BrunoDeRoeck Geplaatst: 27 juli 2021 Geplaatst: 27 juli 2021 Hallo hier Bruno Wij hebben een ligusterhaag die ongeveer 35 jaar oud is . Onze haag sterft af meter per meter. De bladeren blinken ook niet meer van de overige delen. Ik heb al een deel vervangen maar twijfel of het gaat helpen . Als ik de (zieke haag) verwijder zie ik aan de wortel een witte poederachtige laag. De buren hebben in hun tuin een behandeling laten doen voor engerlingen doch die vindt ik niet aan de wortel. Wat zou eventueel kunnen helpen . Mvg Bruno. Quote
rorror Geplaatst: 27 juli 2021 Geplaatst: 27 juli 2021 Hoi Bruno, Kan je wat foto's van de haag maken? Van dicht bij wat bladeren, en van het wittige poederachtige laagje. Dan kan er beter naar gekeken worden. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
BrunoDeRoeck Geplaatst: 29 juli 2021 Auteur Geplaatst: 29 juli 2021 Zo ziet het eruit. Grtjs Bruno Quote
Frans Geplaatst: 29 juli 2021 Geplaatst: 29 juli 2021 Heel herkenbaar dit. Ik heb er al enkele jaren last van en vreemd genoeg is mijn oudste ligusterhaag van bewezen minimaal 60 jaar oud nog het minst gevoelig gebleken. Het betreft een wortelschimmel, verticillium albo-atrum of verticillium dahliae, waar weinig anders tegen te doen is dan de aangetaste haag samen met een ruime hoeveelheid aanhangende aarde uit te graven en te verwijderen. Daarna het gat vullen met humusrijke onbesmette grond en aanplanten met nieuwe liguster. Zie ook: https://edepot.wur.nl/172871 1 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 29 juli 2021 Geplaatst: 29 juli 2021 Zwaar aangetaste liguster. Een ongeveer 4 jaar geleden nieuw aangeplant stukje van ongeveer anderhalve meter op een voormalig aangetaste plek. Tot nu toe geen problemen meer (even afkloppen😊 ). 3 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
BrunoDeRoeck Geplaatst: 29 juli 2021 Auteur Geplaatst: 29 juli 2021 Dank je . Ik heb al een deel verwijderd en zal in het najaar opnieuw planten en nieuwe grond toevoegen . Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 1 augustus 2021 Geplaatst: 1 augustus 2021 Zou goed kunnen dat het hier een aantasting is door de echte honingzwam (Armillaria mellea). Liguster (vooral als deze haagplant wordt gebruikt) is hier tamelijk gevoelig voor. Op jonge planten komt het weinig voor maar op wat oudere planten komt het zeer regelmatig voor. Die witte poederachtige laag die je bij de wortels ziet kunnen rhizomorfen van de echte honingzwam zijn. De wortels van de Liguster worden dan geïnfecteerd en sterft een langzame of snelle dood, afhankelijk van de conditie van de plant. Zie ook: https://bomenwerk.com/echte-honingzwam.html 1 Quote
Frans Geplaatst: 1 augustus 2021 Geplaatst: 1 augustus 2021 In dat geval zouden er ook zwammen te zien moeten zijn. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 2 augustus 2021 Geplaatst: 2 augustus 2021 (aangepast) 17 uren geleden, Frans zei: In dat geval zouden er ook zwammen te zien moeten zijn. De paddenstoelen / vruchtlichamen van de echte honingzwam zijn doorgaans maar een korte periode aanwezig (net zoals bij de meeste andere paddenstoelen). "Het organisme honingzwam bestaat uit en onzichtbaar deel in het hout wat soms zichtbare vruchtlichamen maakt - paddestoelen. Deze vruchtlichamen bestaan vaak maar een paar weken en hebben als doel sporen te verspreiden om voor vermeerdering te zorgen. De zwam maakt soms maar eens in een paar jaar vruchtlichamen. Bovendien zijn deze vruchtlichamen maar kort zichtbaar voordat ze weer vergaan. Het is dus heel lastig om op basis van enkel de vruchtlichamen de zwam waar te nemen". Bron: https://www.boom7.nl/boomverzorging/r15966-de-honingzwam-in-bomen.html 2 augustus 2021 aangepast door Brabantse Tuinprins Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.