Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb zes veldjes waar ik aan wisselteelt doe. (aardappel-knol-vrucht-blad-kool-peul)

Maar het knollenveldje staat alweer helemaal volgepland/t. De herst/winterwortelen heb ik geen plaats meer voor. (Autumn King)

Kan ik deze nog ergens kwijt als nateelt misschien?

Geplaatst:

Als er iets is dat je zeg uiterlijk begin juli oogst (knoflook, ui, vroege kolen, vroege koolrabi, erwten e.d., tuinbonen, vroege aardappels e.d.) dan komt er weer plaats...moet het in het vakje blijven voor wortelgewassen blijven?

Ook kun je wat meer ruimte laten op het wortelgewassendeel zodat je daar in juni of zo, tegen dat andere dingen al behoorlijk gegroeid zijn alvast wortels tussen zaait.* Wortels hoeven niet de meeste zon en kiemen en groeien aanvankelijk heel langzaam....tegen dat je dan in augustus of zo andere dingen oogst, krijgen de wortels dan wat meer ruimte en kunnen tot ca. november doorgroeien. Helaas laten wortels zich nauwelijks goed verplanten, anders was voorkweken elders een optie geweest.

* Stel...tussen de bietjes die je eind april of in mei zaait laat je normaal een 30 a 40 cm. tussen de rijtjes....nu maak je daarvan 45 of 50 cm. zodat tussen 2 rijtjes bietjes alvast de wortels gezaaid worden begin juni. De bieten oogst je bijvoorbeeld in juli en augustus en dan komt er meer plek voor de wortels die dan zo een beetje aan de groei komen.......

Wat ik zelf in de loop der jaren steeds beter geleerd heb is om me te beperken in hoeveelheden die ik zaai of opkweek...gewoon de ervaring dat voldoende om te eten + eventueel om te conserveren voor 1 seizoen genoeg is. Bijvoorbeeld: Een zakje sla-zaad is genoeg voor heel veel plantjes, maar we eten er veeel minder op....misschien 3 x per week...dus met 10 a 15 plantjes per keer opkweken en uitplanten, maar dan wel vaker, hebben we meer dan genoeg.....veel meer zet ik er dus ook niet.... Plannen vanuit ongeveer je behoefte spaart ruimte en geeft mogelijkheid om meer te variëren..... Op de paar dubbeltjes aan zaad dat zo soms ongebruikt blijft kijk ik dus niet meer zo.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic