deafbakker Geplaatst: 10 februari 2020 Geplaatst: 10 februari 2020 Hoi allemaal, Wij hebben sinds kort een huurhuisje met een klein tuintje bemachtigd. Helaas met (hoogstwaarschijnlijk) zwaar vervuilde grond. Een straat verder is dit gemeten. Wijzelf gaan geen bodemonderzoek laten doen (te duur, geen idee hoelang we hier blijven wonen, etc).Wel willen we graag wat gaan moestuinieren. Nu had ik bedacht om stukken waar we groenten en bessen willen kweken de grond een stukje (ongeveer 30cm) af te graven en daar een worteldoek in te leggen (volledig, dus op de bodem en de zijkanten tot aan de oppervlakte) met daarin schone grond. Ik kom overal tegen dat dat worteldoek ONDERIN voldoende bescherming biedt. Maar, nu vraag ik mij af: biedt dat worteldoek ook voldoende bescherming tegen de vervuilde grond aan de zijkanten van mijn afgegraven stuk? Bijvoorbeeld regenwater loopt wellicht vanaf de zijkanten (vervuilde grond) door het worteldoek heen naar de schone grond. Kan dit kwaad? Onderin maakt inderdaad niets uit want water loopt immers niet omhoog vanuit de vervuilde grond de schone grond in. Wellicht moet ik ook iets verzinnen om de zijkanten dan mee af te sluiten, maar vind het lastig om daar een goede (goedkope) oplossing voor de verzinnen. Kan iemand mij verder op weg helpen? Quote
rorror Geplaatst: 10 februari 2020 Geplaatst: 10 februari 2020 Misschien verhoogte bakken gebruiken? Boven op de tegels, en de grond lekker de grond laten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
TomP Geplaatst: 10 februari 2020 Geplaatst: 10 februari 2020 Yep zoals Rorror zegt, vervuilde grond laten voor wat hij isTegels, gronddoek en verhoogde bak. Water loopt idd niet omhoog maar dmv capillaire werking kan vervuiling ook mee omhoog worden gezogen Quote
BBtuin Geplaatst: 10 februari 2020 Geplaatst: 10 februari 2020 Nee, 30 cm afgraven is niet voldoende. Ik zou ook voor verhoogde bakken gaan! Quote
gertve Geplaatst: 11 februari 2020 Geplaatst: 11 februari 2020 Ik zou gaan voor zakken potgrond waar je gaten in maakt om te kweken. Geen contact met vervuilde grond mogelijk. Nadeel water geven goed inde gaten houden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.