Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het zaai-aardbeien draadje


henkg

Aanbevolen berichten

Dit jaar wilde ik eens aardbeien op mijn balkon telen. Een zakje zaad (Sarian F1) gekocht, en gezaaid, op 21 maart. Ervoor (een beetje) en erna heb ik het een en ander gelezen, uiteraard ook op dit forum. Zaaien kan natuurlijk iedereen. Aardbeien opkweken en een beetje oogst in hetzelfde jaar schijnt andere koek te zijn. Ik heb al gemerkt dat ze traag kiemen, en erg langzaam groeien, zeker in het begin.

 

Wat ik vond kan de eerste oogst zijn in:

- eind juli: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/aardbeien_zaaien.htm

- eind augustus: http://www.vrolijketuinier.nl/groenten_aardbeien.htm

- niet: http://www.moestuintips.nl/teeltverslagen/zaaiaardbei_2010.php

 

Op 21 maart heb ik Sarian F1 gezaaid.

Ze zien er nu (21 mei) zo uit (dat groene ding met bruin rubber slangetje is een Blumat druppelaar):

30dl9ip.jpg

 

Gaat het goed zo / Kan ik iets verbeteren / Wanneer kan ik mijn eerste aardbeien verwachten?

Graag jullie ervaringen (en resultaten?) met het telen van zelf gezaaide aardbeien.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat er iemand op het forum is die ook Sarian f1 aardbeien aan het kweken is. Ik heb nu in totaal 5 Sarian plantjes. Drie daarvan zijn half maart gezaaid, de andere twee eind maart/begin april.

Het zaaien is mij eigenlijk erg meegevallen, alles kwam op en op één plantje na hebben ze het allemaal overleefd. Dat ene plantje heb ik trouwens per ongeluk zelf om zeep geholpen dus die telt niet helemaal mee.

 

De planten van half maart kregen ongeveer twee weken terug de eerste uitlopers. Zelf vond ik dat erg vroeg, heb jij op jouw planten ook al uitlopers?

Op advies van het forum hier laat ik ze nu zitten. Ze zouden dan binnen enkele weken gaan bloeien. Ik ben dus benieuwd of dat ook zo is, als de eerste bloemetjes verschijnen en hopelijk dan ook de vruchten dan laat ik het hier zeker weten.

 

Ik wilde wat foto's plaatsen om te laten zien hoe ze er nu uitzien maar ik krijg Tinypic niet geladen, dus dan maar via ImageShack.

 

De Sarian plantjes van half maart. Ik zal ze eerdaags wel gaan verpotten. Drie planten in een 7 liter pot is een beetje veel.

p1040271bs.jpg

 

De andere twee plantjes. Ze zijn nog heel erg klein maar er komen al uitlopers aan.

p1040273wr.jpg

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat te doen met uitlopers bij zaai-aardbeiden?

Ook bij mij verschijnen er nu al uitlopers. Ik heb het een en ander gelezen. Wel weghalen, niet weghalen. Ik heb besloten (wijs of eigenwijs? -> ik zal het gaan merken) om ze wel weg te halen. Om in het eerste jaar al vruchten te geven hebben die moederplantjes het al moeilijk genoeg. Ter vergelijking laat ik bij een van de acht plantjes wel één uitloper staan.

 

Foto van de (handmatig "ingegraven") uitloper:

33c820p.jpg

 

Foto van de stand van zaken (zaai-aardbeien op de voorgrond, in de grijze bakken; achteraan stekken van onbekend merk). Het ziet er allemaal heel erg gezond uit. Blaadjes van de Sarians glimmen, ze lijken wel van plastic:

168fkwl.jpg

aangepast door Gast

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Een update over mijn Sarian F1's.

Snel is anders. F1 schijnt meerdere betekenissen te hebben

Inmiddels is -bij één plantje- de allereerste bloemstengel verschenen.

Ik ben benieuwd naar ervaringen -op dit moment- van anderen ...

2hd1f0m66321371414751.jpg

(Sarian in de grijze bakken; op de achtergrond anderssoortige stekken. En in de Wodka fles zit puur helder water ...)

aangepast door Gast

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn aardbeien nog geen bloemstengel gezien. Ze groeien wel goed en ik heb er al een aantal stekjes van gekregen.

 

Hier de drie als eerste gezaaide planten met heel veel uitlopers.

