Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paarse vlekken op aardbeiblad: kalium-gebrek?


henkg

Aanbevolen berichten

Wie weet wat dit is: kalium-gebrek, iets anders, teweinig / teveel?

Zeer binnenkort de eerste rijpe aardbeien. De planten zijn dus druk bezig energie en voedingsstoffen in de vruchten te stoppen.

Een paar bladeren hebben deze verkleuring. Bladeren hebben géén bruine verbrande randen.

Het valt nog alles mee, maar ik wil erger voorkomen.

 

Bovenkant blad:

769_1d970f712e87b93dae9692907a64093d.jpg

 

Onderkant blad:

769_8e7b9384b4be152d93956ebffbdf7202.jpg

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koert, dank voor antwoord.

Inderdaad bij wat oudere bladeren.

Zoeken op 'paarse bladvlekkenziekte' geeft weinig vergelijkbare fotootjes.

Ik zie het nog even aan. Ik ga nog even niet met iets zwavel-achtigs spuiten.

Hopelijk valt het mee. Nat en vochtig weer, een conditie waardoor dit kan optreden, zal -volgens het KNMI- fors afnemen.

Verergering, vermindering, stilstand zal ik hier terugmelden.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na veel zoeken iets gevonden dat mogelijkerwijs de oorzaak is. Klopt in ieder geval met de groeifase (veel groeiende / rijpende vruchten, en -te?- voorzichtig met bijmesten). Mijn foto in startpost lijkt wel heel erg veel op blaadje 3. (Potassium = kalium)

769_0945b1f69b50c30f628fdf389ae15917.jpg

 

Het complete verhaal dat ik vond:

http://www.dpi.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0020/333362/Strawberry-fertiliser-guide.pdf

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paarse bladvlekkenziekte ofwel Alternaria is het waarschijnlijk niet. Dat geeft meer vlekken die zijn afgebakend door de nerven en het midden van de vlek gaat dan ook eerder dood. Kalium is het probleem waarschijnlijk. Waar mest je mee?

 

Een andere optie is een hele lichte meeldauw aantasting die alweer weg is. Dode meeldauw laat ook paarse vlekken achter. Meestal gaat het blad dan ook krullen. Treed ook vaak op als de aardbeien bijna goed zijn en voor meeldauw hebben we wel het perfecte weer gehad.

Welk soort is het trouwens?

 

Succes met de planten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Erwin. Kalium dus waarschijnlijk.

(Meeldauw? Ervóór geen enkel waas op bladeren gezien, bladeren zijn ook niet gekruld)

Ik mest waarschijnlijk te weinig (potgrond - niets - klein beetje Pokon 4:6:12+8 opgeloste zeer fijngemalen korrels). Andere -gekregen- stekken gaven nauwelijks bloemstengels. Onlangs opgeruimd. Wortels bleken bruin te zijn. Waarschijnlijk beginnersfout: teveel (en te vroeg!) mest. Daarom was ik nu extra voorzichtig.

Over die Pokon: Ik kon toen niets beters -gezien de behoefte van aardbeien- vinden dan dat. Pas onlangs las ik van "jouw" Kristalon 600g verpakking (ga ik in het vroege voorjaar bestellen).

Sinds paarse constatering ga ik heel voorzichtig iets meer (0,5g/l, 2x p week) geven, verbranding van wortels wil ik vóór zijn. Voor balkon/bloembakteelt, weinig tot geen uitspoeling, moet dat maar genoeg zijn.

Even afwachten of dat helpt ...

De soort: zelf gezaaide (2011) Sarian F1. Doen het trouwens verder uitstekend. Zie: het-zaai-aardbeien-draadje-t1810.html

Voor jou als aardbeien-expert: kloppen volgens jou alle bevindingen in de PDF?: http://www.dpi.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0020/333362/Strawberry-fertiliser-guide.pdf

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het stuk doorgenomen en kan er niets in vinden wat niet klopt. Nou is dit volgens mij voor profesionele gebruikers gemaakt maar het strookt met de waarheid. Wij verkopen veel aan hobbykwekers en ons advies is:

1x dragend

Voorjaar beginnen met koemest/12-10-18. Meer stikstof om goed op gang te komen

na 4 weken 7-14-28 en 4 weken daarna weer.

 

doordragend.

Voorjaar hetzelfde. maar daarna elke 3 of 4 weken bijmesten omdat de planten continu in productie zijn. tot eind september aan toe.

 

Wat wel belangrijk is. Geef water na elke gift als er geen regen is voorspeld. Dan lost de mest gelijk op.

 

Geef nooit teveel max 10 gram per plant.

 

De 6-12-36 is voor pottenteelt of bijsturen in de volle grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...