Geplaatst: 10 oktober 20205 j Beste forum leden, Ik heb iets in mijn tomaten planten waarvan ik niet zeker ben. Zie fotos. Er komen nog wel rode tomaten vanaf die prima van smaak zijn en goed ruiken. Maar ik vraag me af of dit nog verantwoord is om te eten. Er zitten wel wat rare plekjes op zie foto. De tomatenplanten hebben wel altijd buiten gestaan dus er is wel vocht op de tomaten gekomen. Dit zal ik volgend jaar anders aanpakken. Ik heb al het blad verwijderd om de laatste tomaten nog te laten rijpen. Vraag 1: Wat is dit voor iets? Vraag 2: Kunnen de afval tomaten en plantresten wel op de composthoop? Vraag 3: Hoe kan ik dit voorkomen? Vraag 4: Zijn de tomaten nog eetbaar? Zie foto. Vraag 5: Kan dit andere planten ook besmetten?
Geplaatst: 10 oktober 20205 j Die kringen zijn een gevolg van te veel zon, waardoor de schil hard wordt. Weersinvloed dus. Zeker eetbaar, maar misschien stug in de mond. https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/cirkelvormige-barsten-bij-tomaten/ Voorlaatste foto van de stengels is phytophtera. Of dat op de composthoop kan en mag, daarover verschillen de meningen. 10 oktober 20205 j aangepast door Amrutten
Geplaatst: 10 oktober 20205 j en die bruingevlekte tomaatjes kun je wel vergeten want die gaan ook verder rotten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.