Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Beginnen met kippen wat vragen


MH95

Aanbevolen berichten

Dag,,

 

Al langere tijd ben ik me bezig aan het houden om kippen te gaan houden. Ik zou graag wat vragen stellen en jullie ervaring horen om tot een goede keus te komen.

Mijn achtertuin is 600 m2 60x10 m, waar al veel fruitbomen en fruitstruiken en andere planten geplant zijn, bij huis een moestuin met schapenhek om de hond er niet doorheen te hebben. Eerder dacht ik helemaal achterin een hok met ren te maken, en dan gedurende de zomer een verplaatsbaar hok. Nu denk ik alleen een verplaatsbaar hok te maken die dan eventueel voor langere tijd helemaal achter komt te staan, achter kan het heel nat zijn, dus ik weet niet of dit 's winters de hele winter kan. Ik denk dat ik omwille van de ruimte krielen neem, die hebben per kip minder ruimte nodig dan grote kippen. Ik dacht aan 4 of 5 krielen in een ren van 18 m2. De ren met hok zou verplaatsbaar door de tuin zijn. Het idee is de ren te maken uit panelen van 1x1 m met een net erover tegen roofvogels. Zo kan ik het overal kwijt in allerlei vormen, en kan ik ze bijvoorbeeld tijdenlijk onder de kers zetten en eten ze het val fruit op. Maar ik wil niet dat de kippen het gras helemaal kapot maken, kort houden of met kalen plekken erin is prima. Ik dacht zelf aan het houden van barnevelders of Wyandotte’s.

Enkele vragen:

Hoe vaak moet je kippen verplaatsen als je 4 of 5 krielen hebt op 18 m2?
Ik wil liever niet dat ze de grond helemaal overhoop gooien, welk ras zou dit minder doen, maar levert wel goed eieren, vlees is niet belangrijk? Of zou ik bijvoorbeeld dan gaas over de grond kunnen leggen en krijgen ze het met gaas ook kaal?

Of zou ik eventueel voor een mix van kriel rassen kunnen gaan, bijvoorbeeld 2 die goed leggen en 2 die minder leggen, maar minder de grond overhoop gooien. Ik ben niet van plan een haan te nemen.

Ik las dat kippen veel herrie kunnen maken, bij andere mensen en waar ik eerder woonde waar wij kippen hadden was mij dit niet opgevallen. Waar moet je op letten dat ze niet teveel herrie maken. Kippen in de straat hoor ik zelden en alleen als ze een ei leggen, het was nieuw voor mij om te lezen dat hennen ook veel herrie maken. Ook hoor ik zelden hanen hier in de omgeving.

Hoe erg is het kippenpoep op het gras, is dit snel weg?

 

Mathijs

aangepast door MH95
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je met kippen wilt beginnen.

 

Zelf heb ik niet echt ervaring met specifieke krielrassen. Volgens mij hebben de meeste (alle?) krielen de neiging sneller broeds te worden. Uiteindelijk is broeds worden heel natuurlijk maar er worden in die tijd geen eieren gelegd en er gaan ook geen kuikens komen (tenzij je er bevruchte eieren onder legt natuurlijk) waardoor dat soms lastig kan zijn. Wij hebben leghybriden en ook dat is niet geweldig, dat zijn kippen die zover doorgefokt zijn om maar zoveel mogelijk eieren te leggen, waardoor ze inleveren op gezondheid. 

 

Kippen met bevederde poten scharrelen minder intens maar dat komt omdat ze door deze erin gefokte afwijking beperkt worden in hun natuurlijke gedrag, het scharrelen. Ook zijn ze iets vatbaarder voor mijten maar dat kan je tijdig behandelen waardoor dat vooral iets is om alert op te zijn. Ik denk eigenlijk dat je kapotte grond moet accepteren als je kippen wilt, dat is op zo'n klein oppervlak echt snel gebeurd. Hier ging het goed met drie hennen op 400m2, de andere drie hennen zitten op ongeveer 100m2 en dat is echt kaal. Verplaatsen zorgt  er wel weer voor dat het aangroeit natuurlijk maar ik zou er voor jezelf rekening mee houden dat het gras zeker beschadigd raakt. 

 

Ik heb zelf de indruk dat kippen met weinig stress minder lawaai maken. We hebben twee verschillende soorten (isa brown en super harko), beide zijn vrij stil, vroeg had ik verschillende krielmixen en ook die waren stil. Wanneer er een roofdier in de buurt zit horen we ze en soms als er een ei gelegd wordt maar dat is het. Verderop in de straat hebben mensen ook kippen en daar is het een stuk onrustiger, verschillende honden, katten, en ze worden zo nu en dan opgejaagd om een deel te slachten. Die kippen maken regelmatig enorm veel kabaal. 

 

Vergeet vooral niet om een roofdierbestendig nachthok te maken, een net op de ren is prima tegen roofvogels maar marterachtigen komen daar heel makkelijk doorheen. Zelf helaas al vier dieren verloren aan een roofdier en dat is echt niet leuk. 

