Grapevine Posted September 6, 2022 Posted September 6, 2022 Hallo allemaal, Ik heb in de winter een vijgenstek gekregen en deze in het voorjaar in de volle grond gezet. Hij loopt nu goed uit en heeft al flinke bladeren. Is het verstandig om deze via een bamboestok te leiden zodat hij minder snel kan afbreken als het waait? (bladeren lijken nogal zwaar). Of wordt hij sterker als ik hem niet ondersteun? Alvast bedankt! Quote
marcelru Posted September 7, 2022 Posted September 7, 2022 Stokken plaats je typisch om een boom mooi recht omhoog te leiden. Zeker als je een boomvorm wilt en geen struik, dan zou ik die stok plaatsen. Voor een struikvorm maakt het niet zoveel uit, dan heb je zijtakken vanaf de grond, zo'n beetje. Quote
Flup Posted September 7, 2022 Posted September 7, 2022 Vijgen groeien het liefst als struikvorm. Worden wel heel groot. Je kunt de vijg ook als boomvorm snoeien en leiden, maar dan is de vijg wel kwetsbaarder bij late nachtvorst. Zelf snoei ik hooguit wat in de weg groeit, verder niks. Ondersteunen doe ik de planten niet. Quote
Recommended Posts