DaveoB Geplaatst: 9 april 2022 Geplaatst: 9 april 2022 Hoi - nieuwe tuinman met bijna 3 maanden een 90m2 volkstuin. Ik ben zaden binnen aan het kweken. Mijn siererwten zijn al na 6 dagen aan het omhoog schieten. Mijn vermoeden is te weinig licht en wel ruim warmte. Ook mijn korenbloem zaailingen zijn ver te hoog met nog alleen maar hun kiemblaadjes. Ik heb de siererwten zaailingen in de kast in de donker gedaan om hun groei te vertragen en de andere ga ik gewoon verspenen in de hoop dat ik kan ze toch redden. Is dat realistisch? Ook kan ik de siererwten in de donker laten totdat die hun echte eerste bladen hebben? Graag hoor ik meningen/ kennis hierover. 🙃 DB Quote
fre3ke Geplaatst: 9 april 2022 Geplaatst: 9 april 2022 (aangepast) De lathyrus ziet er wel normaal uit. Maar het is een te ondiep bakje. Ik zaai ze in wc-rolletjes en daar komt de wortel al uitpiepen wanneer ze zo groot zijn. Je hoeft ze nu ook niet voor te zaaien. Ik heb ze half maart al in de vollegrond gezet, ze kunnen wel tegen lichte vorst. Dus probeer ze zo snel mogelijk uit te planten zonder de wortel te beschadigen. De korenbloem lijkt me hopeloos. Opnieuw zaaien, en misschien ook direct ter plekke. 9 april 2022 aangepast door fre3ke 1 Quote
rorror Geplaatst: 9 april 2022 Geplaatst: 9 april 2022 Planten in het donker zetten om ze langzaamer te laten groeien is niet de juiste manier. Zet de planten op een koudere plek met meer licht om een compacte groei te krijgen. Juist combinatie van een "te" warme plek, met te weinig licht doet ze snel laten strekken. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Jane Doe Geplaatst: 9 april 2022 Geplaatst: 9 april 2022 Hopelijk ben je niet van plan die te nuttige of bij zoete erwten te planten en dan zaden het jaar er op te zaaien? Quote
DaveoB Geplaatst: 9 april 2022 Auteur Geplaatst: 9 april 2022 Dank rorror. Jane D nee maar wat bedoel jij? Die planten eten of de zaden daarvan volgende jaar te zaaien? Quote
fre3ke Geplaatst: 9 april 2022 Geplaatst: 9 april 2022 (aangepast) Ze bedoelt kruisbestuiving, met eetbare erwten die je vervolgens niet opeet maar volgend jaar als zaaigoed gebruikt. Maar volgens mij kan dat juist niet bij lathyrus. In ieder geval niet bij de lathyrus zelf, de erwtjes daarvan geven altijd lathyrus. Of de lathyrus, omgekeerd, wel de eetbare erwt kan bestuiven weet ik niet, maar het lijkt mij van niet. Edit: dat kan de lathyrus inderdaad niet. 9 april 2022 aangepast door fre3ke Quote
Jane Doe Geplaatst: 10 april 2022 Geplaatst: 10 april 2022 Precies Fre3ke, eetbare en sier (giftig) samen telen en kruizen zijn de zaden niet meer te gebruiken zeker niet voor consumptie. Zo ook met courgette en pompoenen bijvoorbeeld. Daarom telen wij sier kalabassen apart en dat ze niet kunnen kruizen met de consumptie gewassen. Quote
DaveoB Geplaatst: 10 april 2022 Auteur Geplaatst: 10 april 2022 Ah ja. De reukerwten groei ik voor de prachtige bloemen en niet voor consumptie. Quote
Jane Doe Geplaatst: 10 april 2022 Geplaatst: 10 april 2022 Dan niet laten kruizen met zoete erwten en dat zaadgoed weer zaaien en die erwten eten 😉 Sier en consumptie gescheiden houden, niet laten kruizen en geen zaden gebruiken of consumeren. Ze zijn prachtig veel plezier met al die prachtige bloemen. Quote
fre3ke Geplaatst: 10 april 2022 Geplaatst: 10 april 2022 @Jane Doe, ik schreef juist dat dat bij lathyrus odoratus niet aan de orde is, kruisbestuiving. Je kan hem dus gerust met eetbare erwten zetten. Alleen niet direct ernaast, want dan zou je per ongeluk de verkeerde peultjes kunnen plukken. Quote
DaveoB Geplaatst: 10 april 2022 Auteur Geplaatst: 10 april 2022 Jane D bedankt. Waarom is dat? Wegens mogelijk giftige planten als gevolg? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.