Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey allemaal!

Sinds dit jaar mag ik mij volledig laten gaan op een stuk grond van de buren.

Het stuk is 15x5 meter groot (super ivm mijn vorige moestuin van 8m^2 (zie in de linker bovenhoek van het stuk aarde) ), maar heeft wel wat minpuntjes.

Zo heb ik stukken grond die maar zeer weinig zon te zien krijgen (denk maximum een uurtje of 3).

Het is gelegen tussen hagen en een tuinhuis en wat verder staat er een grote boom (zie afbeeldingen).

De eerste foto is bovenaanzicht en geeft de grootte van de moestuin weer, de andere toont vooral de liggen van de hagen en bomen in 3D. Het rechthoekje is gewoon een aanduiding waar de moestuin zich bevindt. Op de tekening kan je zien waar het noorden ligt.

Schermafbeelding-2017-05-26-om-1725881495812593.22

Schermafbeelding-2017-05-26-om-1772181495812685.23

IMG2017052617185087221495812891.jpg

Zoals je ziet nemen de bomen en de haag veel zon weg.

Normaal mocht ik de moestuin maar 1à2 jaar houden, maar nu zit de kans er in dat ik ze voor een langere tijd zal mogen houden.

Er zal dus wisselteelt moeten zijn. En daar zit dan het probleem (amai eindelijk )

Nu staan de planten die zon nodig hebben op de zonnigste plaats en omgekeerd. Dus wisselteelt zal nadelen zijn. Het is dom om je tomaten op de plek te zetten met het minst zon...

Daarom had ik gedacht om te spitten en de grond mee op te schuiven. Dus de planten blijven staan, maar de grond schuift elk jaar een plaatsje op.

Zou dit lukken? En indien wel, zou de bovenste 20cm voldoende zijn?

Alvast bedankt!

Lowie

Geplaatst:

Ik probeer het even, alhoewel ikzelf maar beginnend tuinder ben. Zij die weten zullen wel corrigeren.

Vruchtafwisseling word gedaan omdat de verschillende categorien planten niet allemaal dezelfde behoeften hebben en de aarde te eenzijdig gebruikt word. Nog een rede om aan vruchtafwisseling te doen is dat planten uit dezelfde categorie geplaagd worden door dezelfde soort insecten.

Grond verhuizen lijkt me niet een zo goed idee, omdat je geen rekening houd met de worteldiepte van eventuele planten en insecten.

Maar een lapje grond is niet gelijk aan een rekenblad, insecten willen niet mooi in hun vakje blijven.

Ik zou gaan voor grote planten bakken, waarin je de aarde bijna volledig kan vervangen.

Tomaten kunnen in potten, bouw langs de haag een klimplanten hekje, boontjes gaan zich best goed voelen, door in bak te kweken vermijd je ook de strijd met de wortels van de haag.

Geplaatst:

Ongeveer een strook van zeker 3 meter breed, over de volle rechter lengte van de tuin, moet toch best wel voldoende zon krijgen dacht ik ?

Dat je wat zuid-oost zon mist door de hoge bomen, is geen drama denk.

Dat zou toch betekenen dat die brede strook voldoende ruimte biedt voor je zon-minnende teelt : tomaten ,aardappelen, uien, knoflook. Kolen. bonen.

De grond meewisselen van 75 m2 is een gedachte, maar in de praktijk niet te doen hoor, echt niet.

je kan sommige dingen ook deels in potten doen. Er zijn nog wel meer andere opties. Maar denk dat je vooral eens moet kijken waar de zon wél lang aanwezig is. Heb je dit beoordeeld in de winter misschien ? Laagstaande zon.

Geplaatst:

Het probleem is dat ik over de volledige rechter lengte (dus de oostkant) vaste planten heb staan (aardbeien en asperges). Ik verlies dus (incl middenpad) makkelijk een 2,5m... Dus in feite zou het 'maar' 2,5x15m grond zijn dat ik zou opschuiven.

Geplaatst:

Ik gooi alles door elkaar. Polycultuur dus.

De enige planten die altijd op dezelfde plaats zullen staan zijn de tomaten. De rest zet ik allemaal door elkaar. Kolen, bonen, bloemen, sla,... Zou al heel erg toevallig moeten zijn wanneer die volgend jaar op exact dezelfde plaats komen. Ik doe dus niet aan echte wisselteelt maar komt er ongeveer op neer.

Geplaatst:

Ik doe hetzelfde als Ann, hou alleen bij de aardappels wel wat rekening met teeltwissel. En als er daadwerkelijk een ziekte of plaag is, dan zorg ik ook wel dat ik daar geruime tijd niet hetzelfde zet.

Als ik jou was zou ik denk ik je hoofdpad verplaatsen naar de lange schaduwzijde langs de haag, is immers zonde om het in het midden te hebben omdat daar wel veel zon komt. En dan smalle 'horizontale' paadjes tussen je bedden. En waar mogelijk verhoogde bedden maken. 20 cm omhoog is meteen meer zon (misschien niet op de grond, maar de meeste planten vinden koele voeten wel prettig als ze voor de rest voldoende zon zien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...