Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Momenteel besproei ik 800 m2 (deels gras) met een sproeier op leidingwater. 
Gezien de kleine oppervlakte die een sproeier levert moet ik deze steeds verplaatsen. 
Ik zou graag een groter oppervlakte in een keer willen besproeien. Dat lukt niet met leidingwater neem ik aan?

In de tuin is een grondwaterput geboord, maar niet in gebruik. Is dit de oplossing?

Iemand tips?

Geplaatst:

Belangrijk is te weten hoe diep die grondwaterput is.  Ondiepe putten geven vaak maar weinig water, zeker als je in een gebied zit met lage grondwaterstand. De diepte van de put is te meten door een touw met daaraan aan het begin een flinke moer of kiezelsteen vast te maken en dan in de put te laten afdalen (zorg dat het touw lang genoeg is!).

Ander punt waar je rekening mee dient te houden is dat grondwater veelal ijzer bevat. Als er veel ijzer in het grond water zit kun je dat vaak al ruiken (ik kan dat tenminste). Als je een heel seizoen zou beregenen met grondwater wat ijzer bevat dan krijg je een oranje-bruin residu op stenen en planten. Bij alleen gras is dit niet zo erg want dat wordt toch regelmatig gemaaid. Bij verharding en wintergroene planten blijf je dit zien en persoonlijk vind ik dat niet mooi.

Ook zul je een pomp moeten aanschaffen om het water uit de grond te halen. Pompen heb je in soorten en maten maar een goede pomp kost geld. Goed kijken naar de capaciteit van de pomp en hoeveel water die per uur geeft. Verder zul je meerdere sproeiers en degelijke, UV bestendige slangen en koppelingen moeten aanschaffen.

Ikzelf ga gazon niet besproeien met leidingwater. Ik kan daar het geld niet aan uitgeven. Bij zomerse droogte wordt het gras dan bruin maar herstelt zich weer als er weer regen valt. Bij planten vind ik het een ander verhaal omdat het merendeel van de planten dan het loodje legt of zo achteruitgaat dat ze er niet meer uitzien.

Geplaatst:

Gras besproei ik ook niet, sterker nog hier in Duitsland zijn er al gebieden waar je al niet meer mag sproeien, in verband met te lage grondwaterstand. Wij hebben ook een put en daarin staat het water in de warme maanden ook erg laag. Ik probeer wel steeds meer planten te planten die beter tegen de droogte kunnen, maar de meeste moestuinplanten hebben gewoon water nodig. Die krijgen dus regenwater of water uit de put. En als dat niet lukt, krijgen de belangrijkste planten leidingwater.

Als je een grotere oppervlakte wil besproeien, dan moet je een grotere sproeier kopen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...