Pfeffer Geplaatst: 6 februari 2016 Geplaatst: 6 februari 2016 Hallo allen, Dit jaar heb ik het plan om een paar mooie friet (patat) aardappelen te kweken. Nu heb ik bij van der Wal mijn favoriet besteld (de Frieslander) en de Vitelotte Noir voor de leukigheid. Nu heb ik me al het eea ingelezen mbt het poten van aardappelen, echter ik vroeg me af of jullie hier nog wat tips hadden. Daar ik niet al te veel ruimte kwijt wil zijn aan aardappelen ben ik van plan om in mijn krattentoren te kweken. (Plastic AGF kratten waar de bodem uitgezaagd is). Deze kan ik naar gelang de groei van de plant aanaarden door er een laag op te zetten. Nu weet ik dat ik veel kalium nodig heb (ik heb toevallig nog aardappelmest van DCM; NPK 5-4-15, ik voed hier oa mijn dikwanderige pepers (zoals pubescens en cardenasii mee bij), dus dat moet geen probleem zijn. Helaas heb ik hier erg fijne zandgrond met hier en daar wat leem. Als ik het goedbegrepen heb verdragen aardappelen compost niet zo goed (ivm kans op pathogenen zoals phytophtora en schurft). Qua pH zouden ze 5-6 moeten hebben, waar ik opzich wel voor kan zorgen (heb zelf meet instrumenten voor pH/EC). Wat is mijn doel? Ik wil op een relatief klein oppervlak een aantal grote aardappelen oogsten. Qua volume hoef ik geen monster oogst te hebben; ik wil gewoon een paar mooie grote frieten uit eigen tuin hebben. Ze zullen in bakken/kratten onder een transparant afdak gekweekt worden, dit om het risico op phytophtora the verminderen. Mijn vragen;- Is zandgrond voldoende, of moet ik er nog iets van compost/potgrond onderdoor werken?- Hoe krijg ik de grootste piepers?- Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik heb al het eea gevonden mbt de "knol" maat, maar ik vraag me af of jullie nog wat tips hebben. Hier is het engelstalige artikel; http://cipotato.org/library/pdfdocs/TIBen5099.pdf Kort samen gevat;- Voor een grote oogst, gebruik grotere pootaardappelen met veel uitschieters (grote knol = veel kleine aardappelen, meer kg's)- Voor grotere knollen, maar minder opbrengst, gebruik kleinere aardappelen met 1 uitschieter (kleine knol = minder, doch grote aardappelen)- Voed extra kalium- Dun uit indien er teveel stengels naar boven komen (indien je grote aardappelen wilt). Quote
Jorg Geplaatst: 6 februari 2016 Geplaatst: 6 februari 2016 Aardappels groeien eigenlijk vrij gemakkelijk. Ik heb zelf geen ervaring met de teeltmethode die jij beschrijft (maar hier op het forum is er al wel een lang draadje over) maar waar ik aan denk:de hoeveelheid aardappelen die je per krat poot (in de volle grond hanteer ik zelf 35-40 cm tussen de aardappels zelf en 50-70 tussen de rijen). Vraag: hoe groot zijn de kratten en hoeveel denk je er zelf te poten per krat?vochtigheid: met deze teeltmethode zal je extra aandacht moeten besteden aan water geven. Liever iets te droog dan te nat. Als de kratten aan de zijkant open zijn zal het water wel goed weg kunnen maar zal de grond aan de buitenkant ook uitdrogen. Is dat het geval dan de kratten aan de binnenkant voorzien van folie (met gaatjes in de bodem)?geleidelijk aanaarden / vullen van de bakken. Aanaarden wordt voor het eerst uitgevoerd als de stengels hoog genoeg zijn om er grond tegen te werken. Dus wanneer de stengels ongeveer 15-25 cm zijn aard je ze 10 cm aan, dit aanaarden kan je naar behoefte ongeveer 1 of 2 keer herhalenzorg voor een goede basisbemesting. Voor een deel kun je dat doen door bijv. compost door de zandgrond te mengen (dit is doorgaans geen probleem voor ziekten en ph) of verteerde mest (paard, koe). Gedroogde korrels zijn ook prima.licht: onder je afdak moet voldoende licht zijn. wind: Ook moet de wind er door kunnen, want bij vochtige nachten gevolgd door bewolkte dagen kan het gewas alsnog slecht opdrogen en heb je kans op phytopthora (zit in de lucht)grote piepers: ga je voor groot, dan is kunstmest wellicht een optie voor het bemesten- uitdunnen van stengels heb ik zelf nog nooit gedaan. Quote
