Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappels schieten uit


Antoine

Aanbevolen berichten

Dag,

 

Ik had wat vroeg mijn aardappels gekregen. (begin februari) en ondanks dat ik ze niet in donker bewaard heb waren ze toch uitgeschoten. Uitschieters van meer dan 10 cm!!

 

Nu heb ik ze gepoot en de uitlopers laten zitten.

 

Maar is dat wel goed? Moet ik ze niet gewoon afknippen. De meningen zijn hier over verdeeld bij ons op de tuin...

 

Kan iemand me tip geven?

 

Hartelijk bedankt voor het lezen...

 

 

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zulke lange uitlopers geven al gauw zwakke stengels en dus kwetsbare planten.

 

Normaal laat je ze spruiten in het licht, zodat er al kleine groeipunten zijn...dat geeft wat voorsprong in de groei...vooral voor vroege soorten gunstig. Zelfs als die spruiten al wat groter (10 cm. kan) en dikker/stevig en goed ontwikkeld zijn zou je ze kunnen laten zitten en je aardappels dan voorzichtig planten. Lange slierten die in het donker gegroeid zijn, dun en zwak zou je beter weghalen van poters, zodat uit de knol nog nieuwe stevigere en betere uitlopers kunnen worden gevormd.

 

Ik zou ze nu laten zitten, niet terug opgraven. Op zich is een aardappel sterk en kan heel veel hebben. Zelfs een stukje schil of stukken van een doorgesneden aardappel groeien uit tot een plant met opbrengst (wel meer risico voor schimmelinfecties) Veel adviezen zijn er op gericht dat die opbrengst zo groot mogelijk is....... We zijn geen boeren die het maximale uit elk stukje grond moeten halen... So don't worry too much

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip!

 

Ik laat ze lekker zitten en hoop gewoon op een leuke oogst dit jaar...

 

Kan ik van de restjes aardappels van vorig jaar, dus een kilo of drie kleine piepertjes ook pootaardappeltjes maken?

Dat waren Binten. En nu lastig om te schillen.

 

Als dat kan, plemp ik ze de grond in om weer te zorgen voor een nieuwe oogst Binten...

 

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan wel, als ze tenminste uit willen lopen, maar ik zou dan liever Phytophtora(en andere schimmel)-resistente aardappels poten.

En ja, die bintjes dan maar weggooien. Dat kan een hoop narigheid schelen.

 

ondanks dat ik ze niet in donker bewaard heb waren ze toch uitgeschoten
Als je niet wilt dat ze uitlopen, moet je ze juist wel donker (en koel) bewaren. Bijvoorbeeld in de ijskast.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, ha van dat lampje.

 

Maar zelfs in de koelkast zullen aardappels scheuten vormen. Misschien wat later.....maar het worden heeeeel lange scheuten want ze willen licht.

Het beste leg je ze enkele weken voor het poten juist in het licht en rond de 15 graden of zo.

 

Bintje is een erg ziektegevoelige aardappel, inderdaad. Alleen met veel chemie gezond te houden.....komt er hier niet in. Bovendien naar mijn smaak niet eens een lekkere. Koop beter wat poters en kies voor een ras dat - in ieder geval in knol - een hoge resistentie heeft tegen fyto. Dan is spuiten niet nodig. Met vroege rassen is het wat minder kritisch omdat je "de plaag" meestal voor blijft.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...