 

Zijn loopeenden misschien een andere goede optie? Maken niet echt herrie, kwebbelen wel veel maar niet zo luid. Ze scharrelen niet dus de grasmat blijft intact en ze leggen ook eieren. Wel hebben ze een badje nodig en daar maken ze graag een modderpoel dus wat dat betreft zijn kippen weer schoner. 

 

Er is hier trouwens ook een kippentopic: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, dat zijn veel vragen. Ga er van uit dat kippen gaan scharrelen, ofwel: Graven. Ze spitten alles om. Dat kun je beperken door een grotere ren te maken maar als er één kip ergens gaat graven komen de anderen graag helpen. Dat hebben ze ook nodig om zaden, wormen en insecten te vinden. Je doet ze dus te kort om gaas over de bodem te leggen. Dat kun je wel doen om een bepaald stuk gras weer te laten herstellen. Bij krieltjes zal het wat beperkter zijn en sommige rassen scharrelen wat minder heftig.

Heb je kippenforum.nl al gevonden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. 
Eenden heb ik ook wel eens aan gedacht ivm slakken, maar dat viel de afgelopen 2 jaar mee. Eenden hield me vooral tegen toen iemand zei dat eendeneieren een bepaalde darm ziekte kunnen veroorzaken, al was ze er zelf niet zeker van dat het van eendeneieren kwam.

Ik ben vooral op zoek naar hoe snel een kriel een m2 kaal heeft, zelf denk ik te gaan werken met een mobiele kippenren en de ren modulair is. Die ik per m2 in allerlei vormen kan maken. Dat kan dan 3x6 m zijn of een L vorm rondom een boom, zodat ze het val fruit op kunnen eten. Maar volgens mij is niet te zeggen hoe snel kippen gras kaal hebben. Echt consequent maaien doe ik niet en veel stukken zijn meer kruidenrijk dan gras.

Het kippen forum had ik ook gevonden, maar via Google kwam ik niet echt op die vraag uit, maar waarschijnlijk is die niet zo simpel te beantwoorden.

 
Hieronder het idee om het modulair te maken. Ik hoop dat het goed over komt en dat de website het niet vervormd op diverse apparaten of browsers.
   _._._
|         |
|         |
|         |
|         |
|         |
|_.      |
    [|||]
3x6 m

  _._
|      |
|      |_._
|       B   |
|_._     _ |
      [|||]
B = boom

En als het snel gaat verander je van vorm of geeft ze andere ruimte. Of je verplaatst ze volledig.

         _._
      |      |
 _._ |      |
|       B   |
|_._     _ |
      [|||]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar is denk ik inderdaad geen pasklaar antwoord op. Het hangt af van de kippen maar ook van de bodem, hoe nat het is en hoe lang het gras/begroeiing is. Onze kippen zouden 18m2 denk ik in een dag wel gedeeltelijk kaal krijgen maar die zijn ook iets groter dan kriel. Ze kiezen ook vaak een fijne plek en gaan op die plek scharrelen/graven dus het kan zomaar zijn dat één kant nog mooi intact is terwijl de andere helft omgeploegd is. Ik vrees ervoor dat je dat dan moet accepteren, of een veel groter stuk aan zou moeten bieden (maar dat kan natuurlijk niet altijd). 

 

Dat verhaal van de eenden eieren heb ik nog nooit gehoord, zelf eet ik geen eieren maar ik weet wel dat ze iets anders smaken en niet iedereen dat kan waarderen. Ze schijnen ook heel goed te zijn om mee te bakken. 

 

Ik heb geen verstand van kwartels maar misschien zijn die passender? Ze worden geloof ik niet tam en leggen natuurlijk mini eieren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hi @MH95 , ik heb zelf krielen en deze het eerste jaar in een verplaatsbaar hok met gaas panelen gehad. Het hok had ook een kleine overdekte ren.  De aanbouwren met een stevig kattennet bovenop was maar ca 4 m2 voor 4 hele kleine hollandse krielen. We moesten alles na een paar weken weer verplaatsen om het gazon/gras heel te houden. 
Het gazon-gras werd langzaam aan steeds meer grasveld en minder gazon.  Kippenpoep op t gras is geen probleem. 
 

Ik denk dat we veel mazzel hebben gehad dat er nooit een roofdier (vos) onder het hok of de panelen door is gaan graven. De constructie was ook niet erg stevig. Een flink roofdief had daar vast wel raad mee geweten. 
 

Het voorjaar daarna hebben we het hok een vaste plek gegeven. En een vaste ren aangebouwd van 9 meter. Kort daarna moest de haan weg (steeds vroeger lawaai), we hadden eitjes bewaard en deze onder 2 broedse hennen gelegd.  Nadat de moedertjes met hun 8 kuikens in de ren gingen scharrelen was deze na ca. 2 maanden helemaal kaal op de struiken na. 2 kuikens zijn gepakt door een rat. Een rat had door het roofvogelnet heen geknaagd. 
 Ik had alleen onderaan en in de grond dubbeltjes gaas. En verder roofvogelnet over de constructie gespannen (gelijmd frame van partytent).  
 

