haplo Geplaatst: 5 juli 2021 Geplaatst: 5 juli 2021 Deze vijgenboom had heel veel vijgen dit voorjaar. Maar ze kleuren nu geleidelijk aan allemaal geel en vallen af juist voordat ze rijp zijn. Vorig jaar hetzelfde voorgehad met deze vijgenboom. Enig idee wat het probleem is? Jammer genoeg is dit de enige vijgenboom die dit jaar vijgen heeft, bij de rest zijn ze er bijna direct afgevallen (ik vermoed door het speciale/slechte voorjaar). Het gaat over de achterste (hoge) tak, die ervoor is van een andere vijgenboom. Quote
Flup Geplaatst: 5 juli 2021 Geplaatst: 5 juli 2021 Hoe oud is de vijgenboom en om welk soort gaat het? Dat zou een antwoord op jouw vraag makkelijker kunnen maken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jouw vijg voor de voorjaarsvijgen (breba) de vijgenwesp als bevruchter nodig heeft en die komt ten noorden van de Alpen niet voor. Als jouw vijg 2x per jaar draagt is dat niet erg, dan komen er nog herfstvijgen die wel goed kunnen uitrijpen bij mooi weer. Tenzij die ook bevruchting van de vijgenwesp nodig hebben. Of het is een eenmaal dragende soort met voorjaarsvijgen die vanwege het weer / de jonge leeftijd of wat dan ook de vijgen niet uit laat rijpen. Maar ook kan het zijn (maar dat is niet goed te zien op jouw foto), dat je een caprifig hebt. Link in het Duits over caprifigs / Bocksfeigen: http://feigen.bueschken.com/habe-ich-eine-bocksfeige/ Quote
haplo Geplaatst: 5 juli 2021 Auteur Geplaatst: 5 juli 2021 Jammer genoeg ken ik de soort niet. Ik heb in een tuinwinkel/markt nog nooit een soortnaam van een vijg gezien (buiten 'ficus carica') en ik zou het dan toch niet vertrouwen (de foto is ook meestal van een andere soort, zelfs soms een andere kleur vijg). De vijgenboom is nog maar een paar jaar oud en is sterk gegroeid de afgelopen jaren - dit jaar wel minder maar die sterke groei kan niet blijven duren. Ik heb hierbij nog een andere foto genomen van een andere gele vijg die op de grond lag: Ik vermoed dat dit eerder lijkt op een onbevruchte vijg en geen caprifig? Maar mijn Duits is heel slecht. Quote
Muis Geplaatst: 16 augustus 2022 Geplaatst: 16 augustus 2022 Ik kom voor het eerst op deze site. Vandaar mijn late reactie. Ikzelf heb een blauwe vijg maar ook een gele. Gewoon laten rijpen en opeten. Heerlijk. De gele is een stekje uit Zuid-Frankrijk. En hij doet het fantastisch. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.