Pfeffer Geplaatst: 6 februari 2016 Auteur Geplaatst: 6 februari 2016 De kratten zijn 60x40cm en ik kan steeds per 20cm ophogen (ik hoef het uiteraard niet vol zand te gooien). Aan de lange zijden steek ik er van dat holle plexiglas van een kapot gewaaide kas in. De bodem droogt hierdoor nooit echt uit. Daar ik veelal in potten kweek moet ik zoiezo om de dag wateren. Het afdak waait goed door en heeft amper regen inslag (overstaande rand van 30cm tov de planten. Ik was van plan 3 a 4 stuks kleine pootaardappelen met één scheut te planten. Ook wil ik wat 25 liter potten met 2 poot aardappelen planten. Als meststof heb ik nog ong. 1 kg DCM meststof voor aardappelen (NPK 5-4-15). Quote
pippi Geplaatst: 7 februari 2016 Geplaatst: 7 februari 2016 [*]grote piepers: ga je voor groot, dan is kunstmest wellicht een optie voor het bemesten Nee echt? Ik dacht toch werkelijk dat iedereen op dit forum dat station al lang voorbij was. Waarom zou je in vredesnaam kunstmatige chemische zooi in je eigen eten willen douwen als je juist door zelf je voedsel te telen de mogelijkheid hebt om dat niet te doen? Dan kan je jezelf net zo goed de moeite besparen en de kiloknaller bij de supermarkt gaan halen, En on-topic; ik zou poten wat je lekker vindt, Wat maakt het uit hoe groot die aardappels worden, ik heb hier wel franse frietjes gemaakt van kleine aardappels uit de tuin en nooit zulke lekkere patatjes gegeten. Quote
Pfeffer Geplaatst: 7 februari 2016 Auteur Geplaatst: 7 februari 2016 Ik snap dat kleine frieten ook lekker kunnen zijn, maar ik vind het juist leuk om maar een bepaald resultaat toe te werken. Daarnaast vind ik grote aardappelen toch echt een stuk prettiger schillen/snijden. Zelf heb ik trouwens niets tegen GMO/kunstmest/meeste E-nummers. Sterker nog, mits juist gebruikt ben ik er zelfs groot voorstander er van. Zit zelf in de DNA/gen technologie sector en heb zelf dan ook het eea aan GMO staan. M.a.w. alle tips zijn welkom. Mocht iets mij persoonlijk niet bevallen dan doe ik dat ook echt niet nu is mijn doel om joekels van Frieslanders te krijgen.. Quote
aseel Geplaatst: 7 februari 2016 Geplaatst: 7 februari 2016 Pffefer Hoe wil je grote aardappelen kweken .heb je daar invloed op. Vind namelijk ook leuk als ik joekels van aardappelen kan oogsten. Quote
Pfeffer Geplaatst: 7 februari 2016 Auteur Geplaatst: 7 februari 2016 Uiteraard speelt het ras een grote rol. Voor meer info staat het het eea in het artikel in de eerste post. Quote
aseel Geplaatst: 8 februari 2016 Geplaatst: 8 februari 2016 Ik begrijp dat je 1 uitschieter moet over laten.. maar moet je van die ene uitschieter ook de zijtakken eraf halen. Quote
pippi Geplaatst: 8 februari 2016 Geplaatst: 8 februari 2016 Ik snap dat kleine frieten ook lekker kunnen zijn, maar ik vind het juist leuk om maar een bepaald resultaat toe te werken. Daarnaast vind ik grote aardappelen toch echt een stuk prettiger schillen/snijden.] Oh dat laatste ben ik helemaal met je eens. Off-topic heb ik laatst eens aardperen gekocht om te zien of dat iets leuks was om zelf te telen, en dat is dan weer het andere uiterste, maar halverwege het schillen besloot ik dat ze niet in mijn tuin komen. Ik hou van gladde aardappels. Maar zou je trouwens, als je echt een 