 

11idbg967511371414674.jpg

2w1tocj41171371414676.jpg

 

De stekjes tot nu toe van de Sarian's.

257ox8263591371414677.jpg

 

Nog meer stekjes onderweg van een later gezaaid plantje.

6ymm9y87411371414678.jpg

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lisa:

Jouw planten zien er ook goed uit. Ze zijn meer ontwikkeld dan die van mij, ze lijken wel wat minder compact (iets ieliger?).

En over uitlopers en stekken nemen: Voorlopig verwijder ik de uitlopers nog. Ik wil eerst eens rijpe vruchten zien, en pas daarna denken aan nageslacht voor het volgende jaar.

Wel aardig is dat we verschillende wegen bewandelen. We gaan zien wat de beste methode is. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of ook je stekken dit jaar al opbrengst gaan geven.

Tot over één a twee weken: de volgende update ...

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Het gaat nog steeds goed met de Sarians. Elk plantje heeft inmiddels een of meerdere bloemstengels.

Hier de allereerste bloem. Opvallend is dat er geen meeldraden (zichtbaar) zijn. Vreemd. De vrouwelijke kant ziet er toch al erg gastvrij uit. Typisch iets voor Sarian?

Wie zal het zeggen. Ik in ieder geval niet: tot voor een paar maanden was mijn volledige kennis van aardbeien: lekker, rood, te koop in doorzichtige plastic bakjes.

2evt1eb18521371156085.jpg

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zitten ook de eerste bloemstengels eraan. Maar... niet bij de planten die ik heb gezaaid maar bij de stekjes daarvan .

En aangezien ik inmiddels 19 stekjes en aankomende stekjes heb hoop ik op heel veel aardbeien.

Benieuwd hoe dit experiment verder gaat verlopen.

 

2qla13s42581371413821.jpg

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb je inderdaad goed gezien. Alles gaat eigenlijk heel voorspoedig. Afgezien van de stokbonen met 30 soorten schimmels (die inmiddels in de gft zijn beland, want die waren niet meer te redden) loopt alles goed. Met de aardbeien ben ik helemaal tevreden natuurlijk. Ik verwacht niet dat de stekjes per stuk dit jaar heel veel aardbeien gaan geven want ze zijn nog heel klein. Maar volgend jaar verwacht ik wel een mega oogst .

Je kan het trouwens zelf bekijken want ik zou zaterdag nog een stekje van de Sarian voor je meenemen. Ik kies er eentje voor je uit met (aankomende) bloemetjes.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wonderbaarlijk hoe die 2011 stekjes van Lisa gaan!

Blijft de vraag: voor een fatsoenlijke aardbeienoogst in het jaar van zaaien: wat is beter. Uitlopers weghalen of niet?

We gaan het zien. Uiteraard zal ik de eerste rijpe Sarian aardbei hier melden.

Wat ging er trouwens mis bij Rommert's poging?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lisa:

Spannend! Ik ben vandaag begonnen met het rooien van mijn rommelige aardbeienstrook. Ik wil volgend jaar de boel overzichtelijker hebben, voornamelijk/alleen grote aardbeien. Minder gezooi met onkruid... Ik moet me dus gaan orienteren op grote aardbeien met een toppie smaak. Ik heb er wel staan die hieraan voldoen (en nee.. dat zijn niet degene die er nu uitgaan..) (géne boter op de buik.. ha, ha...) Maar ik weet de naam van dat ras niet. Erfstukken zijn het....

Ik weet ook niet of daar wel genoeg uitlopers aan zullen komen om een nieuw veldje mee aan te leggen.

 

Als ik NU zou zaaien... heb ik daar volgend jaar wat aan??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik niet begrijp is dat jullie zoveel moeite (maanden opkweek) doen om aardbeiplantjes te verkrijgen uit zaad.

 

Pas op is geen verwijt hoor

 

Is toch makkelijker met plantjes uit de koelcel?

 

Omdat het leuk is natuurlijk! En omdat ik het zag liggen bij het tuincentrum en ik dacht van; meenemen!

 

En... misschien ook een heel klein ienimini beetje omdat ik toen ik begon niet eens wist dat je aardbeienplanten uit de koelcel kon kopen.

 

Trouwens ik heb een beetje een fout gemaakt met die stekjes. Er komen nog geen bloemetjes in, de bloemstengels die ik heb gevonden zaten in de twee plantjes die ik als laatst gezaaid had. Ik dacht dat het twee eerste stekjes waren .

