Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelboom


Yareena

Aanbevolen berichten

Haloha, 

 

Ik heb voor elk van mijn kinderen een fruitboompje geplant. Super leuk maar ik heb er helaas niet zoveel kaas van gegeten. 

 

Dus een heleboel vragen met de hoop dat iemand mijn verder kan helpen. Het is een elstar en de 2e lente is onze tuin. We hebben nog geen appels gehad maar nu wel veel bloesems 

 

Ten eerste heb ik aan de onderkant een tak met veel bloesems die een beetje doorhangt. Moet ik deze korter snoeien? 

 

Ten tweede is de boom heel erg gebogen naar 1 kant. Kan ik dit op een manier manipuleren zodat hij wat rechter groeit? Ik dacht zelf de pot om te draaien zodat hij naar de zon groeit. 

 

Als laatste moet ik de takken die nu recht hoog groeien ombuigen naar horizontaal. Of kunnen ze ook zo blijven? 

 

Heeel erg bedankt. 

 

Yareena 

IMG_20200407_133053.jpg

IMG_20200407_133154.jpg

IMG_20200407_133206.jpg

IMG_20200407_133216.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem in de volle grond planten, appelbomen in potten werkt bij mijn weten niet.

Ik weet niet waar je de boom hebt gekocht, maar bij bijvoorbeeld grote handelaren klopt het soortenkaartje niet altijd. Je denkt dat je een Elstar hebt gekocht, maar dat hoeft dus niet. Nu is Elstar wel zelfbestuivend, maar de kans dat je vruchten krijgt is veel groter als je er een andere soort bij zet. Ook in de volle grond.

Snoeien van appelbomen doe je normaal in de winter, als de boom in rust is. Nu is het te laat. De boom draaien, zodat die rechter gaat groeien, kan altijd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet ik niet of dit boompje nog de grond in gaat ? Zo ja, dan een paaltje er bij zetten en kun je de schuinte iets bijsturen door aanbinden.  Draaien kan ook, maar die kromming krijg je er daarmee niet uit.

 

De doorgebogen takken zijn prima. Niets mee doen.   Ik zou eerder de verticale takken wat proberen uit te buigen.

 

Appel en peer kun je in de winter snoeien, maar ook zeker in de zomer hoor ( zomersnoei ), vooral om de groei desgewenst te remmen en meer vruchtvorming te stimuleren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...