Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi! Ik heb begin van het jaar drie aardbeienplantjes (Lambada) in de volle grond gezet. Groeide allemaal prima, veel blad en uitlopers en toen kreeg ik last van rupsen en slakken. Goed onder controle gekregen, maar de plantjes staan er nog steeds niet erg fris bij. Dus ik vermoed dat er nog iets anders aan de hand is, maar weet niet zo goed wat. Symtomen:

* Ouder blad krult op en kleurt paars aan de onderkant, sommige vlekken zie je ook aan de bovenkant

* Ik heb niet het idee dat het meeldauw is, die symptomen zie ik niet

* Planten maken nog steeds volop uitlopers aan en ook wat nieuw blad

Vruchten had ik sowieso nog niet maar dat was ook niet de verwachting in het eerste jaar. Hierbij drie foto's van een aangetast blad:

Onderkant:

full.jpg

Bovenkant:

full.jpg

Gekruld:

full.jpg

Heeft iemand een idee in welke hoek ik dit moet zoeken? Voeding? Bodem? Last van het warme weer gehad misschien? Er zit hier redelijk wat klei in de grond en ons perceel staat op wat vroeger een akker was waar (denk ik) aardappelen op stonden. Qua voeding heb ik tot nu toe eigenlijk alleen wat mestkorrels voor moestuinen gestrooid.

Geplaatst:

Lambada is een vrij ziektegevoelig aarbeienras lees ik.

De symptomen komen goed overeen met de paarse vlekkenziekte veroorzaakt door de schimmel Alternaria alternata.

Ontwikkeling van de paarse vlekkenziekte gebeurt vooral bij warm vochtig weer. Alternaria wordt bescouwd als een zwakteparasiet. Dat betekent dat je planten niet sterk zijn. Het enige dat je kunt doen is ervoor te zorgen dat je grond goed doorlaatbaar is voor water. Etten-Leur is kleigrond toch? Misschien een ander ras proberen?

Geplaatst:

Wat je zou kunnen proberen is naast bemesting en water de planten ongeveer 2-3 cm boven de grond afknippen en al het blad afvoeren.

Je verwijderd hierdoor de schimmel. De planten kunnen hier goed tegen.

Wel zorgen dat ze voldoende water krijgen en eventueel wat koemestkorrels.

Geplaatst:

Dank voor de tip, dan ga ik dat maar eens proberen. Het is hier inderdaad kleigrond en ondanks dat de grond goed bewerkt is (ongeveer tot een meter diep omgewoeld) blijft er aardig wat vocht staan. Ik ben niet iemand die snel opgeeft dus wil ze nog wel een kansje geven

Alleen de aangetaste bladeren weghalen, of echt alles (ook inclusief al het blad van de uitlopers?)

Geplaatst:

Je moet al het blad wegknippen en ook alle uitlopers verwijderen.

Als je deze wilt blijven behouden dan zou ik die op een andere plek neerzetten of oppotten.

Maar wel uit de buurt van de oude planten.

Geplaatst:

Dank. Ik heb inmiddels ook nog wat nieuwe planten besteld van andere rassen. Is het raadzaam om die ook niet in de buurt te zetten (dan ben ik geneigd om deze gewoon helemaal weg te halen namelijk). Of gaat het verschil in ras ervoor zorgen dat die geen problemen krijgen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...