'standaard' grote aardappel wil telen, niet met zaad moeten werken? Het lijkt mij - maar correct me if I'm wrong - dat je met pootaardappels toch alsmaar weer die zelfde aardappelplant krijgt, die al dan niet met wat kunstgrepen in staat is om een paar joekels van aardappels te produceren, maar het gaat dan niet om een erfelijke eigenschap die doorgegeven wordt aan volgende generaties. Zaaien en selecteren en eventueel kruisen gaat wel veel langzamer natuurlijk, maar aan de andere kant is het wel heel leuk om echt 'eigen' aardappels te kweken. Zelf heb ik trouwens niets tegen GMO/kunstmest/meeste E-nummers. Sterker nog, mits juist gebruikt ben ik er zelfs groot voorstander er van. Zit zelf in de DNA/gen technologie sector en heb zelf dan ook het eea aan GMO staan. Tsja. Het is je boterham en dan kan ik me best voorstellen dat je er niet snel vraagtekens bij plaatst, maar het zal je toch niet ontgaan zijn dat het kweken van voedsel zonder gif uiteindelijk zeker leidt tot een gezondere bodem en hoogstwaarschijnlijk (kijk mij het even voorzichtig zeggen ) ook tot gezonder voedsel. Er zijn trouwens gevallen bekend waarbij mensen met darmziekten duidelijk minder klachten kregen wanneer ze omschakelden op een compleet biologisch dieet. Ik zeg niet dat het 100% bewezen is (dat is lastig als het land met de meeste darmziektes weliswaar het meeste GMO-/kunstmatig bemeste/chemisch met pesticiden behandelde voedsel consumeert, maar dat voedsel niet fatsoenlijk gelabeld is- de VS dus-), maar ik durf te wedden dat er in elk geval geen gevallen bekend zijn waarbij mensen met darmziekten duidelijk minder klachten kregen door om te schakelen op meer GMO-voedsel. Ik vind het wel interessant om jouw argumenten te horen als je die wil delen? Quote
Pfeffer Geplaatst: 9 februari 2016 Auteur Geplaatst: 9 februari 2016 Ten eerste heb je GMO en GMO. Je kan met agrobacterium bepaalde eigenschappen in een plant brengen die daar niet in thuis horen. Je kan echter ook alle informatie van een plant uitlezen en zo gericht kruisen (en direct tot een bruikbare F1 hybride komen, met de juiste eigenschappen). Wat je dan doet is inprincipe exact hetzelfde als het veredelen over 20 generaties, behalve dat je dan 18 generaties overslaat - simpelweg omdat je precies weet hoe de uitkomst gaat zijn. Er zijn veel GMO gewassen die ronduit superieur zijn aan normale rassen. Zo worden bijv tig soorten met gunstige eigenschappen onderzocht. (Definieer gunstig, in de meeste situaties is het opbrengst en resistentie). Hierdoor wordt er gericht gekruist. Technisch gezien valt dat ook onder GMO. De keerzijde is agrobacterium. Het probleem is het gebruik hiervan. Je kan bepaalde eigenschappen uit andere planten halen en in de plant stoppen. Theoretisch gezien kan je dus Plant X maken die resistent is voor bepaalde herbicide en veel minder afhankelijk is van nutriënt A en uiteraard inerte (onvruchtbare) zaden heeft. Het resultaat is een akker waarvan de bodem vol herbicide heeft, een grote bodem deficiëntie heeft en dus alleen nog maar zaden en kunstmest van bedrijf XY kan gebruiken. Andere "ingrediënten" betekend ook een andere voedingswaarde. Dit wil niet zeggen dat je agrobacterium ook prima op een veilige manier kan gebruiken. Momenteel zijn er duizenden gewassen waarvan ik 100% zeker weet dat je er dagelijks van eet. Die zijn perfect veilig, simpelweg omdat het een plant is met exact dezelfde eigenschappen als 5 verschillende rassen.. maar dan samengevoegd in een pakketje. En betreft kunstmest, goed gedoseerde voeding (dus niet zoals in de jaren 50-80) is geen enkel probleem. De