Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vochthoudende humus rijke grond


wilma

Aanbevolen berichten

wat verstaat men onder..vochthoudende humus rijke grond.je komt deze aanduiding overal tegen , als je het een of ander wil gaan kweken, maar er wordt nergens precies vermeld wat dat in houd.

zit daar veel kompost in of

turfvezels of

zand

In de meeste zakken grond die in tuincentrums en bouwmarkten verkocht wordt moet je ook maar raden wat de samenstelling is.

Er is veel te koop , maar wat koop je eigenlijk in die zakken. Vaak zie je rommel, steenharde stukken,of nog erger. Ook bij de bemeste tuinaarde in zakken staat niet wat de samenstelling van de bemesting is, en over humus wordt ook niets vermeld.

Kortom, het komt er op neer dat men vaak op goed geluk de nodige grond gebruikt en hoopt dat de gewassen het er goed in doen.

Maar met meer warenkennis zou het denk ik beter gaan.

Wat is jullie mening

groet Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

humusrijke grond is gewoon grond met een behoorlijk portie nog niet verteerde organische stof erin. humus = gedeeltelijk afgebroken organische stof. Kan compost zijn , kan plantsoenafval zijn etc etc.

Bosbodem is in de bovenste 30 cm humsrijk.

 

Als je bij de Gamma zakken tuinaarde denkt te willen kopen , of wherever waar , koop er dan eerst es 1. Die dingen kosten niks. Is de inhoud naar je zin, doe je het er mee, zo niet , dan niet. Potgrond is erg humusrijk , maar heeft een minder aandeel zand en of klei. Het verdwijnt als het ware naar verloop van tijd in de tuin. je kan er potten mee vullen , maar is het voor langjarig gebruik , dan beter klei toevoegen. Je hoeft helemaal niet bang te zijn , voor een deel wat 'hardere' stukken in zo'n zak. Maak dat klein. Kom ej glas tegen ofzo , ja, dat is een ander verhaal. Andere zakken kopen en die leverancier laten voor wat ie is.

Verder zijn er zakken te koop die ( steekproef gewijs ) gecontroleerd worden. Neem dan die. Kost iets meer ja.

 

zo wie so: kwaliteit kost iets meer . soms veel meer.

3 zakken voor een euro, daar moet je niet TE veel van verwachten he ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Heb uit ervaring enkele Tips.

Humus, Compost, Mest, je kunt het zelf creëren. Mijn spul van dit jaar gaat volgend jaar pas in de tuin verwerkt worden. Tijd genoeg om te verteren/om te zetten. Alles wat van het aanrecht komt gebruik ik. Vers spul op de compost hoop, gebruikt gekookt in een Fermenteer vat. Niets komt bij ons in de Groene Otto {afvalbak} want waarom zou je het eerst weg gooien en dan naar de winkel gaan en het daar weer kopen? Gelijk bosgrond denk daaraan en dat heb ik en gebruik ik.

Jeigien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje aanvullend uitleg.

 

Klei of zand of leem is op zich niets anders dan vergruizeld gesteente. Zand is vrij grove stukjes steen. Klei is bijna poedergrootte. Leem een tussenvorm van beide.

Daar groeit nog niets in. Zand houdt weinig vocht en voedingsstoffen vast. Klei kan wat ervan opslaan, maar wordt bij drogen keihard en ondoorlaatbaar.

 

In een goede bodem zit naast gesteente ook organisch materiaal. 1 a 2 % maakt al een heel verschil. Een percentage van pakweg 5 a 6 % in de toplaag van ca. 30 cm. waarin je planten teelt, is ideaal. Daardoor wordt alle grond ineens veel beter. Dat organisch materiaal bestaat uit dode delen van planten die aan het verteren zijn of, als ze geheel verteerd zijn, humus vormen. Dat komt via compost of dierlijke mest (liefst van planteneters!) in je tuin.

 

Als je teeltlaag volop organische stoffen bevat, komen er ook allerlei organismen in, die in de bodem gaan "werken" en stimuleren dat planten gezond kunnen groeien. Allerlei schimmels, bacteriën, wormen enz. Bovendien bevatten die organische resten een breed scala aan voedingsstoffen, waaruit je gewassen kunnen halen wat ze nodig hebben.

Op de vochtregeling van je bodem werkt dat organisch materiaal op 2 manieren:

1. de bodem wordt beter doorlatend (water spoelt niet meteen weg: op klei als beekjes die voedingstoffen meenemen, op zand direct diep de grond samen met de voedingstoffen, die planten dan niet meer kunnen bereiken) en

2. het vermogen om vocht op te slaan van de bodem wordt vele malen beter. Bij droogte hoef je weinig te gieten. Als het veel regent/sneeuwt neemt de grond het vocht op, terwijl de bodem toch luchtig en doorlatend blijft. Daarom dus: vochthoudende humusrijke grond.

 

Compost en organisch materiaal is dus nog niet hetzelfde als humus. Humus ontstaat pas als vezels van planten helemaal zijn "uitverteerd". Dat kan vele jaren duren. Die vezels worden uiteindelijk omgezet in stabiele chemische verbindingen, waarin de meeste voedingsstoffen die planten nodig hebben om te groeien aanwezig zijn en die geleidelijk en heel lang voor plantenwortels ter beschikking komen. Ook daarbij spelen allerlei schimmels en bacteriën en andere kleine organismen een grote rol.

 

Door voortdurend compost en organische mest op je tuin te brengen krijg je goede tuingrond: vol met dood plantenmateriaal in allerlei fasen van vertering met de levende organismen die daarin thuishoren en hun deel van het werk doen en geleidelijk aan ook steeds meer humus. Zo ontstaat de donkere, rulle, vochtvasthoudende ideale teelaarde waar een moestuinier van droomt voor rijke oogst en gezonde planten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...