Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bodem verbeteren en kweekgras bestrijden


Tanja65

Aanbevolen berichten

In mijn blogje schreef ik al over de toestand van onze bodem in de moestuin. Ik zie nu dat ik dat beter hier had kunnen posten. Daarom hier ook alsnog.

 

1) we staan vlak langs een weiland en ook ons landje is weiland geweest. Dat betekent veel onkruid en helaas heel veel kweekgras. Vooralsnog hebben we dat laten staan tussen de bakken maar dat blijkt geen goed idee. Alles  groeit er gewoon onder- en tussendoor. Dat moet dus anders. Wat zou de handigste manier zijn? Karton? Wij zijn allebei fysiek niet mega sterk. Dus alles omspitten, en de wortels er uit zeven (wat ongetwijfeld de beste optie is) is voor ons niet haalbaar. Heel veel geld er aan uitgeven bijvoorbeeld door houtsnippers op de paden te doen, ook niet. Alle tips welkom.

 

2) het extra landje dat we bemachtigden, is jarenlang uitgeput geweest en slecht onderhouden. Dus: droge zandgrond, veel kweekgras, veel onkuid. Arm dus. We hebben er pompoenen en courgettes in gegooid, gestart met een kuil met daarin compost en ook regelmatig bijgemest (handje koemestkorrels). En water uiteraard.  Eerst hadden we alle grond er omheen onkruidvrij gemaakt, met als gevolg dat de grond uitdroogde. Toen bedachten we dat we het maar moesten laten staan, en dat de planten (groot immers) er wel overheen zou groeien. Geen goed plan! Vrijwel alle planten zijn ten onder gegaan aan schimmels en andere plagen, en alles ging dood. Dat besefte ik toen ik een artikel las over dat schimmels etc. vooral in onkruid nestelen en vandaar af de planten aanvallen. Uiteindeljk heb ik gered wat er te redden viel met spray van neemolie en kokosolie, daarmee heb ik nog een enkele plant kunnen redden. Ik kijk elke dag jaloers naar de enorme courgette opbrengst van de buurvrouw verderop van ONZE zaadjes. En wij niks. Grrrr. Enfin, ook hier moet duidelijk iets gebeuren. De vraag is: wat? We hebben gewoon niet zoveel budget, dus mulchen met bv compost is out of reach. Iemand een goed idee?
 

 

 

 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen wel goedkoop aan verse mest komen. Is het een idee het grootste deel van de nu toch ongebruikte grond te bedekken met dozen, en daarop mest? Als we dat nu doen, is dan volgend voorjaar alles grotendeels verteerd? Of is het te heftig voor de grond?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt wel als sommige tuintjes hier.🤭

 

Iedereen tuint gelukkig weer anders,  maar ik bestrijd kweek door en het er uit te spitten.

Dat doe ik om snel resultaat te zien.

Lang niet alles gaat er uit maar daarna regelmatig schoffelen om het  weg te krijgen en te houden.

Spitten doe ik op onze zandgrond met een spitvork. Je hebt ook kleinere damesmodellen die kleiner zijn en lichter werken.

Zelf heb ik ernstig hartfalen en kan alleen kleine beetjes op mijn vork nemen en doe maar een of twee M2 per keer.

Dat zijn voor mij ongeveer honderd kleine steken, en dan is het bij mij op.

Maar wel doe ik dan bijna iedere dag een M2.

 

Alleen schoffelen kan ook maar dan duurt het even voordat het gewas is uitgeput.

Neem een smalle vlijmscherpe smalle schoffel met handvat en snij telkens kleine strookjes van het gewas.

Doe het ook in etappes en het liefst in een droge periode.

De grond kaal houden en heel regelmatig schoffelen.

Is het schoon dan pas mesten met de ondertussen al deels verteerde mest.

Ik spit de mest in zodat die bij de wortels van de planten komt en niet nutteloos bovenop ligt.

Is de grond wat rijker dan kan je ook alleen bovenop een laagje verteerde mest aanbrengen.

Op mijn zandgrond waren amper wormen om de mest naar beneden te trekken.

 

Zet geen vaste planten en alleen rijtjes groenten waar je nog tussen kan schoffelen.

Schoffelen doe je het best voordat je vuil ziet, na iedere regenperiode een of twee keer.

Zeker als er veel ontkiemend zaad in  de grond zit.

Is er nog nooit gespit dan kan je een keer diep spitten zodat het onkruidzaad diep ligt en niet meer kan kiemen.

De schone grond ligt dan boven.

 

Succes, 

En bedenk, welke methode je ook kiest er zit altijd werk aan maar werk met je tuin en het  weer mee.

 

 

Wat plaatjes bij de praatjes:

 

 

 

 

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit voorjaar een stuk kweek etc. opgeruimd met de spitvork.

Kleine steekjes omgooien en alle troep er uit vorken.

Dat gaat prima met droog weer op zandgrond.  Een tuinklauw heb ik niet, voor 350M2 heb ik meer aan een frees.

 

Omdat het weiland is geweest heb je meer kans op emelten, een nadeel.

Een groot voordeel is dat de grond waarschijnlijk ziekte vrij is.

 

Als je gaat schoffelen eerst je schoffel slijpen zodat die mooi snijdt.

Stukje voor stukje en dan bijhouden. 

 

Met houtsnippers wachten tot de kweek weg is.

Er zijn hier mensen met houtsnippers maar ik zie ook op verwaarloosde tuinen mensen gekochte zakken houtsnippers legen waar de kweek zo doorheen groeit. Schoffelen kan dan niet meer, wat dan?

Dan moet het wel een echt dikke laag snippers zijn als het de kweek moet onderdrukken

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, er zitten hier flink wat ziektes. Juist in het kweekgras (met onkruid), lijkt het. Onze pompoenen en courgettes zijn er aan ten onder gegaan. De rabarbers hebben bladvlekkenziekte, ik probeer ze nog te redden. De kolen en paksoi’s hebben helaas knolvoet, ondanks dat we ze in yoghurtemmertjes zonder bodem en met schone grond hebben ingegraven. De aardappelen kregen last van de coloradokever en het slechte weer.Het is hier een uitdaging. Maar de tomaten, aardbeien, en alle bladgroentes hebben het geweldig gedaan en nog. In het voorjaar deden de kolen het ook prima trouwens. Zelfs de bloemkolen. We genieten gewoon van wat lukt en de rest is pech. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hetzelfde, kool, knolvoet en zandgrond hebben een een verbondje tegen de moestuinder gemaakt.

Maar niet iedere kool is even gevoelig. 

Ik zet geen spruitjes meer maar vroege bloem en spitskool gaan wel, en ook de boerenkool red het soms.

Russische bladkool is ook een sterke.

Het is ook erger bij droogte heb ik het idee, als de planten het wat moeilijker hebben.

Ik pas teeltwisseling toe, kweek op in schone grond en heb dit jaar de oude asperges deels opgeruimd.

Daar heeft 15 jaar geen kool gestaan.

 

En de rabarber verdwijnt al in juni, of bij de eerste droge weken, maar die komt trouw terug in het voorjaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...