moderne maatschappij vereist intensieve landbouw en dat lukt simpelweg niet met organische meststoffen. Als je die hoeveelheden zou gebruiken gaat het grondwater binnen de kortste keren helemaal naar de knoppen (vooral met varkensmest). De meest gebruikte kunstmest soorten zijn kaliumnitraat (kalium heeft je lichaam nodig) en ammoniumnitraat (zit bijzonder veel in varkensmest). Qua E-nummers precies hetzelfde. Je hebt er troep bij zitten zoals mononatriumglutamaat, diacetyl etc. Echter sommige pensen vinden alle E-nummers GIF. Zoals laatst een discussie op het werk met een meisje die haar "healthfood" weg gooide. Waarom? Er zat bietenrood en citroenzuur in, netjes met E nummer er achter. Als bietensap voortaan dodelijk is zitten we hier met een groot probleem. Qua herbiciden en pesticiden loop je veel meer gevaar. Daar ben ik ook geen groot voorstander van. Hetzelfde geld voor het patenteren van bepaalde eigenschappen (en dan in het bijzonder het handhaven daarvan). Ik respecteer iedereen's keuze, maar op feestjes e.d. wordt ik er vaak op aangevallen door "natuurmensen" die absoluut geen idee hebben waar ze over praten en zonder gehinderd te worden door enige achtergrond kennis over scheikunde/biologie allerlij dingen beginnen te roepen. (Even om duidelijk te zijn, dit is zeker niet om jou aan te vallen). Tegenwoordig worden biologisch en organisch als krachttermen gebruikt, met name om geld te verdienen. Mijn tip, lees je in op GMO (en dan niet op de anti GMO sites, die staan letterlijk vol leugens - meer dan de helft van de informatie is pertinent onwaar). Uiteraard is het als leek moeilijk om waarheid van fictie te onderscheiden, dus kijk ook naar onsfhankelijke en pro GMO informatie - als je in twee van de drie artikelen 2 dezelfde standpunten tegenkomt anti/pro, ligt dat wss het dichtste bij de waarheid. Lees je in op kunstmest (en een stukje scheikunde + wat je lichaam nodig heeft). En om jullie dag een beetje te verzieken (niet expres), maar er worden ook onderzoeken naar goji bessen/quinoa/spelt etc gedaan. Grote kans dat je over 5 jaar GMO superfood eet, geteeld in Zuid-Amerika/Azië. Sorry voor de hoeveelheid tekst en eventuele spelfouten, heb het even op mijn telefoon getypt. Ik probeer niemand af te vallen. Als je je levensstijl bevalt en het kunt betalen moet je dat vooral blijven doen. Zorg alleen dat je de achtergrond weet als je andere mensen informatie geeft. Even goede vrienden. Quote
AshaiRey Geplaatst: 9 februari 2016 Geplaatst: 9 februari 2016 Hoi Pfeffer,Ik ben in deze draad gewoon een 'lezer' maar je uitgebreidde antwoord, duidelijk en zeer netjes doet me toch reageren om je te bedanken.Een prima antwoord Om weer een beetje in de richting van het oorspronkelijke draadje te komen.Ik ben een paar jaar geleden eens op een site gestoten van een Engelsman die ook als hobby heeft om zo groot mogelijke varianten te kweken van verschillende groente. Dat had iets te doen met een lokaal oogstfeest en prijzen daar. Afijn, voor aardappels weet ik het niet meer maar voor wortels had hij een schuine liggende PVC buis met grond erin. Aan de zijkant van de buis (de bovenkant dus omdat de buis schuin liggend is) zatten gaatjes en in één gaat stak een druppelaar waardoor ook meststof kwam. Door nu die druppelaar steeds een gaatje lager te zetten 'trok' hij de wortel feitelijk steeds langer Quote Groetjes,Bram
AshaiRey Geplaatst: 9 februari 2016 Geplaatst: 9 februari 2016 Ik werd zelf ook nieuwsgierig en ben een beetje aan het zoeken gegaanIk vond deze (incl guides)http://www.giantveg.co.uk/index.php/en/ En voor de aardappel dezehttp://www.giantveg.co.uk/index.php/en/icons/11-growing-guides/96-how-to-grow-giant-potatoes Quote Groetjes,Bram
