Tanja65 Geplaatst: 16 februari 2023 Geplaatst: 16 februari 2023 (aangepast) Wij hebben een moestuin overgenomen die behoorlijk verwaarloosd is. De basis is zandgrond, er is ongeveer tien jaar effectief op getuinierd, en daarna zijn er bakken/palletranden op geplaatst. Hierin is nog eens enkele jaren getuinierd. De rest van de grond is overwoekerd met gras en onkruid (zie foto). Ons voorlopige plan is om dit seizoen de verhoogde bedden/bakken te gebruiken, en deze bak voor bak aan te pakken. Ondertussen kunnen we wellicht vast de rest van de grond aanpakken om ook dat volgend jaar (wellicht zonder de palletranden) als tuin te kunnen gebruiken.. Iemand goede tips hoe we eea kunnen aanvliegen? Zowel voor de bakken als het gras? We dachten aan voorlopig karton en compost over de grasgedeeltes zodat daar het onkruid uit gaat en wat voeding in komt. En de bakken wellicht gewoon compost geven? De basis is zandgrond. tips welkom. Ook over andere zaken! 16 februari 2023 aangepast door Tanja65 Spelfouten 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
rorror Geplaatst: 16 februari 2023 Geplaatst: 16 februari 2023 Hoe vast is de grond? Gezien er nog kale stukken tussen het gras zit, is het misschien wel gemakkelijk te doen met een scherpe schoffel. Als deze bot is, eerst even scherp maken. Heb je een compost hoop? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Tanja65 Geplaatst: 16 februari 2023 Auteur Geplaatst: 16 februari 2023 Ik vermoed dat de grond tamelijk los is, al heb ik dat nog niet getest. Als dat met gewoon schoffelen min of meer schoon te krijgen is, is dat de makkelijkste manier. Moet er dan vervolgens compost doorheen geschoffeld? Of eventueel iets van mest? Ik neem aan dat de voedingsstoffen flink uitgespoeld zijn. Misschien een groenbemester zaaien. Even uitzoeken welke vroeg groeit. En nee, een composthoop heb ik helaas niet, geen plek voor. Ik overweeg nu wel compostbakken met wormen, dat lijkt me nu wel zeer nuttig! Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Patrijs Geplaatst: 16 februari 2023 Geplaatst: 16 februari 2023 Ik zou inderdaad eerst alle troep en oude palletranden opruimen, die geven alleen maar extra werk. Daarna schoffelen met een scherpe schoffel en alle troep afvoeren omdat er veel zaad in zal zitten. Daarna een laag (deels) verteerde paardenmest aanbrengen en die inspitten. Je kan dan heel je tuin gebruiken en makkelijk regelmatig schoffelen. Het lijkt wel wat op de tuintjes bij ons. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 16 februari 2023 Geplaatst: 16 februari 2023 (aangepast) Hier staat hoe ik zo'n tuintje opknap. Als er geen wortelonkruid zoals kweekgras tussen zit kan je gelijk mesten en spitten, het gras spit je zo onder en daarna kan je beginnen met tuinen en schoffelen. 16 februari 2023 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Tanja65 Geplaatst: 16 februari 2023 Auteur Geplaatst: 16 februari 2023 Tnx Patrijs! Dat is een goede instructie, die gaan we volgen. Wat voor mest moet er vervolgens op? Ik las al dat te jonge mest averechts werkt. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Patrijs Geplaatst: 16 februari 2023 Geplaatst: 16 februari 2023 Bepalend is welke planten je er op gaat zetten en wat er eerder al gemest is. Ga je er van uit dat er een tijdje niet gemest is dan kan je een flinke basisbemesting geven aan de hele tuin. Bij ons op de arme zandgrond kan er voor praktisch alle planten wel een laag van 2/3 cm verteerde mest op, dus de oudste mest van de hoop. Gulzige planten zoals mais, pompoen, prei courgette etc. mogen wel het dubbele. Dat is dus 1- 2 kuub oude mest per 100m2. Is de grond rijker dan kan er wat minder op. Compost kan ook maar heeft een aantal nadelen (prijs, vervuiling, aanwezige gifstoffen) en is minder voedzaam. Zit je landelijk dan zijn er altijd wel paardenbezitters die graag van hun oude (meer dan 6 maanden) mest af willen en dat graag komen brengen. Spit je de eerste keer een steek diep en daarna minder diep dan ben je gelijk van het onkruidzaad aan het oppervlak af. Kan je geen mest krijgen dan kan je ook koemestkorrels gebruiken of kunstmest, maar dat voedt niet het bodemleven en houd geen vocht vast wat belangrijk is op zandgrond. Quote De moestuin van Patrijs
Lia56 Geplaatst: 16 februari 2023 Geplaatst: 16 februari 2023 Welkom en heel veel tuin plezier. Je zult hier zoveel tips krijgen en dan gaat t helemaal goed komen... daar ben ik van overtuigd Quote
Boetchek Geplaatst: 22 maart 2023 Geplaatst: 22 maart 2023 Een deel afdekken met karton zodat het onkruid verdwijnt. Rest schoonmaken/schoffelen en daarna rustig beginnen met zaaien en planten. Dan heb je een jaar om na te denken hoe je het verder gaat aanpakken. Quote
Tanja65 Geplaatst: 3 april 2023 Auteur Geplaatst: 3 april 2023 Inmiddels zijn alle bakken zoveel mogelijk ontdaan van kweekgras (uitgegraven), voorzien van 1 jaar oude paardenmest, omgespit en voor een groot deel bezaaid of beplant. De rest houden we al schoffelend bij.. Het kweekgras blijft ondanks uitgraven hardnekkig, en ook niet altijd weg te trekken of graven tussen de jonge plantjes door ivm de wortels. Het zij zo. De rest vd grond, buiten de bakken dus, gaan we idd onder dozen bedekken om het onkruid te doden. Volgend jaar zien we wel maar voor dit jaar tuinieren we in de bestaande bakken. Tnx voor de tips! Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.