Sumiregusa Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Hier thuis bij mijn ouders hebben we een druivenstok in de tuin. Al jaren groeit hij vooral als een sierplant, af en toe worden de bladeren geplukt om te bewaren. De druiven zijn op dit moment nog onrijp, de bladeren aan de kleine kant. De blauwe druiven smaken zuur als ze rijp zijn en gebruiken we daarom verder niet. Er wordt dus nog gewacht met het plukken van de bladeren, welke later bewaard zullen worden in zoutwater (je kunt de bladeren ook koken en invriezen). Zelf ben ik gek op gevulde druivenbladeren. Ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 het bewaren in zoutwater klinkt interesant, kun je daar wat meer over uitleggen en ook hoelang je die bewaren kan.Verder zou ik ook wel je recept van gevulde druiven bladeren willen horen, het ziet er heerlijk uit. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sumiregusa Posted July 17, 2011 Author Share Posted July 17, 2011 het bewaren in zoutwater klinkt interesant, kun je daar wat meer over uitleggen en ook hoelang je die bewaren kan.Verder zou ik ook wel je recept van gevulde druiven bladeren willen horen, het ziet er heerlijk uit.Na het plukken kun je de bladeren stapelen in een pot met een deksel. Je plaatst er een stapel van ongeveer 15 stuks per keer (om alle randen ook goed gevuld te krijgen) en drukt de bladeren plat in de pot. Wanneer de pot helemaal is gevuld, plaats je er een zwaar voorwerp op zodat de bladeren platgedrukt blijven (hier thuis gebruiken we een schone steen, maar een flesje met zand kan bijvoorbeeld ook). Vervolgens voeg je zout toe: een pot van een inhoud van 3-4 liter heeft 1 kg zout nodig. Het beste kun je alle zout in voldoende water eerst oplossen en dit in de pot toevoegen. Wanneer alle zout is toegevoegd, vul je aan met water en sluit je de pot ter bewaring. Je kunt het zo 1-1,5 jaar lang bewaren. Hier heb ik een recept van het internet voor je geplukt, dit is ongeveer de manier waarop mijn moeder de gevulde bladeren ook maakt: 1 potje wijnbladeren1 1/2 eetlepel olijfolie1 fijngehakte ui2/3 kop rijst (1 kop=2,4 dl)3,5 dl water1/2 kop fijngehakte rozijnen (1 nacht geweekt in water)1 kop pijnboompitten1 eetlepel fijngehakte peterseliezout en peper naar smaak1 mespuntje kaneel2 gepelde tomaten in stukjessap van 1 citroen Spoel de wijnbladeren voorzichtig onder koud stromend water af. Sauteer de ui goudbruin. Voeg de rijst toe en sauteer al roerend 3 minuten. Doe water, rozijnen en pijnboompitten erbij. Roer het goed door elkaar, doe een deksel op de pan en laat het mengsel 25 minuten sudderen tot het water geheel is opgenomen. Haal de pan van het vuur en roer de peterselie, zout, peper, kaneel en de tomaten erdoor. Vul de wijnbladeren met dit mengsel. Bekleed een casserole met de overgebleven wijnbladeren. Leg de gevulde wijnbladeren erop, afgewisseld met een laag bladeren. Verzwaar ze met een bord, doe een deksel op de casserole. Breng het aan de kook en laat ze op een zacht vuur ongeveer 1 uur sudderen. Laat de gevulde bladeren afkoelen in de casserole. Giet ze af en serveer ze koud. De bladeren moet je in principe als een soort envelop vouwen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts