Jump to content

Inloggevens kwijt

Members
  • Posts

    104
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Klopt inderdaad dat zaailingen pas na 3-4 jaar bloeien. Gemakkelijker is het om bolletjes te kopen en die hun gang te laten gaan. Op een gegeven moment gaan ze zich zelf goed uitzaaien. Ik ben ooit begonnen met een 3 knolletjes en nu een heel plakkaat. Ook die witte zijn zaailingen van de paarse variant.
  2. Als je een amandelpit zaait dan komt daar een amandelboom uit. Over de smaak valt zo niets te zeggen aangezien je zowel bittere als zoete amandelen hebt. Als je zaad van de zoete amandel zaait is het goed mogelijk dat deze niet zoet smaken. Een van de problemen is om aan kiemkrachtig zaad te komen. Aan zaden kan men niet zien hoe oud die zijn. Als die 5 of 10 jaar oud zijn dan is het lang niet zeker of die zaden zullen kiemen. Daarom moet je altijd voorzichtig zijn als je zaden via Ebay et. al. koopt want daar zitten veel onbetrouwbare verkopers. Voor alle duidelijkheid: je moet zaden hebben waar de harde schaal nog om heen zit. Ontschaalde amandelen zijn in de regel niet geschikt om te zaaien. Helaas is het invoeren van Prunus zaad (amandel = Prunus dulcis / Prunus amygdalus) dat afkomstig is van buiten de EU niet toegestaan. Doe je dat toch dan heb je de kans dat de douane het zaad confisceert en vernietigd. De zaden van amandel hebben in het algemeen een koude-periode van ongeveer 6 tot 10 weken nodig. We noemen dit stratificatie. Bij amandel wordt gestratificeerd bij een temperatuur van 5 tot 10 graden. Het beste de zaden vermengen met licht vochtige zaaigrond en dit in een ziplock zakje in de koelkast plaatsen (nooit het vriesvak). Na deze periode de zaden plaatsen bij een temperatuur van 20--23 graden waarna de zaden na enkele weken zouden moeten ontkiemen. Vind geen ontkieming plaats dan opnieuw stratificeren voor 6 tot 10 weken. Het is overigens mogelijk dat het zaad ontkiemt tijdens de stratificatieperiode. Dit komt regelmatig voor bij Prunus soorten maar ook bij bijvoorbeeld diverse esdoornsoorten. Daarom het zaad iedere week controleren op ontkieming. Je kunt het beste niet te vroeg beginnen met het stratificeren van de amandelzaden. Als ze al snel ontkiemen moeten ze worden opgepot. De zaailingen moeten koel en vorstvrij worden gehouden. In huis krijg je vaak van die slungelige planten omdat de temperatuur daar te hoog is. Bovendien is in huis, zeker in de winter, de luchtvochtigheid veel te laag en dat is slecht voor de jonge zaailing. Je moet het zaaiproces zo plannen dat je de opgepotte zaailingen veilig buiten kunt plaatsen. Doorgaans is dat in NL pas na half mei (altijd het weer in de gaten houden!). Indien je een kas of een tunnel hebt ben je in het voordeel maar ook hier oppassen voor late nachtvorst. Als iemand nog een betrouwbaar adres heeft voor amandelzaad dan houd ik mij aanbevolen. Betrouwbaar adressen zijn in de regel niet de verkopers op Ebay, Etsy etc.
  3. Weet iemand toevallig of de hazelnoten van de Lambertsnoot (Corylus maxima) net zo gevoelig zijn voor de hazelnootboorder als die van de gewone hazelnoot (Corylus avellana)? Hier in Midden Brabant (NL) is de hazelnootboorder alom aanwezig en van Corylus avellana zijn ieder jaar zeer veel hazelnoten aangetast. Het schijnt dat dikschalige selecties van de gewone hazelnoot minder last hebben van de hazelnootboorder dan dunschalige soorten zoals 'Lange Spaanse' en 'Gunslebert'. Iemand die hier iets meer over kan zeggen? Bij de Turkse hazelaar (Corylus colurna) heb ik nog geen aantasting door de hazelnootboorder gezien maar exemplaren hiervan zijn zo goed als altijd bomen die in een stedelijke omgeving staan dus waarschijnlijk niet zo'n gunstige omgeving voor de hazelnootboorder.
  4. Dat die Glorie van Boskoop in bijna ieder tuincentrum te verkrijgen is heeft vooral te maken met het feit dat hier veel stekhout van beschikbaar is. Als een kweker zelf planten opkweekt dan kan hij van deze plant zelf stek knippen en die aan de wortel brengen. Voor grote kwekers/vermeerderingsbedrijven heeft het geen zin om 20 of 30 stuks te stekken. Door de massale schaalvergroting in de kwekerijsector de afgelopen 25 jaar is dat economisch gezien het paard achter de wagen spannen. Dit geeft kleine kwekers wel de mogelijkheid hier op in te springen door meer 'apartere' soorten aan te bieden. Verder zij opgemerkt dat de naam 'Glorie van Boskoop' veel mensen vertrouwd in de oren klinkt en dat men dan eerder geneigd is deze soort te kopen dan een soort met een 'moeilijke' Franse of Italiaanse naam.
  5. Toona sinensis wordt een flinke boom. Heb er jaren geleden 1 zien staan in het Von Gimborn Arboretum / Nationale Bomenmuseum en die was geschat hoger dan 10 meter. Een boom die snel groeit is lastig lang in een pot te houden (bonsai-specialisten uitgezonderd). Beschadiging van de wortels leidt vaak tot de vorming van uitlopers. Jonge exemplaren die onvoldoende afgerijpt zijn zijn gevoelig voor invriezen van de takken. Late nachtvorst kan schade veroorzaken aan het pas uitgelopen blad. Zaad moet vers zijn anders zeer laag kiempercentage. Zaad kiemt het beste bij een temperatuur van 25 graden Celsius en heeft dus geen koude periode nodig.
  6. Duitse webshop: www.wildobstschnecke.de Op tijd bestellen want diverse dingen vroeg uitverkocht. Houd er rekening mee dat diverse Duitse online plantenverkopers een winterpauze hebben.
  7. Dit ziet eruit als Photinia 'Little Red Robin'. Is een slechte soort want gevoelig voor meeldauw en takbreuk (heeft slappe takken die snel breken). Maar afwachten hoe die het in het voorjaar gaat doen. Dan eventueel ook wat bemesten.
  8. Je had die nu niet moeten snoeien maar volgend jaar maart/april. De plant zal waarschijnlijk nog gaan uitlopen op slapende knoppen. Die nieuwe groei rijpt niet meer af en bij stevige vorst in de winter bevriezen de uitlopers dan. Om deze reden moet je nu ook niet meer gaan bemesten.
  9. 22 jaren is voor een sering op stam een flinke leeftijd, worden meestal niet zo oud. Aangezien de onderstam gaat uitlopen neem ik aan dat het geënte gedeelte ( 'de bol') helemaal is afgestorven. Dan rest niets anders dan de plant te verwijderen. Onderstam is meestal van Syringa josikaea / Hongaarse sering maar soms zijn die ook geënt op Liguster (klinkt misschien raar maar Liguster is een direct familielid van de sering). Voor het afsterven van de ent bij een sering zijn meestal 2 oorzaken aan te wijzen. 1. Er is iets mis met de vergroeiing van de ent met de onderstam. Hier hoeft aan de buitenkant weinig van te zien zijn. 2. De plant is getroffen door 'Lilac Bacterial Blight'. Deze aantasting leidt o.m. tot taksterfte. Zit het eenmaal in de plant dan krijg je het er niet meer uit.
  10. Dat is dood hout. Waar Photinia niet van houdt is natte grond. Weet niet of de planten in het verleden te nat hebben gestaan of dat de grond slecht draineert. Als de wortels te nat staan worden deze aangetast en dat kan bovengronds tot taksterfte leiden. Verder is Photinia licht gevoelig voor bacterievuur. Bij een aantasting sterven delen van takken af. Bij bacterievuur kunnen zich kankerachtige gezwellen op de takken ontwikkelen.
  11. Nog even nagedacht .... Wat het eventueel ook nog zou kunnen zijn, maar daar ben ik lang niet zeker van, is het pruimensharkavirus. Wordt meestal afgekort tot PPV = Plum Pox Virus. Pruimensharkavirus 1 Voorlopig houd ik het op vroege herfst. Volgend jaar de pruimenboom regelmatig controleren en kijken of je van die gele ronde vlekken op het blad ziet. Als je die ziet dan is het 't pruimensharkavirus.
  12. Je moet niet alles geloven wat Google zegt! Wat ik aan die pruimenboom zie is "Vroege herfst door het weer van de zonnige en zeer droge zomer van 2022". Ik zou me hier niet al te druk overmaken, over iets meer dan een maand is het blad sowieso van de boom. Pruimen staan er om bekend dat ze beurtjaren hebben d.w.z. dat ze een jaartje overslaan met het geven van pruimen. Diverse pruimensoorten hebben een bestuiver nodig om vruchten te krijgen.
  13. Ik weet echt niet wat ik me moet voorstellen bij 'korrelige takken'. Heb je geen foto van de planten?
  14. Ik kan niet koken, heb er geen gevoel voor. Warm maken kan ik wel en mee-eten ook ...
×
×
  • Create New...