Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Probleem met passieflora


bert Eismann

Aanbevolen berichten

Ik heb een passieflora plant die ondertussen ongeveer anderhalve meter hoog is .

Het idee om deze te planten kwam doordat ik een passievrucht at als dessert in een restaurant , de eerste maanden kwam er niets uit maar toen ik het gedoe net wou weggooien zag ik een toch iets klein uitkomen en heb ik deze onmiddelijk geplant. Daarna het ik het plantje een beetje verwaarloosd en was de groei wat geremd voor 2 maanden.

Ik was verbaasd hoe goed het groeide toen ik het had verplant , momenteel ziet het plantje er redelijk gezond uit en groeit het ook snel maar de laatste dagen is het bovenste gedeelte van de plant flink aan het uitdrogen , best vreemd vindt ik aangezien de rest van het plantje normaal is. Iemand die raad kan geven?

 

MVG Bert.2016031516571946731458058796.jpg2016031516575714271458058830.jpg2016031516580785781458058835.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb planten van twee jaar oud staan en hopelijk gaan ze dit jaar bloeien en vrucht dragen. Als je vruchten wilt krijgen moet de plant hoe dan ook in een grotere pot komen. Ik kweek ze jaarrond in de serre. In de winter is het er rond de 10-15 graden. De planten vertonen nu dezelfde stress die bij jou te zien is. Ik zou mij er zelf niet zo druk over maken. De plant maakt zich misschien klaar voor de zomer. Ik verwacht in ieder geval dat ze zich straks over 1-2 maanden weer zullen herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij wordt er ook gezegd dat ze na 2 jaar beginnen te bloeien , prachtige bloemen trouwens! Ik heb wel schrik dat het te groot gaat worden want hij blijft groeien ondertussen al een 2de stok geplaast en ja hoor , het is er al meteen rondgewikkeld dus ik moet toch iets goed op vinden welk systeem pas jij toe op je plant?

 

Het staat inderdaad in het zuiden, eigenlijk nooit buiten geweest trouwens, het kan zijn dat je gelijk hebt want hij krijgt heel veel zonlicht per dag en de temperatuur is ook aan de hoge kant achter het glas, ik dacht dat het tropische planten waren. Nu zet ik de plant soms op een iets koeldere plek zonder al te veel zonlicht , ik heb de indruk dat de bladeren veel stijver staan zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 planten ieder in een aparte 65 liter ton gevuld met tuingrond. De tonnen staan in een wasmachine bak, zodat hier het teveel aan water in kan lopen. De planten klimmen langs twee ramen en zijn nu rond de 3-4 meter lang. Uiteindelijk kunnen ze rond de 8-9 vierkante meter glas bedekken. In de nachten wordt het kouder in de ruimte, wat volgens bronnen nodig is om de planten aan het bloeien te krijgen. Ik wacht het voorlopig nog gewoon af. Per plant moet ik uiteindelijk rekening kunnen houden met maximaal 20-30 vruchten per jaar.

Zodra de kas op het weiland af is die 2 meter diep is wil ik ook passievruchten in de kas proberen (deze zou vorstvrij moeten zijn vanwege de diepte), omdat ze het redelijk koud kunnen hebben in de winter. De plant groeit gemakkelijk je hele raam onder. Misschien dat je de plant ook klein kunt houden en toch vruchten krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die worden GROOT

Bij mij bedekten ze de hele achtergevel. Ze bloeiden prachtig, maar ik had ze eigenlijk voor de vruchten.

Die kwamen er wel aan, maar er zat geen vruchtvlees in

 

Hij kan inderdaad veel hitte hebben, maar achter een raam brandt de zon veel harder dan in de open lucht.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is Passiflora caerulea die inderdaad geen gevulde vruchten krijgt. Er schijnt een eetbare cultivar te zijn, maar die schijnt ook niet echt de moeite waard te zijn. Dit is Passiflora edulis die overigens net zo groot kan worden. Deze heeft hele lekkere vruchten. Ik ga dit jaar ook Passiflora mollissima zaaien (kan ook een aantal graden vorst verdragen) en krijg als het goed is ook een plant bezorgd. Ik ga ook Passiflora foetida zaaien (krijgt hele kleine / 2-3 cm grote eetbare vruchten).

Bij het raam in de woonkamer (is er meestal rond de 19 graden) heb ik Passiflora ligularis staan. Ik vind de vruchten van deze soort echt waanzinnig en ze zijn helaas maar zelden te koop. Ik denk alleen niet dat ik de planten ooit in bloei krijg (dan gooi ik ze natuurlijk weer weg). De planten zijn in ieder geval nu rond de 50 cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

wij hebben regelmatig gevulde vruchten (met pitjes omhuld met het slijmachtige vruchtvlees) op de passiflora caerulea. Ze zijn rijp (oranje) best zoet maar een beetje smaakloos vergeleken met de standaard eetbare passiebloem. Dit is passiflora edulis, helaas niet goed winterhard (all zou edulis norfolk beter bestemd zijn tegen koude temperaturen)

En onze zomers zijn vaak te kort om goed vruchten te krijgen, hij will wel bloeien bij ons.

 

Passiflora edulis flavicarpa is overigens een andere edulis die vaak als onderstam (net als bij fruitbomen) word gebruikt door zijn resistentie voor bodemschimmels. Deze geeft echter grote oranje vruchten die ik lekkerder vind dan de "normale" edulis. Zijn helaas vrijwel nooit te koop.

 

Voor volle vruchten is een bestuiven nodig. Vrijwel alle caerulea's in de winkel zijn genetisch identiek en willen dus niet altijd goed bestuiven. Neem bijvoorbeeld een witte (constance elliot) en je krijgt sneller vruchten. Ook is er een tetrapolide "clear sky" die grotere bloemen en dikkere bladeren geeft. Zit well kweekersrecht op dus is soms iets duurder.

 

Maar er is ook een passiflora caerulea "robin" die veel sterker zou gueren (heb hem zelf nog niet, dus kan dit niet testen) En die zou natuurlijk ook goed bestuiven.

 

Maar als je een bestuiven zoekt voor een caerulea zou ik zelf voor de "betty myles young" gaan. Dit is een kruising (meermaals) tussen caerulea en amethystina waarvan ik zelf altijd de amethystina's zeer mooi vind.

 

Deze geeft 10-12 centimeter mooie blauwe bloemen. En is goed winterhard (~-8, maar heeft bij mij erger makkelijk erger overleeft, hier in de voortuin dacht ie 2 werken geleden zelfs "laat ik wat bloemknoppen maken" terwijl de plant amper 20 bladeren groot is, hij was namelijk laat vorige zomer geplant)

 

Of die eetbaar is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Sommige passiebloemen hebben redelijk wat organisch gebonde cyanide (vooral de stinkende, foetida) Dit maakt vooral onrijpe vruchten een gevaar. Dus wees voorzichtig met vruchten eeten van onbekende soorten.

 

in ons klimaat zijn er wel een aantal die mogelijk eetbaar zijn. Ik ben dit zelf nog aan het uittesten en kan niks garanderen (wees dus voorzichtig!)

 

http://www.passionflow.co.uk/passiflora-tucumanensis.htm soortvan redelijk winterhard, volwassen plant en erg lange warme zomer nodig voor rijpe vruchten

 

P. tripartita var. mollissima en wat andere tacsonia's (meestal net niet winterhard, maar overleven het vaak toch. ook weer een wat te korte zomer voor vrucht rijpheid)

 

passiflora jutta (samen werking van Nederlandse passiflora held henk wouters en in duitsland woonende betina ulmer (hoop dat ik dit goed heb) ) deze zou goed genoeg winterhard (-7) zijn en rijpe lekkere vruchten in Nederland kunnen krijgen. Echter sinds ik van het bestaan afwist heb ik hem nooit te koop gezien. (niet in Nederland of Duitsland)

 

en passiflora actinia is waarschijnlijk de beste keuze

http://www.passionflow.co.uk/soil1231.htm

 

Helaas ben ik tijdelijk verhuisd nadat het met mijn gezondheid wat minder ging. Ik ben er nu weer helemaal bovenop. Maar mijn collectie passiflora is geslonken van 36-40 naar ongeveer 11

Dus als je zelf ook een kleine verzameling hebt is het misschien interessant om stekjes uit te wisselen!

 

groeten

Oscar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je leerrijke informatie! Ik ben zelf denk ik niet van plan om meerdere passieflora's te zaaien maar ik vind het wel de moeite waard en het is een soort van nieuwe hobby geworden dus misschien toch in de toekomst Ik heb gewoon de winkelversie of de bekendste versie , ik vermoed dat ik ook dezelfde vruchten ga krijgen en niet een ander soort krijg wat je soms hebt bij appels? Uiteindelijk maakt het niet veel uit , het is gewoon fascinerend dat er van zo'n 1 pitje zo'n mooie plant komt. Groeten Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind je plantje er nog erg goed uitzien hoor!

 

af en toe een plekje op een blad is vaak niks om je zorgen over te maken. Pas als een groot deel van de balderen of nieuwe bladeren er "raar" uitzien moet je je zorgen maken.

 

Passiebloemen (zeker in ons klimaat) houden vaak hun blaadjes maar voor beperkte tijd. Ik maak regelmatig mee dat alle blaadjes van een bepaalde groei tijd eraf vallen. En 2 werken later begint de plant met het maken van nieuwe gezonde blaadjes.

Dit gebeurd vooral vaak bij toenemende of afnemende temperatuur of als er veel meer (of soms minder) licht is.

In tegenstelling met sommige wintergroene planten is een passiebloem vol met wat oude beschadigde bladeren niet persen een teken van ziekte of ongezond zijn.

 

Zo laten veel van mijn passiebloemen buiten vaak hun oude bladeren in het voorjaar vallen, en maken ze nieuwe bladeren.

 

Als de planten weinig licht krijgen (in de winter bijvoorbeeld) worden de bladeren vaak lichtgroen en wat dunner. Maar als er veel licht is zijn ze wat dikker en donkerder groen.

 

 

Als je een "gewone" passievrucht uit de winkel neemt en de pitjes zaait. (nachtje in verdunde waterstofperoxide of sinaasappelsap helpt bij ontkieming)

Krijg je meestal de Passiflora Edulis.

Hier zijn wat sub soorten in die een beetje van elkaar verschillen (sommige hebben een wat paarsere schil sommige zijn net iets groter)

De meeste mensen zullen dit verschil echter totaal niet opmerken.

 

Als je echter een pitje uit een toetje of verwerkt product eet, kan dat ook van de Passiflora Edulis Flavicarpa zijn.

Je zou aan de hand van de naam denken dat het gewoon een ondersoort is van de P.Edulis. Echter zijn de verschillen tussen de P.Edulis Flavicarpa veel groter met alle andere P.Edulis soorten.

 

Zo is de vrucht veel groter, de smaak vaak iets zuurder, en houd die van wat warmere temperaturen. Ook is die beter bestand tegen fusarium-rot en nematoden. (vandaar ook het gebruik als onderstam voor P.Edulis

 

Voor ons is echter het belangrijkste verschil, dat P.Edulis meestal zelfbestuivend is. En P.E.Flavicarpa NIET.

Als je dus een zaadje uit een Flavicarpa vrucht zaait is dat meestal een hybride tussen de "normale" Edulis en de Edulis flavicarpa. En hiervan is moeilijk te zeggen of die zelfbestuivend is.

 

Ook zijn er in Nederland een aantal aderessen te vinden waar je stekjes kan kopen van een honderdtal soorten. Meestal variërend in prijs van 4.5-10 euro de stuk. Met de meeste tussen de 6-7 euro.

 

Vaak is dit niet eens zo veel duurder dan een zakje zaadjes!

 

Als laatste tip, zorg voor een luchtig medium, dat vaak wat aan de droge kant is (pas echt veel water geven als ze flink groeien.)

De beste manier om water te geven is de pot op te tillen en te kijken hoe zwaar die is. In het begin even wennen (gebruik een keuken weegschaal) maar na een tijdje weet je dan precies waneer en hoeveel water te geven.

 

Vaak is teveel water veel schadelijker dan te weinig. Ik heb een keer een stek bakje met 40 stekjes door omstandigheden een maand geen water gegeven. Toen ik ze zag waren ze bijna allemaal hun bladeren kwijt. Na wat water geven kreeg meer dan de helft in 2 weken weer bladeren, en 2 weken daarna zag je niet eens dat er ooit wat mis was.

 

Maar ik heb zat stekjes en planten compleet dood gekregen door 2-3 weken constant teveel water te geven (dan rotte de wortels weg, en rotte wortels herstellen passiebloemen veel moeilijker van dan wat afgevallen blaadjes)

 

Tegenwoordig geef ik vaak pas water als de blaadjes slap hangen (dit uitdrogen bevorderd snelle wortelgroei) Hier trekken ze dan binnen een uur bij!

 

Kijk wel uit als je potgrond/turf als enige aarde in je pot hebt, dit krimpt teveel bij uitdrogen en word snel zuur/zompig en ondoordringbaar bij te lang nat zijn. (in mijn mening compleet ongeschikt als grond voor een pot passiebloem! well oké voor stekjes die je binnen een paar maanden buiten plant, in die paar maanden blijft de potgrond meestal nog wel goed genoeg)

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Veel succes met je zaailing! en houd ons op de hoogte

 

groeten

oscar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...