Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben me aan het orienteren op een naslagwerk.

In eerste instantie dacht ik aan het boek van Velt. Maar dat bevat alleen groentes.

Nu dacht ik in tweede instantie aan groente-fruit-encyclopedie van Guy Kinder. Iemand hier ervaring mee? En hoe zou je de twee tegen elkaar afwegen?

Ben benieuwd.

groet, Cees

Geplaatst:

Alle twee prima naslagwerken. Ik kan niet vergelijken met nog andere boeken. De groente- en fruitencyclopedie (GFE) en Velt zijn mijn enige twee moestuinboeken.

(Wel gezocht naar vergelijkbare boeken. Niet gevonden. Vage boekjes zoals “romantisch tuinieren met roma tomaten” hebben niet mijn interesse.)

GFE: Heel veel mooie verduidelijkende foto’s. Gedetailleerde teeltbeschrijvingen. Gebruik van kunstmest (naast organische bemesting) wordt niet geschuwd. Dat hoef je uiteraard niet precies zo te doen, ik vind die informatie juist nuttig. B.v. “40 g NPK 12-10-18 en 15 g patentkali per m2” geeft mij een indicatie, die behoefte kan ik ook (deels) anders invullen.

Mede door de vele foto’s zeer toegankelijk.

En inderdaad ook een fruitgedeelte van ca 160 pagina’s.

Velt: Helaas geen foto’s (wel veel tekeningen). Gedetailleerde teeltbeschrijvingen. Zeer uitgebreid algemeen gedeelte. Het woord kunstmest komt niet voor. Iets minder toegankelijk. Zeer geschikt om ecologisch te gaan tuinieren.

Voor mij: Als eerste de GFE, met Velt als perfecte aanvulling. Voor eco-tuinierders precies andersom denk ik. (GFE heb ik nu 3 jaar, Velt nog maar 1 jaar).

Voor nog niet heel ervaren moestuinders zoals ik, waarbij Eco alleen niet zaligmakend is (en ook voor de SFG / bakken teelt) die maar één goed boek willen: de GFE, en later (of gelijk) de Velt.

Beide zijn niet goedkoop in aanschaf, wel bijna gratis als je het omrekent per één uur lezen/naslaan. Het zijn immers geen whodunits, die lees je één keertje.

O ja, je vroeg om die twee tegen elkaar af te wegen: ze zijn beide even zwaar , ruim 2 kilo. Niet echt zakgidsjes dus.

(Ik ben benieuwd naar een eventuele reactie van Weknow. Mogelijk een vergelijkbaar oordeel, maar met de nadruk op Velt?)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik ben het in grote lijnen wel met Henk eens. Hoewel....

- Het fruit-gedeelte van de Groenten- en fruit Encyclopedie is uitstekend. Het groenten-gedeelte vind ik veel minder. Want: Veel intussen ook gangbare groentesoorten ontbreken, wat betreft onderhoud en bemesting is het echt verouderd...zowel wat rassen/soorten betreft...als ecologisch gezien....allerlei wat milieuvriendelijkere inzichten en technieken die intussen gemeengoed zijn geworden en goed werken ontbreken ...eigenlijk is het, behalve in uitgebreidheid, niet echt beter dan elk handboek van rond 1980 toen kunstmest strooien en freezen en spitten nog de belangrijkste bezigheden waren van de meeste moestuiniers.

- Het handboek van Velt is - zeker met behulp van de index - erg compleet. Er is weinig waar je geen actuele en goede informatie over vindt. Maar het is ook moeilijk, vraagt een hele studie, juist waar het het beste is en zich onderscheidt...namelijk in het nieuwe uitgebreide gedeelte over bodem- en bemesting waar het de bakens verzet en een gedegen en zeer effectieve ecologische manier van werken naar voren brengt.

Hoewel een boek waarin "alles" snel terug te vinden zou zijn erg handig is, zou ik als handleiding voor het kweken van groenten (en ook wat betreft fruit wat) willen adviseren om 2 Nederlandstalige websites bij je favorieten te zetten, omdat je ook daar eigenlijk alles wel vindt en vaak veel duidelijker en overzichtelijker dan in de Groenten- en fruitencyclopedie:

Diana's mooie moestuin http://www.mooiemoestuin.nl/

Tuinkabouter http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/

En als basis voor fruit de websites van Guy de Kinder, wat rommeliger van opzet dan het boek, maar met wat zoeken bevat het eigenlijk nog veel meer en meer actuele informatie dan de Groenten- en fruitencyclopedie: http://www.houtwal.be/

Het handboek dat hierop nog echt aanvulling te bieden heeft is dat van Velt. Nog iets meer groenten-teelten en vooral door de gedegen en complete achtergronden over alles wat met bodem, bemesting, materialen en hulpmiddelen te maken heeft.

Nog een aanvulling: Bij zowel, Diana, Tuinkabouter als de Houtwal= fruitABC = Guy de Kinder, kun je je inschrijven voor nieuwsbrieven per mail met veel achtergrondinformatie. Alle 3 zeer lezenswaard. Maar de maandelijkse van Guy de Kinder is erg handig omdat hij iedere keer een overzicht geeft van allerlei dingen die op dat moment aan de orde zijn en ook weer verwijst naar zijn Blog en website. Hier kun je terecht:

http://fruitabc.blogspot.nl/

Voor alle fruit en vruchtgroenten, behalve appels en peren, is ook nog Fruitlent zeer de moeite waard! http://www.fruitlent.nl/

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Soms kun je bij kringloopwinkels ook leuke boeken vinden. Het voordeel is dat je er ook lekker even doorheen kunt bladeren om te kijken of het wat voor je is.

Geplaatst:

Dank, dank, dank. Al weet ik niet of eea de keuze helderder maakt ;-(

Ik denk dat het niet de Velt wordt, het gemis van fruit is toch wel jammer. Daarnaast vind ik het prettig dat de auteur van het andere boek zich regelmatig op het net laat horen. voelt toch als dichterbij....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...