Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien/tipburn


Pottenpotter

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Ik wil me wat gaan toeleggen op aardbeien in pot..

 

Had 2 pineberrys gekocht en een stuk of 15 ostaras... ok groeien mooi... wel enig wat aardbeien (enkel de pineberrys waren pover van hoeveelheid).

 

Nu na even kreeg ik dus wat aan de hand en na lang zoeken blijkt het tipburn te zijn.

 

 

Ik heb ondertussen een 35 uitlopers genomen en gepot voor volgend jaar, zullen deze dat gelijk ook hebben? Nee lijkt me?

 

Vochtige nachten zou helpen...

Potplanten zouden er gevoelig aan zijn.

 

Goede opname van calcium zou ook helpen, nu hoe/met wat kan ik dat evt toevoegen?

 

Potten die nu en dan te nat staan door regen zijn ook een boosdoener?

 

Mijn uitlopers staan nu in 4l rozenpotten om wat plaats te besparen en vond het het proberen wel eens waard...

 

Tips extras etc: thanks in advance!

Mvg Pp2019080421292125571565812722.jpg2019081216105747951565812737.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je een foto tonen van de Tipburn?

 

Bedoel je op het blad dat het randje bruin wordt? Hebben de aardbeien er zelf ook last van?

 

Ik zelf hou ook al mijn aardbeien in potten, maar heb volgens mij dit symptoom nog niet gezien?

 

Mijn aardbeien in pot, staan eerder te nat, dan te droog, als ik ze iets wat droog hou, zie/voel je al snel dat het blad wat droog aanvoelt, en de aardbeien ook minder groot worden.

 

Betreft het planten van vorig jaar? Of begin dit voorjaar gekocht? en heb je dit voorjaar ook bemest? Zoja, met wat?

 

Leuk om te zien al die stekken voor volgend jaar.

Zelf heb ik ook 40 stekken genomen vanaf 1 oude plant.

 

Zorg er wel voor dat je van al je stekken, de uitlopers nu blijft wegnemen, zodat de stekken zich kunnen gaan concentreren op bloemknoppen maken in het hart van de plant. Zodat ze volgend jaar direct veel bloemen maken. Dus niet van de nieuwe stekken, stekken maken, anders zijn het volgend jaar wat zwakkere planten, die minder geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi roror!

 

Eerste jaar deze.

Ja randen bruin, idd soms eens aan de bloemen ook gehad... ik had de indruk dat het feller was als alles zeiknat stond, heb het meeste telkens verwijderd...

 

Ik hoop dat de nieuwe uitlopers er in die 4l rozenpotten minder last van zullen hebben, eens ze iets of wat volume hebben lijkt het me er moeilijker in te regenen.

Goede tip voor de uitlopers gelijk te verwijderen.

 

Deze heb ik in universele tuingrond gezet.. af en toe eens vloeibare mest gegeven, mss wel te weinig... en na opzoekingswerk meen ik te verstaan dat ik voeding nodig heb met een hoge K? (Hier in tuincentera niet te krijgen blijkbaar)

 

De stekken staan nu in dcm grond beetje voor bemest voor 100 dagen... ik dacht ze erin te laten tot volgend jaar (ofc vloeibaar bijvoeden) en dan eind seizoen mss te verversen met 1/2 nieuwe aarde in dezelfde pot...

 

Zal even kijken voor fotos.. beetje lastig daar ik veel verwijderd had .

2019081521023544361565896811.jpg2019081521021167741565896714.jpg2019081521014385361565896741.jpg2019081521013273241565896683.jpg2019081521003794811565896642.jpg2019081521001281921565896766.jpg2019081521000739681565896777.jpg

 

Grtjs pp

 

(Mag ik nog vragen wat je juist bedoeld met de bloemen in het hart? Enlighten me pls, ik heb nog nooit aardbeien overwinterd eiglk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze in grotere potten staan voor de winter is alleen maar goed, worden ze beter beschermd.

 

De Ostaras gaan wel meer dan 1x geven, gewoon de zomer door blijven voeden. Ik pluk dagelijks voor op brood nog aardbeien met een gering aantal planten.

 

Informatie over bloemknoppen in het hart van de plant voor volgend jaar:

https://www.aardbeiplantje.nl/wanneer-planten/

 

Deze planten leggen van september tot oktober hun bloemen aan voor het volgende jaar. In deze maanden wordt dus de productie al bepaald! Daarom is planten of verplanten in deze maanden dus niet meer aan te raden. Dit kost opbrengst voor het volgende jaar.

Vervolgens hebben deze planten in de winter de kou periode nodig. Zonder een kou periode blijven de blad en bloemstelen kort en is de kwaliteit van de bloemen (de uiteindelijke vruchten) minder.

 

Van deze, in augustus geplante verse aardbeiplanten, wordt het eerste jaar direct een flinke oogst gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik het me ook moeilijk visueel voorstellen.

Je moet het maar vergelijken met een tak, knoppen komen voor de winter op de tak, en in de lente lopen de knoppen uit, wat bladeren worden of nieuwe takjes. In geval van de aardbeien, zitten de uitloop knoppen, in het "hart" van de plant, andere mensen noemen het geloof ik een wortelstok, daaraan worden dan de knopjes gemaakt, die volgend jaar uitlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...