Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

kers terugsnoeien


Bams

Aanbevolen berichten

Hoi, Ik heb me net voorgesteld in de huiskamer, maar nogmaals; we hebben een mooie tuin bij ons nieuwe huis en willen hier wat groenten en fruit bij gaan telen.

 

vanwege verwaarlozing moet eigenlijk de gehele tuin op de schop, maar twee bomen willen we bewaren, een kers en een appel. De laatste staat er nog redelijk bij maar de kers gaat gebukt onder wild hout, breukschade en jarenlang niet snoeien in het algemeen. Volgens de literatuur die ik heb is eigenlijk omzagen en opnieuw planten de enige optie om er wat opbrengst van te hebben.

 

het is echter een mooie boom op een mooie plaats, dus ik wil hem eigenlijk bewaren.

ik heb een fotootje bijgevoegd van hoe hij er nu bijstaat. kan iemand me wat snoeiadvies geven om er nog iets van te maken?

 

groet en alvast bedankt,

Ralph

3yhjb72891371229714.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn veel verschillende meningen over. Eentje is het wegkappen van de boom. Een andere is het elk jaar wegzagen van enkele hoofdtakken, en deze daarna te beschermen met wondafdekmiddel (in elk tuincentrum te verkrijgen). Dit laatste om invriezen zo veel mogelijk te voorkomen. Zo verjong je langzaam maar zeker de boom. Natuurlijk is dit niet ideaal. Als ik zo kijk is de boom nog niet erg oud, dus moet hij in principe nog goed vruchten kunnen dragen. Hij is wel een beetje vreemd van vorm. Het beste is natuurlijk van jongs af aan goed bijhouden, maar dat is voor u geen optie!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je kan de kersenboom stukje bij beetje (takje voor takje ) proberen te verjongen zoals Frank zegt. Dus niet te veel in een keer snoeien.

De beste periode om dit te doen is tot een maand na de pluk.

Je haalt dan de takken die kruisen of naar binnen groeien weg. En natuurlijk de beschadigde en zieke takken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meningen omtrent het snoeien van hoogstam kersen bomen zijn verdeeld, hoor ik.

Ik heb vanaf mijn prille jeugd, meer dan 30 jaar, hoogstam kersen geplukt samen met mijn broers.

Ik kan al gelijk zeggen dat er in al die jaren nooit sprake is geweest van structureel snoeien zoals bij andere fruitbomen.

Bij een kersenboom werd hooguit dood hout, kruisende of sterk hoog gegroeide takken verwijderd (meestal tijdens de pluk).

Ik vindt dat jullie boom er helemaal niet verkeerd uitziet.

Ouderwetse hoogstam kersenbomen hebben nu eenmaal niet de strakke, gestructureerde vormen zoals bij de piramide en jonge halfhoogstam.

Denk er wel aan om wat kippen aan te schaffen en onder je kersenboom te laten scharrelen. Volgens deskundigen de opruimmethode van de larven die in de bodem zitten waarna de vliegen in het voorjaar zorgen voor de bekende wormpjes in je kersen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die van de kippen is een heel goede! ik wilde al kippen, maar mijn vriendin wist het allemaal niet. weer een reden om ze toch te nemen!

 

de vreemde vorm komt omdat in het verleden een hoofdtak die richting een tuinhuisje groeide is afgezaagd. overigens is die wond niet behandeld, en lijkt de stam nu op het punt staan aangetast te worden door verrotting van die wond. Helpt het om het dood houd daar weg te halen en alsnog te behandelen met wondmiddel?

 

De verwaarlozing zit hem vooral in het feit dat jong schot is door blijven groeien, met enkel blad tot gevolg. Kan ik dat schot eind november nog terugsnoeien tot een paar centimeter voor de hoofdtak, om zo nieuwe groei komend seizoen te stimuleren?

 

de kruin zit boven dicht met een fijnvertakt oud takkenstelsel, kan ik hier ook nog ruimte maken door delen weg te snoeien?

overigens is de boom gezien de beperkte hoogte van een meter of drie niet eerder eenn halfhoogstam? of denk ik nu verkeerd?

 

groet,

Ralph

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best mogelijk dat het een halfhoogstam is, was op de foto niet goed te zien.

Vormsnoei is nooit verkeerd maar over het algemeen wordt dat na de oogst gedaan.

Bij kersen moet je oppassen met snoeien omdat dit ziekten (loodglans als ik het goed heb) kan veroorzaken. Oud of dood hout kan altijd, opensnoeien van de kruin en andere vormsnoei zou ik na de oogst doen.

Uiteraard een wondafdekmiddel erop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nu niet meer gaan snoeien. Het vriest dus de kans op schade is te groot. Snoeien na de oogst is het beste. Geen kans op vorst en dus schade, en je mist ook geen kersen. Ook begint de sapstroom al een beetje af te nemen zodat de boom niet te erg gaat bloeden.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...