pippi Geplaatst: 10 februari 2016 Geplaatst: 10 februari 2016 Effe vlug: dankjewel voor die uitgebreide reactie! Ik heb jouw tekst gekopieerd in Word en ben druk bezig om er een goeie doordachte reactie op te geven. Kan wel effe duren want ik ben ook stikdruk met werk en de dagelijkse dingen. Maar ik heb je reactie al wel goed doorgelezen en echt super dat je op een beschaafde manier met zoveel argumenten komt. Later verder! Quote
Pfeffer Geplaatst: 10 februari 2016 Auteur Geplaatst: 10 februari 2016 Ik heb zelf ook een gebrek aan tijd, ik zit meer in de diagnostische/clinical/forensische tak van de sport (uiteraard ligt daar wat meer stress). Het bedrijf waar ik voor werk is marktleider op de research markt (sequencing instrumenten, microarrays, consumables). Echter als er de behoefte is kan ik wel een keer in (gebrekkig) Nederlands uitleggen hoe het allemaal werkt. Compleet met wat tekeningetjes e.d. Je hebt echter meer te vrezen van pesticides/herbiciden dan van GMO en kunstmest. Bij de eerste twee zitten er ook nog gigantische verschillen tussen het gevaar, de werking en de nevenrisicos. Het gevaar bij GMO is het geld er achter en bij hevig gemodificeerde gewassen mogelijk de voedingswaarde. Dat mensen geen GMO kunnen verdragen, maar bijv. wel organisch geloof ik zo. Ik denk echter niet dat het met het GMO gedeelte te maken heeft, eerder met de gebruikte pesticiden (juist hiervoor kunnen mensen extreem overgevoelig voor zijn). Quote
pippi Geplaatst: 13 februari 2016 Geplaatst: 13 februari 2016 Na je laatste reactie denk ik dat we misschien toch wat meer op 1 lijn zitten dan ik in eerste instantie dacht. Maar even terug naar je andere beri cht. Ten eerste heb je GMO en GMO. Je kan met agrobacterium bepaalde eigenschappen in een plant brengen die daar niet in thuis horen. Je kan echter ook alle informatie van een plant uitlezen en zo gericht kruisen (en direct tot een bruikbare F1 hybride komen, met de juiste eigenschappen). Wat je dan doet is inprincipe exact hetzelfde als het veredelen over 20 generaties, behalve dat je dan 18 generaties overslaat - simpelweg omdat je precies weet hoe de uitkomst gaat zijn. Okee, ik ben geen wetenschapper dus even kijken of ik het snap: je hebt bijvoorbeeld een broccoliplant die goed van smaak is en ook nog eens goed bestand tegen ziektes, maar hij groeit godse langzaam, en je brengt kunstmatig de eigenschap van een supersnel groeiende broccoliplant in? Dan sla je dus inderdaad een heel moeizaam en langdurig proces aan kruisen en selecteren over. Dat is niet gek, en ik kan me de waarde van zo’n onderzoeksproces ook best voorstellen. Ik ben ook niet tegen genetische manipulatie op zich, want ik denk dat er binnen de medische wetenschap allerlei geweldige toepassingen mogelijk zijn waardoor mensen daadwerkelijk geholpen kunnen worden. Mijn bezwaren liggen vrijwel alleen op het gebied van voedsel. Er zijn veel GMO gewassen die ronduit superieur zijn aan normale rassen. Zo worden bijv tig soorten met gunstige eigenschappen onderzocht. (Definieer gunstig, in de meeste situaties is het opbrengst en resistentie). Hierdoor wordt er gericht gekruist. Technisch gezien valt dat ook onder GMO. Even om de definitie helder te houden: Kruisen vind ik toch iets compleet anders dan GMO. Ik begrijp het proces van 'stappen overslaan' door GMO, maar kruisen, ook al is het kunstmatig met een wattenstokje in plaats van met insecten of windbestuiving, grijpt niet in in relatief natuurlijke processen. Onder