. Anders kun je denken aan bladeren die nu rijkelijk vallen, kleingemaakt snoeihout e.d. Ik weet niet hoe groot je moestuin is, maar met gemiddeld 4 kippen beschouw ik hun mestbijdrage als een prettig extraatje voor de compost die voor mij de basis, en meestal de enige, bemesting is voor mijn moestuin van ca. 200m2. Naast de kippenmest gebruik ik wel nog soms wat extra konijnen/cavia/ezel en paardenmest om compost mee te maken, naast alles wat de siertuin en moestuin en keuken oplevert aan plantaardig afval. De werkwijze van compost ermee maken is ook ecologisch veel beter omdat door het composteer-proces de uitspoeling/vervluchtiging van stikstof en fosfaten sterk tegengaat en er zich stabiele, langzaamwerkende, verbindingen mee vormen die een langwerkende/milde voeding zijn voor je planten. Bovendien draagt de compost sterk bij aan bodemstructuur, waterhuishouding en bodemvruchtbaarheid van je tuin (een levende bodem vol organismen die een vruchtbare symbiose kunnen aangaan met je planten) die ook nog zorgt voor minder ziekten en aantastingen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
MartinH Geplaatst: 1 november 2015 Share Geplaatst: 1 november 2015 Ik verzamel de mest van mijn vijf kippen ook, en verdeel dat dan ook over het land. Ik schep de mest uit het kippenhok, waar het vermengt is met hennepstrooisel, dus het is zeker geen 100% mest.Kan me niet voorstellen dat dit problemen geeft. In de zomer gooi ik het ook tussen de teelten op het land, ook nog geen last mee gehad, Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 1 november 2015 Share Geplaatst: 1 november 2015 In de zomer gooi ik het ook tussen de teelten op het land, ook nog geen last mee gehad Ik stel me voor dat de stikstof na een fikse zomerregenbui dan inderdaad wel verdwenen zal zijn. Dat jij er nooit last mee gehad hebt is toch iets anders dan verstandig en milieubewust tuinieren, lijkt me. Ik hou je niet tegen hoor en mag het minder nauw nemen met bijv. het milieu...... maar ik baal er wel van dat je een zorgvuldig en afgewogen advies zo makkelijk aan de kant schuift met zo een reactie. Je reactie klinkt in mijn oren als: Iemand die nooit uitkijkt als ie de straat oversteekt en dan roept dat het dus niet zo erg is om niet uit te kijken.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
MartinH Geplaatst: 1 november 2015 Share Geplaatst: 1 november 2015 @Weknow: Ik schuif je reactie niet aan de kant hoor, ik had jouw berichtje namelijk nog niet gezien toen ik mijn bericht er op zette,Deze heb ik dus pas naderhand gelezen, En ik gebruik geen puur kippenmest, De mest zit in de hennepstrooisel en zal niet meer dan 5 tot 10% van het totaal zijn, Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 1 november 2015 Share Geplaatst: 1 november 2015 Ik schuif je reactie niet aan de kant hoor, ik had jouw berichtje namelijk nog niet gezien toen ik mijn bericht er op zette,Deze heb ik dus pas naderhand gelezen, Okay, Martin. Mijn excuses dan voor de gegeven reactie!! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.