Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mieren en vliegjes


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik zag vanochtend van allerlei diertjes in mijn tuin en ben nu bang dat het de voorbode is voor ziekten en slecht groeien van mijn plantjes.

Ik heb achter in de tuin een frambozenstruik en een rode bessenstruik staan en daar zitten de mieren in. Ze staan in de volle grond. Kan dit kwaad? En zo ja, wat kun je er tegen doen?

Verder zag ik een paar zwarte vliegjes in mijn tomatenplanten. Ze staan in potten en kan ik dus steeds van binnen in de serre naar buiten in de zon en weer terug verplaatsen. Wat ik vorig jaar ook veel heb gedaan, omdat ik had gelezen dat tomaten niet goed tegen harde regen kunnen en dus niet graag in de open lucht zouden staan zonder afdakje of iets dergelijks. Nu had ik ze donderdag buiten gezet, lekker in het zonnetje. En vrijdagmiddag is er hier een plensbui over getrokken, terwijl ik op het werk was. Ik kon dus niks ertegen doen helaas.

En nu vanmorgen heb ik de planten verplaatst naar een plek onder een afdakje, omdat er weer regen verwacht wordt vandaag. En toen zag ik allerlei zwarte kleine vliegjes op de planten. Is dat een vliegje die de tomaten kapot kan maken en komt het misschien doordat de bladeren van de planten nat zijn geweest?

 

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mieren op zich kunnen niet zoveel kwaad. Alleen vervoeren ze graag bladluizen naar een plant omdat zij ze gebruiken om voedsel te verkrijgen.

zie http://www.schooltv.nl/video/mieren-en-bladluizen-mieren-melken-luizen/

Is wel van schooltv (een beetje traag en op kindermaat), maar legt het wel goed uit.

Zolang er geen bladluizen zijn op je framboos kan je de mieren gerust laten zitten.

 

De vliegjes op je tomatenplanten kunnen niet zoveel kwaad. Als je ze ziet, druk ze plat (doe ik ook).

Hier is er ook wat over geschreven: tientallen-vliegjes-op-tomatenplant-t18044.html

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En lees je eens in over de "aardappelziekte" Phytophthora (zoekfunctie rechtsboven gebruiken) zodat je weet waaróm de tomaten in Nederland het best onder een afdak gekweekt kunnen worden en op bepaalde tijden van het jaar bij voorkeur niet meer nat moeten worden. Even weten waar de klepel hangt, want volgens mij heb je alleen een klok horen luiden.

 

En vooral niet té "iebelig" worden wat betreft allerlei beestjes. Dat is nou eenmaal natúúr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks!

Ik wilde gewoon zeker weten dat er niet erge ziekten in mijn planten op komst waren. Ik wil het liever voorkomen dan genezen.

Vaak kun je als je het in het begin nog tegengaan en als de planten eenmaal ziek zijn niet meer. Vandaar..

 

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...