Geplaatst: 24 april 20178 j Ha, Het gedeelte dat ik in de koelkast heb gelegd om later te gebruiken is nu toch actief en aan het groeien in het zakje. Wat kan ik het beste doen? Laten liggen, verplaatsen of toch opstarten? Gwen
Geplaatst: 26 april 20178 j Ik heb wat hulp nodig denk ik. Mijn emmertje is nog net niet halfvol en het gaat niet zo snel als bij anderen zo te lezen, wat natuurlijk niet erg is. Maar ik ga eind van de week op vakantie. Met mijn oppas gaat het niks worden, dus wat kan ik doen, kan ik het hele proces stopzetten? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 april 20178 j Hi, Hoelang ga je weg? Wat ik zou doen is het flink voeren zodat er genoeg eten in zit en in de koelkast zetten om de groei te remmen. Stel er komt groene schimmel in dan zal die ook langzaam groeien. Gwen
Geplaatst: 26 april 20178 j Auteur Ik denk dat je hem in de koelkast kan zetten. Zie ook de berichten van Paddenstoelengek in dit topic: oesterzwammen-op-koffiedik-kweken-t15625.html . Op pagina 4 en 5 als je het forum net zo leest als ik (niet vanaf oud, maar vanaf nieuw, zeg maar.) Nee Gwen, veel in 1 keer voeden lijkt mij niet goed. Ik heb er geen ervaring mee, maar als je er een dikke laag op plempt dan groeit het er niet doorheen volgens mij. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 26 april 20178 j Ha, Mijn broed groeide laatst door 5 cm houtmot heen in een paar dagen tijd. Nu 7 dagen later kan ik weer voeden. Het staat dan niet in de koelkast. Denk dat het dus wel kan als je het niet te gek maakt. Gwen
Geplaatst: 7 mei 20178 j Auteur Ik was een paar dagen eerder begonnen, met hetzelfde kweekje en in een vrij klein bakje (500 gram kwarkbakje): Ik heb wat gedoe met de zwammen de laatste tijd, het wil niet meer goed. Maar ik denk vooral omdat ik steeds met de bak loopt te slepen. Dan weer kouder, warmer, lichter, etc. Dus deze laat ik lekker staan waar ie nu staat: het keukenkastje waaruit ik de 1e keer echt oogst had We zullen zien of het wat wordt deze keer. Ik heb er nu wel een grotere plastic bak omheen, dat had ik die 1e keer niet en toen droogden de zwammen steeds wat uit. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 mei 20178 j Jorieke, Mijn bakje is bijna vol en wit doorgroeid, wat zijn nu de te nemen stappen? Laten staan en deksel eraf? Of donker en deksel eraf? Of koeler? Hoe bevorder ik de pinnengroei? Groetjes cis
Geplaatst: 14 mei 20178 j Auteur Tja, de kenners hier op het forum hebben me weer hele andere dingen geleerd dan Rotterzwam waar ik het broed vandaan heb. Dit voorjaar had ik mijn 1e bakje vol, die heb ik toen zonder deksel in dezelfde kast laten staan waar hij al die tijd stond tijdens het vullen. En daar zijn toen mooie zwammen aangekomen. Daarna is het me niet meer gelukt. Of dat nou door hogere temperaturen, verkeerde vochtigheid, of steeds weer verplaatsen van het bakje (van licht naar donker, donker naar licht, koud naar warm, etc.) is gekomen? Ik weet het niet. Ik heb nu dus mijn bakje weer gevuld net als jullie, net een paar dagen eerder gestart, en die staat gewoon in mijn keuken in een kastje. Het is er nu zeker 20 graden steeds, ik heb em wel in een grotere bak gezet met deksel, voor iets meer vochtige lucht. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 mei 20178 j Ah Okee,....Dus donker met deksel eraf, bij kamer temp en in een andere bak vanwege vochtigheid....Sproei je ook? Of doe je gewoon wat water onderin de grotere bak?
Geplaatst: 14 mei 20178 j Auteur ik sproei steeds wat ja. Maar nu gaat het hier ook alweer niet goed volgens mij, de groei staat ineens stil en er komen weer groeipuntjes op die oude groei Het zal nu gewoon echt te warm zijn voor deze oesterzwamsoort? Kweetniet... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.