Konjo Geplaatst: 24 juni 2020 Geplaatst: 24 juni 2020 Weet iemand wat er met mijn aardbeien aan de hand is. Vruchten lijken aangetast. Blad is niet aangetast wel licht opgekrult. Quote
Patrijs Geplaatst: 24 juni 2020 Geplaatst: 24 juni 2020 (aangepast) Welkom konjo, Dit lijkt wat op besmetting met Phytophtora cactorum. In het Nederlands is dat LEDERROT. Op Blz 23 van het PDF in de link hier boven vind je die ziekte op blz. 23 Maar als ik het goed zie teel je aardbeien in bakken en dan zou het wel eens een andere ziekte kunnen zijn. Welke soort aardbeien zijn het? Op Elsanta en Clery aardbeien komt ook de ziekte erwina voor die het ook nog zou kunnen zijn. 24 juni 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
oscardevos Geplaatst: 24 juni 2020 Geplaatst: 24 juni 2020 Hoi @Konjo, Veel vragen: Staan deze aardbeien in de kas of tunnel? Welk ras betreft het? Is het een enkele aardbei of heeft het merendeel van de aardbeien deze symptomen? Hoe kweek je ze? Vg, bato, voedingsoplossing? Kun je meer foto's uploaden? Ook van de onderkant van zo'n blaadje en van een beginnende aantasting van een aardbei. Dit lijkt me een eindstadium. Ik vind overigens wel dat je blad is aangetast. Het zou insectenschade kunnen zijn en als je aardbei ook is aangeprikt kan deze zijn geïnfecteerd met een bacterie, schimmel of virus. Maar dit is wel een moeilijke ook omdat de kelkblaadjes nog zo mooi groen zijn. Quote
oscardevos Geplaatst: 24 juni 2020 Geplaatst: 24 juni 2020 Lederrot zou goed kunnen. Plaatjes als deze komen nog beter in de buurt van jouw aangetaste aardbei. Quote
Patrijs Geplaatst: 24 juni 2020 Geplaatst: 24 juni 2020 Boven lederrot en hier erwina: Quote De moestuin van Patrijs
Konjo Geplaatst: 24 juni 2020 Auteur Geplaatst: 24 juni 2020 Het gaat om 3 soorten aardbeien in een bak. 2x Toscana, 1 Sweet eve en 1 Red Ruby. Er is alleen 1 Toscana nog niet aangetast. Hierbij de Sweet Eve. De 1e foto is de aardbei van een Toscana. Ze staan in een pot met turfhoudende grond. Quote
Konjo Geplaatst: 24 juni 2020 Auteur Geplaatst: 24 juni 2020 (aangepast) De sweet eve 24 juni 2020 aangepast door Konjo Quote
oscardevos Geplaatst: 25 juni 2020 Geplaatst: 25 juni 2020 (aangepast) Het beeld is overal gelijk. Wat zien de aardbeien er slecht uit! Het blad ziet er in vergelijking best goed uit. Ik snap niet waarom je turfhoudende grond hebt gebruikt. Schimmels houden van iets zure grond. Het onderkant van het blad rechtsonder in je mooie fotoblok doet vermoeden dat er hier een schimmel aan het werk is. Dit is m.i. aantasting door Mycosphaerella fragariae zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/Common_spot_of_strawberry De kleine lesies met paarse rand is een typisch symptoom. Het is volgens deze site een polycyclische ziekte, de schimmel blijft de specifieke gastheer en omringende aardbeiplanten infecteren. Zie ook https://pnwhandbooks.org/plantdisease/host-disease/strawberry-fragaria-spp-common-leaf-spot: Beste tip die ik je kan geven is om direct de aardbeiplanten te ruimen en de grond niet opnieuw te gebruiken. En geen turf meer te gebruiken voor je nieuwe aardbeien. 25 juni 2020 aangepast door oscardevos extra info Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 28 juni 2020 Geplaatst: 28 juni 2020 Turf houdt veel water vast en kan leiden tot problemen met de wortels. Gevallen van het toeslaan van Phytophthora schimmels (hiervan bestaan er vele verschillende soorten) zijn heel vaak terug te voeren op te natte grond en matige drainage. Altijd zorgen voor voldoen drainagegaten in een pot zodat overtollig water weg kan. Alleen turf gebruiken voor planten die in zure grond moeten staan (o.a. rhododendrons, azalea's etc.). Schimmelziektes gedijen overigens ook prima op kalkrijke grond (bijv. kleigrond), aardappels op kleigrond worden immers ook regelmatig getroffen door Phytophthora infestans. Bladvlekkenziektes ontstaan heel vaak als het blad lang nat blijft. Daarom bij voorkeur de planten 's morgens water geven zodat het blad snel opdroogt. Geef je 's avonds water dan bestaat de kans dat de bladeren nat de nacht ingaan waardoor er een verhoogd risico op bladvlekken is. In droge, hete zomers, zoals die van 2018 en 2019 zie je relatief weinig bladvlekkenziektes. Dit jaar is de maand juni op veel plaatsen wisselvallig met regelmatig neerslag en je ziet nu al meer gevallen van bladvlekkenziektes en andere schimmelziektes die gedijen bij vochtig en relatief warm weer. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.