Maar de stekjes gaan wel goed hoor en zijn sommige zijn al bijna even groot als de twee planten die ik als laatst had gezaaid. Dus als ze op hetzelfde moment gaan bloeien als de plantjes met bloemstengel dan kan dat niet lang meer duren.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Allereerst: Waarom moeilijk (zaaien) als het ook makkelijk (frigo-stekken) kan?

Omdat het kán, zaaien vind ik leuker.

 

Hoe staat het er nu bij? Veel bloemstengels, veel bloemen, een aantal zich ontwikkelende vruchten.

23y2x.jpg

 

Vruchten ontwikkelen zich anders dan die bij mijn gekregen stekken, mijn enige vergelijkingsmateriaal. Een heel fors kroontje, donkergroen:

sw5sur69661371148823.jpg

 

Nieuwe bloemstengels lijken eerst gewone bladstengels, pas later ontwikkelen zich bloemknoppen:

2m4698g78611371148823.jpg

 

Als laatste: Uitlopers verschijnen er nauwelijks meer. Niet zo erg. Eerst (over 2 weken?) de aardbeien proeven, en dan pas beslissen of ik met deze soort door wil gaan.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Een update:

Buiten een klein bladprobleempje (ws kalium tekort, zie: paarse-vlekken-op-aardbeiblad-kalium-gebrek-t2521.html), gaat alles nog steeds goed.

Uitlopers verschenen uitsluitend tijdens de groeifase, en die heb ik vrijwel allemaal verwijderd. De laatste maand geen uitloper meer gezien. Volgend jaar ga ik daar toch maar een aantal van laten staan. Ben trouwens benieuwd hoe het er bij Lisa, als enige andere Sarianner (Sarianna?), voorstaat. Uitlopers laten groeien betekent later/minder aardbeien?

 

Heel veel bloemstengels. Wel is de groei van de vruchten wat traag. Komt ws door het kille weer.

Zo zien ze er nu uit, de eerste echt rijpe aardbeien overmorgen (is 4 maanden + 1 week na zaaien) :

769_819c33e1b6ac3f998c7779e951b1fc3a.jpg

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste aardbei geoogst. Niet echt bijzonder voor de Borsalino's onder ons. Voor mij wel, gezaaid in 2011, en nu begint de oogst. Maar: zijn ze een beetje te eten?

Tijd voor een proeverij. Een fatsoenlijk dessertbordje uit de kast, en het (dessert) tafelzilver:

769_a857e4d1b696f21643584707979589ad.jpg

 

Smaak: Lekker, aromatisch, net zoet genoeg. De volgenden laat ik iets langer hangen. Worden dan waarschijnlijk nog zoeter.

Tot nu toe: zaaien van aardbeien is (nog steeds) leuk.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Bij mij zijn er wat minder aardbeien, ik heb er nog geen 10 geoogst denk ik waarvan de helft van de stekjes kwam in plaats van de moederplanten. Maar er komen wel meer aardbeien aan. Ook bij de kleine plantjes groeien steeds meer bloemetjes.

 

Er zijn heel veel plantjes van de 5 zaai aardbeiplanten afgekomen. Ik heb nu ongeveer 35 planten in totaal, waarvan er 2 in een hangpot staan en de rest in de grond zit. Hopelijk misschien dit jaar nog een hoop aardbeien. En anders volgend jaar een hele hoop.

 

656_e02c329186da9b39f3e19ea59464d024.jpg

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Hallo allemaal,

 

Ik ben hier nieuw en lees gezellig al jullie berichten mee. Wat een kennis hier! Ik heb sinds anderhalf jaar nu een huisje mét tuintje (wat ik zelf heb aangelegd) en heb enorme groene vingers. Op dit moment heb ik binnen in een kasje aardbeien (Sarian F1) gezaaid en passiflora zaden. Ze staan nu 3 weken in het kasje en ik zie de zaailingen al mooi opkomen! Ik hoop op zo'n 20 aardbei plantjes en dito aantal passiflora planten. Mijn bedoeling is om de aardbeien in grote manden te planten zodra ze groot genoeg zijn zodat de vruchten mooi afhangen en het echte blikvangers zijn op mijn terrasje. De passieflora's gaan de tuin in tegen de schutting aan. Ondertussen lees ik driftig met jullie mee zodat ik hopelijk straks ook alles af weet van het opkweken van o.a. aardbeien.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...