Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Kleinfruitbak, welke planten/rassen?

Featured Replies

Geplaatst:

We zijn nog steeds bezig met onze tuin. We hebben een tweetal bakken waar nu nog groente in staan maar die ik eigenlijk wil veranderen in bakken met kleinfruit. Ik kom alleen niet verder dan de inkoppertjes "framboos" en "braam".

Het gaat om een bak zoals deze ( de gemetselde bak ), afmeting is ongeveer 110 x 70cm:

IMAG024677751464549802.jpg

Hoeveel planten en/of soorten zou ik er überhaupt in kwijt kunnen? En naast een Framboos en Braam zouden nog meer leuke suggesties zijn?

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Hangt ook een beetje af welke hoogte je wilt aanhouden als je voor een paar losstaande struiken zou gaan in plaats van het leiden van bijvoorbeeld een braam. Wat is de standplaats qua zonlicht?

Wellicht is Appelbes (Aronia) iets voor je. Geeft bessen die vers eetbaar zijn, maar nog beter tot hun recht komen in jams en sappen. Als bonus krijg je dan in het najaar een hoge sierwaarde doordat de struik langzaam naar vuurrood verkleurt (hangt van het ras af, kan ik voor je opzoeken als je het wat lijkt). Is wel een struik die liever half-schaduw heeft dan volle zon. Plantafstand (in de rij) 1m. (Dus 1 per bak)

Amerikaanse blauwe bes is ook een optie (ook door de fraaie verkleuring in de herfst, naast de zeer gezonde en lekkere bessen) maar daarvoor moet je wel de grond zien te verzuren met turf etc. Plantafstand (in de rij) 1/ 1,25m, dus 1 per bak). Daarbij kan je veenbes/cranberry of de vossenbes gebruiken als kruipende ondergroei om het oppervlak optimaal te benutten. Zijn ook zuurliefhebbers of beter gezegd: kalkvrezend.

Ik zou sowieso wel twee planten van hetzelfde soort (maar niet hetzelfde ras) neerzetten omdat kruisbestuiving altijd beter is, hoewel dat bij blauwe bessen (muv 1 ras) en appelbessen niet of nauwelijks speelt.

Verder kan je natuurlijk gaan voor aalbessen, kruisbessen etc.

Geplaatst:

Voor Framboos en een braam is de bak te klein, beide nemen al snel veel ruimte in beslag en zullen de breedste kant nodig hebben.

Verder weet ik niet hoe de zon in je tuin staat, maar beiden worden aardig hoog, waardoor er wellicht veel schaduw gaat vallen op andere bakken die er naast staan.

Geplaatst:
  • Auteur
Hangt ook een beetje af welke hoogte je wilt aanhouden als je voor een paar losstaande struiken zou gaan in plaats van het leiden van bijvoorbeeld een braam. Wat is de standplaats qua zonlicht?

Wellicht is Appelbes (Aronia) iets voor je. Geeft bessen die vers eetbaar zijn, maar nog beter tot hun recht komen in jams en sappen. Als bonus krijg je dan in het najaar een hoge sierwaarde doordat de struik langzaam naar vuurrood verkleurt (hangt van het ras af, kan ik voor je opzoeken als je het wat lijkt). Is wel een struik die liever half-schaduw heeft dan volle zon. Plantafstand (in de rij) 1m. (Dus 1 per bak)

Amerikaanse blauwe bes is ook een optie (ook door de fraaie verkleuring in de herfst, naast de zeer gezonde en lekkere bessen) maar daarvoor moet je wel de grond zien te verzuren met turf etc. Plantafstand (in de rij) 1/ 1,25m, dus 1 per bak). Daarbij kan je veenbes/cranberry of de vossenbes gebruiken als kruipende ondergroei om het oppervlak optimaal te benutten. Zijn ook zuurliefhebbers of beter gezegd: kalkvrezend.

Ik zou sowieso wel twee planten van hetzelfde soort (maar niet hetzelfde ras) neerzetten omdat kruisbestuiving altijd beter is, hoewel dat bij blauwe bessen (muv 1 ras) en appelbessen niet of nauwelijks speelt.

Verder kan je natuurlijk gaan voor aalbessen, kruisbessen etc.

De hoogte is redelijk beperkt. De reden waarom we deze bakken juist hebben gemetseld is zodat planten die aan de voorkant staan de planten aan de achterkant niet uit het zicht halen. Ik heb wel eens vaker frambozen en bramen in de tuin gehad maar die werden nooit zo hoog als dat ik overal nu lees.

De bak staat in de half-schaduw. Vanaf 's ochtends tot ongeveer een uur of 3 staat de bak in de zon, daarna in de schaduw van de schutting. De grond waar ze in komen te staan is redelijk zware zee-klei met daaronder zand ( woon in de polder ). Ik heb zo'n vermoeden dat de grond hier niet al te zuur is, onze hortensia's bloeien namelijk roze.

Ik zal eens gaan kijken naar appelbessen, die klinken wel interessant

Geplaatst:

zie http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/pitfruit_bijzonder_index.htm. Dan even aan de linkerkant op Appelbes klikken.

Zelf heb ik de appelbesrassen Nero, Viking en Hugin staan. Op basis van de informatie die je kan lezen in de link zou ik in jouw situatie in elk geval kiezen voor een exemplaar van het minst hoge ras (ongeveer 1 meter) die bovendien de mooiste verkleuring oplevert en toch ook een goede oogst: Hugin.

Zijn in Boskoop voor een euro of vier te koop, maar dat is te ver weg voor je natuurlijk. Zou ze ook op de post kunnen gooien voor je.

Als je toch een braam/framboosachtige zou willen in plaats van een fruitstruik, dan kan je denken aan de Japanse wijnbes. Deze blijf kleiner, geeft kleine maar lekkere vruchtjes en heeft ook enige sierwaarde.

Geplaatst:
  • Auteur

Boskoop ligt inderdaad niet naast de deur maar zou daar met plezier heen rijden. Volgens mij kan ik daar de hele dag vertoeven, vergelijkbaar met een kind in een speelgoedwinkel.

Achteraf enige ding waar ik spijt van heb bij het kiezen van een huis. We hebben destijds nooit gelet op de grootte van de tuin. Naar mate de tijd vordert begin ik tuinieren, en met name fruit en groente steeds leuker en leuker te vinden.

Geplaatst:

Boskoop is voor de meeste forumleden een soort Hotel California. Je bent altijd welkom om in te checken maar t lukt je niet meer om weg te gaan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.