Uiteindelijk is het gaas hoger opgetrokken, hebben we steeds 6-9 kipjes gehad en nog stukje ren toegevoegd van 6m2 met fijn kippengaas en versterkt kattennet.
 

Krielkippen zijn inderdaad vaker broeds dan grote kippen die zijn gefokt voor een hoge eierproductie. Maar er zijn ook krielen die niet of minder vaak broeds worden. Mijn Hollandse krieltjes zijn elk seizoen wel ca. 3 keer broeds. Ik had ook Doornikse krielen (uit. broedeieren). Die werden niet broeds en legden het eerste jaar door in de winter. De Doornikse zijn beide met 4 jaar doodgegaan.  Ik heb/had ook Rhode Island red krielen gehad. Eentje is verdwenen toen ze los waren in de tuin. Ik heb nog 3 Hollandse krieltjes van de eerste jaar (2014 en 2015)  die nog steeds leggen, al is dat wel veel minder en ik krijg in de herfst en winter geen eitjes meer. Dit voorjaar wil ik Sussex krieleitjes kopen om in de toekomst wat langer eieren te kunnen rapen. Sussex is een van de krielkiprassen die doorleggen in de winter.  
 

Als je start met kippen is het goed om alvast iets te lezen over huisvesting, verzorging en kippenziektes. Levende have vind ik daarvoor een goede bron. 

Btw, de haantjes die ik kreeg kon ik altijd weggeven aan een liefhebber.
Voor lawaai van krielkippen hoef je echt niet bang te zijn. Een hond maakt doorgaans veel meer lawaai. 
 

Als je krielen vaak los laat in de tuin blijft het gras in de ren langer goed. En de kipjes vinden het geweldig. Slanke krieltjes kunnen goed vluchten als er een hond of ander roofdier aan komt zetten. Maar of dat kan in jouw tuin en met jouw hond? 
 

De nattigheid (slechte drainage) achter in de tuin is waarschijnlijk wel op te lossen met een aantal grindputten. Ik kreeg last van stagnerend water en modderpoeltjes in de kippenren. Door met een gatenboor voor boompalen om de 1-1,5 m een gat te graven en die te vullen met grof grind was ik van het probleem af. Na 8 jaar werkt dat nog steeds uitstekend. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het delen van jouw ervaringen Trea. Enig idee op hoeveel m2 het was met hoeveel krielen. Na 2 weken verplaatsen zou wat mij betreft prima zijn. Gazon wil ik ook niet, juist veel kruidenrijk grasland, dus misschien hoef ik dan ook niet zo nauw te kijken.

 

Ook het idee om achter in de tuin met grind in gaten te werken is misschien wel een idee. Ik zal dit eens aan iemand navragen, het ligt dicht bij een slot en het grond water staat daar denk ik momenteel op 30 cm.

 

Qua ras wil ik vooral een ras dat gezond is. Dan maar geen eitjes in de winter. De hond zal er hopelijk wel mee leren, al vrees ik dat die ze misschien wel op wil jagen. Roofdieren is hier wel een bekend probleem, ook roofvogels, geen net kan al die middag een kip weg zijn. Met mijn idee is het niet vos proof, daar moet ik misschien nog iets op bedenken. Een marter kan ook nog een ding zijn, al hoor ik dat niet vaak hier in de omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verplaatsbare hokje met rennetje was ca 1,6 m2. De ren van gaaspanelen ca 4 m2 voor 4 hollandse krielen van ca 600 gram. Maar dat was erg weinig ruimte. 
Later had ik 6 hollandse krieltjes met een hok/rennetje van 2,5 m2 en een ren van 9m2. Dat was wel voldoende ruimte. Deze grootte is voor 4-5 iets grotere krielen van een rustig ras ook goed.  

Als je een verplaatsbare ren kan maken van 9 tot 18 m2 en die elke 2 tot 4 weken kan verplaatsen lijkt me heel prima voor 4 of 5 krielen tot ca 1kg. De praktijk zal het leren. 

 

Zorg er wel voor dat je de kipjes snachts opsluit in het hok. Dat kan evt met een automatisch kippenluikje.
Mijn hok van 2,5 m2 vind ik (mn van april tot september) erg krap als ze moeten wachten tot de baas is uitgeslapen om naar de ren te kunnen. In de winter als het flink heeft gesneeuwd willen mijn kippen overigens ook niet naar buiten. 


Ook belangrijk zorg dat roofdieren niet onder het hok kunnen graven. Bv met tegels rondom of een manchet van gaas. 

Op de bovenkant van de ren kun je eventueel versterkt kattennet (-Trixie) maken. Daar heb ik goede ervaring mee.

Vossen kunnen overdag ook jagen in een rustig gelegen tuin. Ik heb zelf een paar keer midden op de dag , oog in oog gestaan met een vos. Onze tuin ligt naast een natuurstrook met een sloot. Daarom is een manchet van gaas rondom de ren, tegen graven, ook fijn.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...