Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Even een wellicht wat blonde vraag, maar omdat ze bij de Jumbo de goedkope kattenbakvulling niet hadden heb ik nu houtkorrels. Het is kattenbakvulling, maar ook geschikt als bodem voor knaagdieren etc. Samenstelling zegt 'hout' en verder niks.

Ik mag toch wel aannemen dat het echt alleen maar hout is en dat ik het op de composthoop kan gooien als ik de kattendrollen eruit heb gevist? Dat beetje kattenpies is dan een extra aanvulling (ik gebruik nooit echte mest), en het is al met al maar een dun laagje tussen de groene keukenresten en de ouwe herfstbladeren enzo.

Ik neig naar gewoon doen. Gewoon doen?

Geplaatst:

ik gebruik ook houtkorrels maar ik gooi het niet op de compost.

katten zijn vleeseters. ontlasting van vleeseters kan je beter niet op de compostbak gooien.

nou geldt dat minder voor de urine dan voor de drollen. maar ondanks dat je de drolletjes eruit schept zijn de houtkorrels er wel mee in aanraking geweest. een twijfel geval dus.

Nu ben ik ook extra voorzichtig omdat ik helaas al wat ervaring heb met zieke katten...

zo is een van mijn katten hier gekomen met een aantal ernstige darmparasieten. darmparasieten van katten kunnen ook gevaarlijk zijn voor mensen, die wil je niet op de composthoop!

Inmiddels is ze helemaal vrij van parasieten maar er is wel een voedselovergevoeligheid overgebleven waardoor ze enkel vers vlees krijgt. een extra rede voor mij om niets van de kattenbak op de composthoop te gooien.

mocht je trouwens bij de houtkorrels blijven. de PeeWee kattenbak is zeker een aanrader.

Geplaatst:

of de kattenbak-houtkorrels in de GFT container mogen verschilt trouwens per gemeente.

hier mag het wel, bij een vriendin mag geen enkele kattenbak vulling in de GFTbak dus ook de houtkorrels niet.

de drollen sowieso in de grijze container en bij ziekte moet alles in de grijze container.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik gooi de inhoudt van de katten bak altijd op de compost hoop. Zowel de klei als de hout korrel vergaat prima hoor.

Geplaatst:

gooi je de drollen er ook bij?

het vergaan van de kattenbakvulling is ook geen probleem. dat de ziektekiemen niet vergaan is wel een probleem.

toxoplasmose is een bekende. relatief ongevaarlijk behalve tijdens de zwangerschap. deze parasiet is een van de redenen waarom zwangere vrouwen worden aangeraden de kattenbak niet zelf schoon te maken en met handschoenen in de tuin te werken wanneer (buur)katten daar hun behoeften doen.

de toxoplasmose oöcysten (een soort eitjes) die de katten uitscheiden overleven het prima in de tuin. deze kunnen ons via groente of fruit besmetten.

Op deze manier zijn er meer parasieten van vleeseters(zoals katten) overdraagbaar naar mensen. de ene onschuldiger dan de ander, maar zeker een risico bij een verminderde weerstand.

Geplaatst:

Even de lijst van Vlaco geraadpleegd, waarin uitgebreid beschreven staat wat op een composthoop kan/mag en waarom.

Je vindt het hele pdf-document hier:

http://www.vlaco.be/system/files/generated/files/infopage/vlaco-detaillijst_-_versie_2012.pdf

Als je scrollt naar de K en het trefwoord "Kattenbakvulling" dan wordt er eerst gekeken naar het absorptiemateriaal op zichzelf.

- Meeste kattenbakvulling is mineraal (d.w.z. vorm van gesteente: klei, vermiculiet enz.) en dat is NIET geschikt om te composteren. (Concreet: kan niet composteren want is niet organisch en remt een goede compostering af.

- Alleen het houtachtige materiaal kan - mits zonder uitwerpselen en urine van katten - op zich wel composteren.

Voor uitwerpselen en urine van katten wordt verwezen naar Uitwerpselen van vleeseters (scrollen naar de U dus even)

Daar wordt uitgelegd waarom het moeilijk kan composteren en een vijftal redenen gegeven waarom het wordt afgeraden op de thuis composthoop en waarom verboden is om het voor inzameling van groen of GFT aan te bieden.

Ik vat samen (maar lees vooral zelf even!)

- mengt slecht en geeft geurhinder

- Kan gevaarlijke ziektes veroorzaken, kiemen worden ook bij hoge temperaturen niet gedood

- trekt ongedierte aan

- kan medicatieresten bevatten

- onaangename verrassingen bij latere hantering (omzetten, uitbrengen) van de compost...(Ik vertaal even: concreet je zit in keutels en pis die niet goed zijn verteerd te dabben)

Voor het hele en genuanceerde verhaal: Lees en oordeel vooral zelf!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

Toxoplasmose en andere eventuele ziektes had ik helemaal niet bij nagedacht. Ik kieper alles toch maar in de grijze bak dan, liever geen risico's.

Geplaatst:

Goed stuk!

Nooit naar gekeken of aan gedacht gebruik het meeste hout korrels.

Daarbij komt dat de compost hoop op 100 m van huis ligt en ik mij daar niet druk over gemaakt heb.

Lied mijn vrouw tijdens haar zwangerschap nooit de bak of de tuin doen.

Geplaatst:

weknow

urine opgenomen door de houtkorrels geeft geen geuroverlast en mengt ook prima. dat maakt het denk ik ook verleidelijk om het toch op de composthoop te gooien. dat op de veel houtkorrelzakken staat dat de houtkorrels in de gftbak mag helpt ook niet. op sommige zakken/websites staat zelfs dat het op de compost of op de tuin mag.

nou schijnt er van het ministerie van VROM een onderzoek te zijn waaruit blijkt dat besmettingen zoals toxoplasmose het niet overleven bij de verwerking tot gemeentecompost. maar dat onderzoek heb ik nog niet terug kunnen vinden, enkele verwijzingen naar het betreffende onderzoek.

in datzelfde onderzoek zou ook staan dat dit niet geldt voor eigen composthoop: daar is besmetting wel mogelijk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic