Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lychee opkweken


ferdinand

Aanbevolen berichten

IMG2016032922455139861459284500.jpg

 

Ik ben een lychee aan het opkweken. Maar nu worden de onderste bladeren bruin. Iemand een idee hoe dit komt?

Ik geef hem regelmatig water.

Hij heeft een tijdje vlak boven de verwarming in het raam op het zuiden gestaan.

Daar deed hij het aanvankelijk goed, maar nu dus minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt op een voedingsprobleempje, teveel of verkeerde (kunst?) mest?

vraagje: wat is dat witte poeder?

regenwater gegeven?

lastiger zou zijn dat de grond niet de goede schimmels bevat om voeding geschikt te maken voor je plant

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd moeilijk om te bepalen wat er aan de hand is als blaadjes bruin woorden.

 

Maar ervan uitgaand dat je zo'n klein plantje niet hebt bemest (is ook nog niet nodig)

 

Als ik dit zo zie denk ik aan

 

1) een te lage luchtvochtighijd, de luchtvochtighijd vlak boven een verwarming is extreem laag (dit komt doordat de relatieve luchtvochtigheid bij een temperatuurstijging snel daalt.)

 

Of

2) juist een te vochtig medium (aarde)

Ik vermoed dat je potgrond hebt gebruikt.

Als je potgrond te vochtig is, gaat die zuurstof verbruiken en is die niet luchtig genoeg om nieuwe zuurstof aan te voeren(vooral als die flink nat is). Hierdoor gaan de wortels rotten, en krijgt de plant niet genoeg water waardoor het lijkt alsof de plant dorst heeft (en dat heeft de plant ook, maar het is geen gebrek aan water juist een teveel waardoor de plant dorst heeft)

 

Het lijkt nogal tegenstrijdig, een plant laten uitdrogen door teveel water geven, maar het komt vaak voor.

 

Wat bij mij helpt is aarde met een grove structuur (stukjes steen/terracota) en of mengen met kokosvezel (verspreid het vocht goed) en zand of beter nog perlite toevoegen.

 

Potgrond is naar mijn menig eigenlijk niet zo geschikt voor planten in een pot!

Dit komt omdat het vooral turf/veen is.

 

Dit heeft als nare eigenschap snel af te breken zodra er zuurstof en water is, En hierdoor verbruikt het die zuurstof. Wat anaeroob milieu veroorzaakt wat slecht is voor de wortels. (vaak ook als potgrond lang drassig is dan verschijnt er zo'n witte aanslag/schimmel op)

 

Maar ook juist als je het laat uitdrogen (of iets te droog laat worden) krimpt het erg, wat ook weer tot het wurgen/verstikken van de wortels lijd.(dit kan je goed zien, doordat er ineens een enorme kier tussen de grond en de rand van de pot zit)

 

Ik gebruik daarom ook nooit alleen potgrond om in te planten, ik meng het altijd met andere dingen!

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ga proberen is hem verpoten in een pot met een aarde met andere samenstelling.

Het is nu nog iets erger geworden.

Ik geef hem vrij vaak water. Omdat de grond altijd droog lijkt. Daardoor is bovenstaande misschien gebeurd.

Bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de grond inderdaad te vochtig was, dan waren de wortels all een beetje aan het rotten (dit is ook wel redelijk te zien als je hem verpot. Als je nergens mooie (witte) wortels ziet of als ze een beetje slap/slijmerig of allemaal erg kort zijn)

 

Dan moet je uitkijken tijdens het verplanten. Want de wortels zijn dan extra gevoelig voor teveel vocht. Dus kan je hem het best iets droger zetten dan je normaal zou doen. (Een goede test is, een hand aarde nemen, erin knijpen, komt er vocht uit, dan is die te nat.)

 

Dit stopt dan het rotte van de wortels, en spoort de plant ook aan om veel nieuwe wortels te maken.

 

Maar tijdens het verpotten beschadigen wortels altijd, en als ze all niet top waren kan dat een probleem zijn. Daarom zou ik aanraden een doorzichtig plastic bak of zak tijdelijk (1-2 weeken) over het plantje te zetten, zo blijft de luchtvochtighijd rond de plant en bladeren wat hoger, en droogt ze niet uit voordat ze nieuwe wortels heeft gemaakt.

 

De bak telkens wat hoger (lucht kier) of wat gaten in de zak prikken, dit om de luchtvochtigheid langzaam te laten zakken.

 

Veel succes! ik hoop dat ze erbovenop komt!

 

groeten

oscar

Link naar reactie
Delen op andere sites

even louter los van alles hier te lezen heb ik al een lychee van toch 5-tal jaar oud.

Dus die altijd goed verzorgt en opgezocht waar deze normaal leven.

 

Kortom is dit een struik/boom die heel wat water absorbeert en die eigenlijk

het teveel langs beken en rivieren opzuigt. Word vaak zo gebruikt. Dus zo heb ik hem laten opgroeien.

 

Dit wil dus zeggen:

Ik geef hem periodes met heel veel water, sommige periodes staat hij gewoon droog. als het zelfde temperatuur blijft wel.

Winters staat hij in onverwarmde veranda met enkel glas, enkele graden vorst is niet uitgesloten. dan krijgt hij geen water gedurende november misschien nog een beetje, december januari en febr niks. vanaf maart geef ik hem gewoon water met onderschaaltje op temperaturen in de veranda overdag 15-20 graden en snachts enorm afkoelen wel. Plant kan wel nog wat verdragen.

 

Ik krijg altijd bruine bladeren onderaan. beetje typisch winters, hij wil bladeren verliezen. deze krijgt hij weer bij in de zomer zoiezo (lente ook al). Zo min mogelijk echt op de verwarming zetten, kunnen ze moeilijker tegen. warmte aan de wortels vinden ze niet zo fijn. Wel warmte die vanbovenaf straalt. Dit jaar gaat de mijne voor het eerste maal in de volle grond (rond 15 mei).

 

Wat deze planten super vinden is veel licht!! echt veel licht. Maar in de zomer als ze buiten staan mogen ze schaduw hebben.

zelfs daar is het dan meestal klaarder dan binnen in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...