Doortje Dorrestein Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Vorig jaar ben ik begonnen met moestuinieren in mijn 6 verhoogde moestuinbakken van 1.20 bij 3 meter. Dit jaar ben ik gestart met wisselteelt (aardappelen-peulgewassen-koolgewassen-bladgewassen-vruchtgewassen-wortelgewassen). In oktober 2019 heb ik pootuien en knoflook geplant. Dit voorjaar wilde ik ook graag zomerpootuien planten. Ik heb me suf geprakkiseerd in welke bak ik die zou moeten zetten. De uien en knoflook die ik in de winter heb geplant zijn pas over een paar maanden klaar. Wie weet raad? Groeten, Janneke Quote
Patrijs Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 (aangepast) Welkom hier Doortje eh, Janneke Ik zet alle uien en knoflook hier in een vak, en rouleer dat elk jaar gewoon mee met de teeltwisseling. Voor de uien is dat zes jaar bij mij. 'S winters is er genoeg plek op de tuin, dan maakt dat niet veel uit. Het vak is nu net vol geraakt na het planten van de rode pootuitjes. Na de oogst van de knoflook aan het begin van de zomer volgt er in dit vak nog een nateelt van het volgende gewas. 23 april 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Doortje Dorrestein Geplaatst: 23 april 2020 Auteur Geplaatst: 23 april 2020 Beste Patrijs, Zo bekeken heb ik het bed met de uien in de winter al te vol gezet met uien e.d. Kan er nu niet veel meer bijzetten vrees ik. Nu maar hopen dat de winteruien en knoflook het goed doen Geef jij nog extra mest? Groetjes van Doortje Quote
Patrijs Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 (aangepast) Ik zit op erg arme grond Ik geef daarom en om vocht vast te houden wat zeker de uien graag hebben, een matige gift compost voor het spitten. Ook spit ik hier al vroeg. Voor de knoflook in september en voor de uien in het begin van de winter. De gewone uien zet ik ook zo vroeg mogelijk. Ik doe dit alles vanwege de droge voorjaren waar ik hier op de zandgrond veel last van heb. De grond kan zich dan zetten en het grondwater blijft langer bereikbaar voor met namen de uien. Ik hoef dan ook minder te gieten en heb minder last van onkruid. Want wieden in de uien trekt de uienvlieg aan die hier flink kan huishouden. Je ziet het er wordt over nagedacht. 🤪 Maar uien hebben echt water nodig tijdens hun groei. Is de plek vol dan ga ik volgens de teeltwisseling verder met het volgende vak. Meestal heb ik ook anderhalf vak vol. Dit jaar is het wat minder. 23 april 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Doortje Dorrestein Geplaatst: 24 april 2020 Auteur Geplaatst: 24 april 2020 Bedankt Patrijs voor je uitgebreide antwoord. Jouw uien staan er prachtig bij 👋 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.