KimD Geplaatst: 2 juni 2021 Geplaatst: 2 juni 2021 Heeft er iemand ervaring met mulchen met gehakseld koolzaadstro? Dit wordt verkocht als bodembedekking voor knaagdieren en paarden. Zou dit ook als mulch te gebruiken zijn? Het is fijn spul dat je overal lekker kan tussen strooien, mijn eigen gras en hooi enzo is zo goed voor sommige gewassen. 🥴 Of zou dit te snel composteren en zo voeding uit de bodem wegtrekken? Quote
Swa Geplaatst: 2 juni 2021 Geplaatst: 2 juni 2021 Er is gehakseld (paar centimeters lang) en er bestaan ook pellets (paar millimeters lang). Beide werken goed. Dat fijn zijn is inderdaad een groot voordeel om het snel en eenvoudig tussen die kleine plantjes te kunnen verdelen en met de pellets versie is het ook echt gemakkelijk om er de nieuwe baby plantjes tussen te krijgen want je moet geen 'gat' maken tussen al die lange stro/hooi/gras dingen die anders als mulch gebruikt worden. Omdat het zo klein verhakseld is composteert het wel iets sneller dan 'gewone' mulch. Er is echter geen enorm verschil en het is natuurlijk ook gewoon organisch materiaal en maakt de grond meestal ook luchtiger. Naar mijn mening is dit zelfs een voordeel dus. Mijn voorkeur gaat naar gehakseld van een paar centimeter land omdat het mooier oogt en minder gemakkelijk met de rest van de grond vermengt. Ook wanneer het reeds gebruikt werd als paardenbedding is het zeer goed bruikbaar. Dankzij een buur kregen we vorig jaar een kuub of zo van die gebruikte pellets. Geen drollen maar wel veel urine. Dat heb ik toch een half jaar laten liggen alvorens het te gebruiken want ik vrees dat het wat 'sterk' is op nieuwe planten. Dus hier maar een centimetertje of 2 van gebruikt, was dan al bijna potgrond geworden. Deze gasten gebruikten het bij een leuke permacultuur test in grote lange bakken. Wel in het Frans, maar dat gaat je niet tegenhouden hoop ik. Quote
weknow Geplaatst: 2 juni 2021 Geplaatst: 2 juni 2021 (aangepast) Mijn korte antwoord is dat ik denk dat het wel kan. Maar graag geef ik wat meer achtergrondinformatie en gedachten om het ook voor je eigen situatie beter te kunnen inschatten. Koolzaadstro als bodembedekking had ik nog niet gezien. Wel naast stro van graan, vlasstro en hennepstro (door de teeltwijze van hennep vaak zelfs ecologisch/biologisch). a. Koolzaadstro zal een restproduct zijn van koolzaad-teelt vooral voor olie (brandstof). Daarnaast kan het groen dat na de oogst van de zaden blijft staan ondergwerkt worden als een soort groenbemesting. (In onze moestuin beter niet aangezien we in moestuinen veel koolachtigen aanplanten kun je daar beter voor andere groenbemesting kiezen meestal, maar in de akkerbouw wordt kool niet of nauwelijks toegepast waardoor rammenas en koolzaad wel geschikt zijn als groenbemesters). b. Omdat het meestal om een nateelt of voorteelt zal gaan, verwacht ik dat de ecologische impact van gangbare verbouwing van koolzaad wel meevalt. Ik bedoel daarmee dat er in verhouding tot de meeste andere teelten met minder herbiciden, fungiciden en insecticiden wordt gespoten. Maar zeker weet ik dit niet...daarom zou het goed zijn om te weten hoe dit precies zit en wat de precieze afkomst is van het stro. (Het etische probleem van deze teelt is wel dat goede landbouwgrond voor brandstof wordt gebruikt, waardoor de grond niet meer beschikbaar is voor voedselvoorziening met hogere voedingsprijzen en honger voor bevolking mogelijk als gevolg in armere landen). c. Wat betreft de samenstelling voor gebruik