GMO-gewassen versta ik gewassen waarbij het DNA kunstmatig is aangepast, en dat doe je niet met een wattenstokje. De keerzijde is agrobacterium. Het probleem is het gebruik hiervan. Dat dus. Want even in mijn Jip-en-Janneke-taal: die broccoliplant krijgt niet alleen iets van die andere broccoli, hij krijgt ook DNA van die bacterie. En bij zieke mensen in de VS (die niet alleen zelf GMO-voedsel consumeren maar ook nog eens bergen vlees van dieren die niks anders te vreten krijgen dan GMO-mais) is DNA van die bacterie in hun lichaam aangetroffen. En nou zitten er wel meer ongewenste bacteriën in je lijf, maar dit is nou dus precies die bacterie die in staat is om genetische veranderingen aan te brengen. En daar zouden we met z'n allen torenhoge vraagtekens bij moeten zetten. En er zou grootschalig onderzoek gedaan moeten worden naar de veiligheid van GMO-voedsel. En dat onderzoek komt er nooit, want de grote bedrijven willen dat niet, die schuiven hier en daar wat met een berg centen en klaar. Je kan bepaalde eigenschappen uit andere planten halen en in de plant stoppen. Theoretisch gezien kan je dus Plant X maken die resistent is voor bepaalde herbicide en veel minder afhankelijk is van nutriënt A en uiteraard inerte (onvruchtbare) zaden heeft. Het resultaat is een akker waarvan de bodem vol herbicide heeft, een grote bodem deficiëntie heeft en dus alleen nog maar zaden en kunstmest van bedrijf XY kan gebruiken. Andere "ingrediënten" betekend ook een andere voedingswaarde. En dan hebben we het met name over Round Up-ready, toch? Ik zal niet mijn hele tirade over Monsanto beginnen, want dan ben ik volgende week nog bezig. Dus even afgezien van de criminele praktijken waarbij politici worden omgekocht en boeren worden gechanteerd en bedreigd en doodgeprocedeerd of massaal tot zelfmoord worden gedwongen: Ik begrijp de achtergrond, en ik snap het ‘doel’, want je krijgt een veld vol mais zonder onkruid. Maar wat je op zo’n moment doet, is alles doodmaken zodat die GMO-mais kan floreren. Die bodem is dood, insectenleven is er niet meer. Ander dierenleven is al helemaal niet meer mogelijk op die velden, en als je kind in een onbewaakt ogenblik door zo'n maïsveld loopt, moet je er acuut mee naar de EHBO. Dat is niet hoe je voedsel zou moeten verbouwen. Je maakt de aarde en mensen en dieren ziek, en het gaat niet meer over dat beetje onkruid of vraat door insecten, het gaat alleen nog maar over geld. De beste en lekkerste en meest voedzame mais verbouw je op een bodem die stikt van het leven, een atmosfeer die bomvol insecten ziet, vogels en andere dieren die die insecten eten en mest produceren, zodat je uiteindelijk een veld mais hebt waar je doorheen kan lopen zonder isolatiepak aan. Het volgende deel van je bericht doe ik een volgende keer. Sorry dat het een soort semi-politieke aanklacht is geworden, ik kan me best voorstellen dat je daar je buik vol van hebt als je op de verjaardag van je schoonmoeder weer naast zo'n stel half-geïnformeerde bio-fanaten komt te zitten en je je alsmaar moet verdedigen. Nou ja, tel je zegeningen: wees maar blij dat ik je schoonmoeder niet ben. Quote
Jaydot Geplaatst: 16 februari 2016 Geplaatst: 16 februari 2016 Off topic, sorry, maar moet het even kwijt...Wat een interessante - en beschaafde ! - discussie! Dank jullie wel.Zit hier hardop te lachen om de schoonmoeder-opmerking.Ik heb (ook) de neiging om GMO ongehinderd door enige echte kennis af te wijzen, dus als Pfeffer zijn kennis wil delen zou ik dat zeker op prijs stellen. Misschien in een eigen topic? Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.