Martijn Geplaatst: 24 december 2023 Geplaatst: 24 december 2023 In de donkere dagen voor kerst een paar topkasten aan het maken voor mijn bijen. 🐝 Een leuk en leerzaam klusje. 6 Quote
Martijn Geplaatst: 24 december 2023 Auteur Geplaatst: 24 december 2023 Dit flimpje gebruikt als inspiratiebron. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 24 december 2023 Geplaatst: 24 december 2023 Eenzelfde systeem van bijen houden als een Top bar hive? Ik heb ooit overwogen om bijen te gaan houden en daar toen veel over gelezen, omdat het me een heel goed systeem leek. Maar ik ben het uiteindelijk niet gaan doen. Blijf het wel heel interessant vinden, dus misschien ooit later nog eens. 1 Quote
Martijn Geplaatst: 24 december 2023 Auteur Geplaatst: 24 december 2023 (aangepast) In een topkast komen gewone broedkamer raampjes te hangen. In een top bar hive laat je de bijen zelf bouwen aan de toplatten. Even een flimpje van Ben som de Cerff opgezocht waar de verschillen duidelijk naar voren komen: De TBH en de Topkast medio mei - Nederlandse BijenhoudersVereniging (debijenhouders.nl) 24 december 2023 aangepast door Martijn 2 Quote
woldistel Geplaatst: 24 december 2023 Geplaatst: 24 december 2023 Duidellijk, dankjewel. Ik heb Ben som de Cerff bij mijn favorieten gezet, mooi om wat filmpjes te kijken tijdenss deze natte dagen 🙂 1 Quote
MH95 Geplaatst: 1 januari 2024 Geplaatst: 1 januari 2024 (aangepast) Als ik opnieuw met bijen houden zou beginnen dan alleen nog dit model bijenkasten. Ik heb het idee dat de bijen het er veel beter in doen dan in stapel kasten. Waarschijnlijk is de warmtehuishouding beter. Ik hoor dit van veel mensen die onder andere topkasten of TBH hebben. Ik heb maar 1 TBH, maar dat is al jaren mijn beste volk. Nadeel is dat de kasten zo diep zijn. 1 januari 2024 aangepast door MH95 3 Quote
Martijn Geplaatst: 4 januari 2024 Auteur Geplaatst: 4 januari 2024 (aangepast) 4 januari 2024 aangepast door Martijn 5 1 Quote
Martijn Geplaatst: 4 januari 2024 Auteur Geplaatst: 4 januari 2024 Op een paar kleine dingetjes na is àlles klaar. Ben erg benieuwd hoe de bijen het in de kast gaan doen komende jaar. 1 Quote
Liekie Geplaatst: 6 januari 2024 Geplaatst: 6 januari 2024 Heel mooi gemaakt! Ben je van plan om een heel volk over te zetten in elke kast of enkel een veger of nog anders? Quote
Martijn Geplaatst: 6 januari 2024 Auteur Geplaatst: 6 januari 2024 Ik ben van het voorjaar (eind maart) één volk over te zetten naar één van de kasten. De andere kasten krijgen later een nieuw te realiseren volkje. 2 Quote
MH95 Geplaatst: 10 januari 2024 Geplaatst: 10 januari 2024 Mooi gemaakt! Ook handig zo op poten. Zijn de poten wel in te klappen of eraf te halen mocht de kast verplaatst worden? Ben je niet bang dat de kleur te donker is en de bijen in de zomer te hard moeten koelen? 1 Quote
Martijn Geplaatst: 11 januari 2024 Auteur Geplaatst: 11 januari 2024 (aangepast) De kasten komen onder een overkapping te staan. Zullen alleen in de winter rechtstreeks zon opvangen. Zodoende ben ik niet bang voor de warmte. De poten kunnen er niet af. Ga er ook niet mee reizen. 11 januari 2024 aangepast door Martijn Quote
Martijn Geplaatst: 26 mei 2024 Auteur Geplaatst: 26 mei 2024 De dames doen het super in de kast. Deze kast bevat in totaal 29 ramen. 4 Quote
Martijn Geplaatst: 26 mei 2024 Auteur Geplaatst: 26 mei 2024 Toch ondertussen een paar veranderingen doorgevoerd. Voorkant wit gemaakt. Ook de boden is voorzien van een ventilatie opening van 38 x 12 cm. Dit is voorzien van gaas. 2 Quote
JWHWH Geplaatst: 24 maart Geplaatst: 24 maart Mooi kasten, heb je een bouwtekening van je die je wilt delen? Quote
Martijn Geplaatst: 24 maart Auteur Geplaatst: 24 maart (aangepast) Ik ben meer van in het werk beginnen te maken met een kleine schets op papier van de voorkant en maten. De binnenmaat van de kast is 122 cm lengte. De twee gaten op de bodem van de voorkant zijn voldoende. Voorkant wit is een aanrader voor de temperatuur. De poten zijn 85 cm hoog. Deze winter nog een leegstande kast aangepast met afstandrepen. 15 plekken van een 11 ramer aan de voorkant en daarna 18 plekken van een 10 ramer. Honing mag wel iets breeder uitgebouwd worden. Mijn kasten staan allen binnen onder een overkapping. Als je vragen hebt stuur maar een PB 25 april aangepast door Martijn 1 Quote
Martijn Geplaatst: 24 april Auteur Geplaatst: 24 april Zondag nog een paar foto’s gemaakt van de topkast. Doet het goed 👍 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.