op de bodem verwacht ik zoiets als hooi (bevat relatieve verteringsverhouding iets meer stikstof dan koolstof en wordt daarmee nog net als "groen" beschouwd w.b. compostwaarde) of meer in de richting van stro (wat meer koolstof en daardoor als "bruin"aangemerkt). Daarvan zal afhankelijk zijn hoe snel het verteert. Stikstof verteert snel. Koolstof heeft meer tijd nodig. d. Er is een FOUTE veronderstelling/woordgebruik in je vraag die ik vaak tegenkom. Namelijk als je mulcht maak je GEEN compost!!! Op de bodem zal je organisch materiaal gewoon vergaan of verteren, sneller of geleidelijker. Dat is best omdat er ook wat voeding voor de planten vrijkomt. Maar een aanzienlijk deel zal wegspoelen of vervliegen...dat geldt voor stikstof en fosfaten!. Door te mulchen maak je zeker geen compost...dat is echt een groot misverstand vaak onder mensen die denken natuurlijk te tuinieren. Composteren is niet vergaan of verteren, maar zorgen door een gecontroleerd proces dat er zich stabiele (humus-achtige) verbindingen kunnen vormen. Het eindproduct van een goed composteringsproces (mengen van koolstof/stikstof in goede verhouding, voldoende zuurstof, vocht waarbij geleidelijk de vrijkomende stikstof en andere voedingsstoffen worden gebonden aan de koolstof!!) is kwalitatief veel hoogwaardiger dan wat er rest na vertering van een mulchlaag aangezien belangrijke voedingstoffen in de compost zijn opgeslagen en over een lange tijd (stikstof over vele jaren!) onder invloed van bodemleven vrijkomt voor je planten. e. Als het stro van koolzaad wordt gemaakt die met de rijpe zaden voor olie wordt geoogst, kan het zijn dat het zaden van kool bevat, die gaan opkomen in je tuin. (Hetzelfde probleem heb je met hooi die als mulch wordt gebruikt vaak.) 2 juni 2021 aangepast door weknow 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
KimD Geplaatst: 3 juni 2021 Auteur Geplaatst: 3 juni 2021 Bedankt voor beide uitgebreide antwoorden! @Swa Ik heb het erop gewaagd en gewoon gemuchd. Deze winter ga ik het gebruikte mengsel uit mijn konijnenstal gebruiken om mijn bedden af te dekken (waar nodig natuurlijk). Merci voor het filmpje trouwens! @weknow Composteren is inderdaad een verkeerde benaming. Merci voor de extra verduidelijking. 😉 Mijn bezorgdheid was eerder of koolzaadstro net zoals houtsnippers extra voedingsstoffen aan de bodem onttrekt bij het VERTEREN. 😎 Quote
weknow Geplaatst: 4 juni 2021 Geplaatst: 4 juni 2021 Op 3-6-2021 om 16:59, KimD zei: Mijn bezorgdheid was eerder of koolzaadstro net zoals houtsnippers extra voedingsstoffen aan de bodem onttrekt bij het VERTEREN. 😎 Houtsnippers onttrekken alleen stikstof aan de bodem als ze IN de grond worden gewerkt. Niet als ze OP de bodem worden gebruikt. In een moestuin kan dat een probleem zijn aangezien daar relatief veel voedingsstoffen en vooral stikstof bij veel gewassen nodig is. Er wordt immers intensief geoogst en daarmee aan de bodem onttrokken. Vooral bij een ecologische/biologische werkwijze waar overbemesting als een groot gevaar wordt beschouwd kan dit verlies aan het wat moeilijkere beschikbare stikstof dan wel een probleem geven. In een andere setting dan een moestuin (siertuin, fruitbomen, parkachtige omstandigheden of vaste eetbare planten is dat ontrekken van wat stikstof aan de bodem niet zo een probleem meestal. Bovendien is het effect maar tijdelijk en komt na een paar jaar de gebonden stikstof ook weer ter beschikking. 1 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.