Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vertaalhulp gevraagd


Petrusja

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Sinds een paar jaar heb ik een tuin en ik probeer wat groenere vingers te krijgen. Qua moestuin kom ik voorlopig nog niet verder dan een perenboompje, een braamstruik en een pot met aardbeien. Misschien komt het er nog wel eens van, helemaal als het zo doorgaat met de toestand in de wereld.

 

Maar de onmiddellijke reden om me hier aan te melden is dat ik een Brits tuinboek aan het vertalen ben, en me dat hier en daar niet meevalt. :shock: Het boek gaat voornamelijk over siertuinen, maar de vragen waar ik mee blijf zitten zijn algemeen planttechnisch van aard, en Moestuinforum lijkt me veel beter bezocht dan enkele siertuinforums.

 

Dus ik hoop dat er hier mensen zijn die het leuk vinden om me hier een beetje mee te helpen.

 

Eerste vraag. Bij het stekken behandelen de auteurs wortelstekken en 'stem cuttings', stengelstekken. Scheutstekken worden niet bij naam genoemd, maar wel omschreven, bijvoorbeeld stekken met een 'hieltje'. Vinden jullie het redelijk dat scheutstekken (en kopstekken) onder de stengelstekken vallen, of is er een ander, meer algemeen woord?

 

Bij voorbaat dank,

 

Peter

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit welk jaartal is het boek?

 

Stem cuttings is een algemene beschrijving, verschillende soorten bomen en struiken, laten zich alleen op bepaalde manieren stekken.

Er zijn wat opties  (https://content.ces.ncsu.edu/plant-propagation-by-stem-cuttings-instructions-for-the-home-gardener)

- Kruidachtige stek (de stek die je neemt van de nieuwste groei van dit jaar.) Denk dat je dit de scheutstekken noemt?

- Softwood/Zachthoutige stek

- Semi-Hardwood/half-hardhout (bijna volwassen, maar nog niet compleet verhout)

- Hardwood/hard-hout (compleet verhout hout, 1 of 2jaar)

 

- Stek met een hieltje -> J11g-stek%20met%20hieltje%2018kB.jpg Nieuwe groei, met een verhout hieltje. 

Ik denk ook nog aan waterscheuten, daar wordt volgens mij van gezegt dat je die niet moet gebruiken om te stekken.


Iemand mij aanvullen corrigeren 😅

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, hartelijk dank voor de reacties.

 

Dus stengelstek is inderdaad een vrij algemene term. Ik dacht aan een stuk van de hoofdstengel in tegenstelling tot een zijscheut van een plant, maar ik begrijp nu dat het (bijna) altijd om een zijstengel/zijscheut gaat. Het woord 'scheutstek' dat ik hier en daar gelezen had, kan ik dan wel vergeten.

 

Het boek verdeelt stengelstekken inderdaad in een paar soorten afhankelijk van hoe jong of oud het materiaal is.

 

Engels > mijn vertaling: 

-softwood or greenwood cutting > zachthoutige of groene stekken

-semi-ripe cuttings > halfharde stekken

-hardwood cuttings > hardhoutige stekken

 

Verderop wordt dan ineens gesproken van 'leafy cuttings', zonder uitleg. Uit de context blijkt dat het ook gaat om jong materiaal (en niet om een 'bladstek', wat een vrij aparte techniek is als ik het goed begrijp). Ik heb dit ook als groene stek vertaald, maar wellicht zijn dit dus de jongste, kruidachtige stekken.

 

 

aangepast door Petrusja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...