Roelb Geplaatst: 5 april 2021 Geplaatst: 5 april 2021 Hallo beste forum gebruikers, Mijn naam is Roel en ik vroeg me af of hier leden waren die nog champost konden gebuiken? Ik merk dat het online veelal te duur word aangeboden vandaar dit topic. Ik laad de champost bij de plaatselijk champignonkweker en gebruik het zelf ook. Ik heb al vele tuinders geholpen en waren zeer tevreden over het product. Leden die intresse hebben kunnen me een bericht sturen. Ik kan de champost ook in bigbags doen zodat je de zak in de tuin hebt staan. Quote
redzebra Geplaatst: 5 april 2021 Geplaatst: 5 april 2021 (aangepast) Te duur is relatief, fijn aanbod maar wat is je prijs ? Zal afstandelijk, afhankelijk zijn hoever je moet rijden. Een indicatie wat het kost gaat veel over de streep halen. Waarom een private? Dit is geen commercieel forum, en als je iedereen wil helpen geef ons een indicatie. Edit : Je hebt al wat bijdragen gedaan maar telkens champost, alhoewel ik dat ook gebruik, dit is geen promotiesite op zich heb ik er geen probleem mee dat je je diensten aanbied, maar laat dan duidelijk zijn wat je vraagt voor een bag of los gestort en wat je rekent voor afstanden, veelal te duur is zo vaag 5 april 2021 aangepast door redzebra 1 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 6 april 2021 Geplaatst: 6 april 2021 Bij champost altijd oppassen voor een hoog zoutgehalte. NOOIT gebruiken in de siertuin waar zuurminnende planten als rhododendrons, azalea, pieris, camellia etc. groeien. Quote
Roelb Geplaatst: 6 april 2021 Auteur Geplaatst: 6 april 2021 Beste redzebra, Je hebt inderdaad een punt alleen de prijs is afhankelijk van de hoeveelheid die je wilt gaan gebuiken en de afstand. Ik zal proberen een indicatie te geven. Voor 5m3 losgestort vraag ik 130 euro incl bezorgen (10km rond budel) Voor 5m3 in bigbags komt er 65 euro bij. Voor 40m5 losgestort of meer is het 17 euro/m3 incl bezorgen heel Nederland 1 Quote
Roelb Geplaatst: 7 april 2021 Auteur Geplaatst: 7 april 2021 Op 6-4-2021 om 06:56, Brabantse Tuinprins zei: Bij champost altijd oppassen voor een hoog zoutgehalte. NOOIT gebruiken in de siertuin waar zuurminnende planten als rhododendrons, azalea, pieris, camellia etc. groeien. Wat ik zelf nog afvraag is welke mest je het beste kan meegeven aan je bramen en frambozen struiken? Of maakt dat niet zoveel uit? Ik heb gelezen dat het met vrij zuren grond moest zijn Quote
weknow Geplaatst: 7 april 2021 Geplaatst: 7 april 2021 15 uren geleden, Roelb zei: Wat ik zelf nog afvraag is welke mest je het beste kan meegeven aan je bramen en frambozen struiken? Of maakt dat niet zoveel uit? Ik heb gelezen dat het met vrij zuren grond moest zijn Deze is wat off-topic. Champost is bemesting voor fruit niet zeer geschikt. Voor fruit op vruchtbare grond volstaat compost (liefst gemaakt met veel herfstblad, hakselhout e.d. zodat ze zoals dat heet "schimmeldominant"wordt). Als je nog mest geeft, bijvoorbeeld op arme grond dan heel weinig stikstof en meer kalium ( = de K van NPK hoog, de N zeer laag). Maar hoe dan ook : weinig mest of geen mest.... Eens een keer op arme zandgrond wat champost zal best kunnen, maar ook dan weinig en niet ieder jaar. Bramen kunnen prima op niet zure en ook wat wel zure grond. Dus overal wel. Frambozen houden van lichtere en licht-zure grond. MAAR!!! Heel veel belangrijker is een luchtige en zeer goed water doorlatende bodem met volop organische stof (die je dus van die compost en mulch sterk vergroot)...over die zuurgraad hoef je je hier niet echt druk te maken. Ik vraag me wel af hoe het zit met rest-gifstoffen in deze champost van een waarschijnlijk gangbare champignonteler. Dat is vaak bij champost een serieus probleem blijkt uit onderzoek van VELT. Er is geen controle en de dosissen gifstoffen kunnen zeer hoog liggen. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de kweekwijze en de manier waarop een champignonkweker zijn/haar bedrijf runt. Hier vind je de gemiddelde voedinsgwaarde voor de belangrijkste meststoffen in champost onderaan in de tabel https://www.eurolab.nl/meststof-organisch-v.htm MIjn conclusie en advies: Relatief sterke bemesting Hoge waardes voor stikstof, iets lager voor kalium. Niet vermeld is het hoge aandeel calcium. PH kan makkelijk rond de 8.0 liggen. Hiermee geef je serieuze en zeer hoge hoeveelheden mest die snel werkt (ongewenst!). Voor veelvragende teelten als prei of kolen kan dit gunstig zijn. Maar oppassen voor overbemesting of plofgroenten. Fosfor is erg laag. Zeker niet gebruiken bij wortelgewassen, peulvruchten en voorzichtig bij bladgewassen. Bij vruchtgewassen aanvullen andere mest voor betere balans. Voor fruit niet als gangbare mest gebruiken!! 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.