Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Buurtmoestuin opzetten


RobN

Aanbevolen berichten

Ik ben samen met een paar anderen aangewezen om een buurtmoestuin op te zetten, hoe leuk!

Er is in onze wijk aan de rand een strook die de gemeente heeft aangekocht, er is al een speeltuin gerealiseerd en er komt een bosje met bomen, een buurtmoestuin en een honden uitlaatveld.

Nu moeten we nog plannen maken en met de gemeente om tafel. Er zal e.e.a. moeten gebeuren voor we er uberhaupt iets mee kunnen.

Het is namelijk zeer ongelijk en er staan 2 oude dennen midden in. Verder bestaat het voornamelijk uit jonge struiken, wilde braam, brandnetel en kweekgras. De grond is wel redelijk mooi, geen vette klei of droog zand.

De bomen zal de gemeente gaan verwijderen, en ik wil ze vragen natuurlijk ook de andere bossage eruit te trekken, liefste met wortel en al.

Langere takken zou ik eigenlijk wel willen bewaren om een haag mee te maken, ook de bossage rondom en bomen lijkt me handig als windhaag / omheining. Goed voor de vogels en we kunnen het snoeien, wat mooi compostmateriaal oplevert. 

Maar ik wil de gemeente ook vragen om de grond te egaliseren, maar hoe gaat dat met brandnetel en braam en kweek? Is dat goed om te vragen of ze het heel erg goed kapot gaan frezen, dus met hoge rotatiesnelheid en langzaamrijdend, liefste in 2x erover heen?

Gemeente wil ook de paadjes inzaaien met gras en ook wel compost leveren, en een handpomp plaatsen. Dat is al heel fijn! 

Maar een buurttuin slaagt alleen als mensen ook resultaten gaan zien, niemand gaat tussen de braam en brandnetel sla plukken, dat is ook niet leuk tuinieren natuurlijk, dus om een goede start te maken, wat advies gevraagd, alle tips zijn welkom.

ps. het gaat om ongeveer 900 vierkante meter op de tekening, uiteraard zonder de randen dus er zal iets af gaan wat daadwerkelijk bruikbaar gaat worden.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke leuke plannen! Ik word er helemaal blij van. Niets leukers dan dat en het brengt zo veel saamhorigheid en buurtbarbecues.

Ik heb in Amsterdam noord een moestuin opgericht in 2013. Er was een informatieavond dat het braakliggende terrein 3 tot 5 jaar lang gebruikt kon worden voor iets totdat men er ging bouwen. Het was van tijdelijke aard. Je kon er als buurt wat mee doen en mijn tuin was te klein, dus ik dacht, hoppaaa. Een buurt moestuin! Aangezien er verder geen bruikbare ideeen kwamen denk ik, werd dat geaccepteerd. Het was binnen een maand geregeld denk ik.

Ik heb toen een participatiesubsidie aangevraagd en gekregen. Dat was destijds €2500. Daarmee heb ik o.a de grond laten bewerken. Ik weet niet of de gemeente gratis de boel gaat bewerken bij jullie. Het kost aardig wat tijd en geld om die mensen dat te laten doen. Subsidiegelden zijn dan ook wel handig.

Je kunt wel subsidie voor bv vergroening of juist buurt saamhorigheid oid aanvragen. Wij hadden toen een participatiesubsidie. Er zijn vast van dat soort potjes.

Jaar erop weer subsidie aangevraagd. Ook gekregen. Waterpomp geïnstalleerd. Het werd steeds professioneler met meer regels, gezamenlijke tuinwerkdagen en uiteindelijk een wachtlijst van gegadigden.
Na een aantal jaar is de hele moestuin een aantal meters verplaatst vanwege de huizen die op die plek kwamen. Het heeft nu een permanente plek gekregen, omdat het zo’n mooie verbindende factor in noord is. Super leuk!

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...