Ga naar inhoud

Fruithaag in een verhoogde border

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We zijn eveneens voornemens om een haag van fruit te maken. We dachten aan frambozen. De plantafstand tussen de planten is duidelijk (30cm). Maar ik zou graag willen weten wat een handige breedte is als ik de haag in een verhoogde border plaats.

De situatie is als volgt: Ik heb aan de rand van mij tuin een strook 8 meter over. Recent is er een drainage aangelegd (6cm in bed van grof grind). Gezien het grondwaterpeil en de afstand tot de sloot ligt de drainage slang op dit gedeelte bijna aan de oppervlakte van de tuin. Om de drainage goed te laten functioneren wil ik de grond via een verhoogde border ophogen. De drainage slang ligt op ongveer 60 (begin) en 80 cm (einde) van de grens van de (volkstuin). Ik dacht eraan om de border 80 cm breed te maken. De valt de drainage er mooi in.

- Maar is 80 cm niet erg breed voor een border fruithaag? (Of wat is een ideale breedte voor fruitborders)

- Zou ander fruit wellicht beter zijn? (Die meer breedte nodig heeft)

- Als ik kies voor framboos zou onderbeplanting een optie zijn om de border te vullen (en zoja welke eetbare planten zijn geschikt)?

Geplaatst:

Frambozen kun je aanbinden (afhankelijk van de soort woekeren ze behoorlijk). Onderbeplanting zal al snel overschaduwd worden (bij mij i.i.g. wel).

Andere alternatieven:

Haag van zuifruit (appel, peer, kers (waarvan appel echt zuilfruit is en kers en peer gesnoeid moeten worden))

Leifruit (heb je in laagstam, halfstam en hoogstam), hier kan wel onderbeplanting onder.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...