Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rozemarijn is ziek...


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Moeilijk te zien, ik denk nog steeds in frisse lucht zetten, mischien kun je ze daarmee nog redden en verdwijnt het,

ze zien er ook wat slapjes uitgegroeid uit denk ook door kas, is toch een soort halfheester en voor mijn gevoel horen die niet in kas.

Was dat voor overwintering of staat jouw rozemarijn altijd in kas ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij die plant op de foto, denk dat die er sinds juli 2011 al zo uit ziet. De toppen zien er wel gewoon gezond uit.

Maar vrij snel dood gaan.. dat is hier dus niet echt gebeurd.

 

Ik zat steeds sterk te twijfelen of het geen meeldauw kon zijn aangezien ik daar echt véél last van had.. Maar dat werd hiero op het forum ontkracht omdat rozemarijn daar niet gevoelig voor zou zijn. Volgens mij is er toen later nog gezegd dat het aan de grond kan liggen...

 

En ondanks die rare blaadjes staat hij nu ook lekker te bloeien, dus of het nou schadelijk is??

Maarja, die blaadjes zien er nou ook niet zo fijn uit om door je eten te doen..

Ik heb er nog aan gedacht om alle rare blaadjes er af te halen en dan te wachten tot er nieuw spul terug groeit, maar weet nou niet of dat wel slim is, lijkt me niet echt DE oplossing.

 

 

Mijn plantje staat trouwens in een 2 liter pot, op het zuiden tegen een muur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel degelijk meeldauw.

Rozemarijn is daar normaliter niet gevoelig voor maar als de omstandigheden er zich goed voor lenen dan slaat meeldauw toch toe.

Dat kan door een besmetting van bij de kweker maar dat is eerder zeldzaam.

 

Ik leg even uit:

 

Als rozemarijn te warm en te vochtig staat verzwakt de plant snel, dat kan onder glas in een kas gebeuren of in een huiskamer b.v.

Rozemarijn moet echt wel in open lucht staan en zoniet dan liever fris en goed verlucht.

 

Nu is dit geen reden tot paniek, je kan de zieke rozemarijn snoeien tot je geen meeldauw meer op de takjes en blaadjes ziet en gelijk op een geschiktere plaats zetten.

Bijkomend merk ik vaak dat men de neiging heeft rozemarijn veel te vaak en te overvloedig te begieten en bij te voeden. Niet doen.

Als ie dorst heeft merk je het wel en dan ben je beter af met een keertje flink begieten en hem dan rustig laten staan. Rozemarijn wortelt fijn en diep en kan je een beetje als een mediterraanse cactus beschouwen. Zeker als je de grond omheen de plant mulcht met kalkrijke kiezel hoef je je geen zorgen te maken.

Meststoffen haalt ie zelf wel uit de bodem en zelfs met de meest schrale potgrond is hij jaren zoet. Dus geen voorbemeste potgrond gebruiken, is niet goed voor dit soort plant.

 

Teveel aan vocht rond het wortelstel en te rijke voeding is fataal. Liever kalk (liefst fossiele zeewier/schaaldier kalk) toedienen dan al te rijke messtoffen. Zeker als die van het snelle type zijn kan dat fataal zijn.

Als je hem uitplant zorg dan dat er enkele cm dieper dan de pot hoog is een laag kiezel ligt of oude potscherven (whatever) zodat er geen staand vocht kan optreden want daar houdt hij absoluut niet van. Sclerotienrot is dan niet ver af en da's een stuk lastiger te bekampen dan meeldauw.

 

Ook nooit bestuiven en liever de potgrond begieten dan het blad.

 

Rozemarijn is best een taaie plant maar je laat hem liever met rust. Om de twee jaar een goede snoei en je houdt tientallen jaren lang een mooie struik.

Tot slot, nooit meer dan 5 rozemarijnen per m2 en zelfs dat is voor de grotere soorten al te veel. Rozemarijn is een solitair en heeft liever geen gezelschap in zijn directe omgeving.

Ook geen schaduw van overhangende struiken of bomen. Volle zon en graag enigszins beschut tegen te felle wind. En niet omwille van de sport verpotten, daar herstelt hij lastig van.

 

Kortom, leer alles af wat je bij een doordeweekse kamerplant zou doen en laat de rozemarijn zich maar alleen uit de slag slaan. Genieten van zijn schitterende bloei en zijn aromatisch blad is alles wat je moet doen. Meer mag het liever niet zijn...

 

 

 

Zo ziet een gezonde rozemarijn er uit: (dit is de standaard officinalis, geen varieteit)

 

rosemary239661334961732.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor je antwoord Marinus.

Ik denk hier inderdaad weer een slachtoffer te hebben van mijn "natte"buurman die voor de plantjes heeft gezorgd..verschillende zaailingen en een enkele aloe vera heeft het loodje gelegd.

Ik snoei ze terug en zit ze in de lucht maar droog.

IVM de meeldauw: kan ik ze wel in deze grond laten, of is het beter dat ik ze verplant in een laagje nw aarde ( bv molshoopaarde met scherp zand?)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marinus, dankje voor het antwoord. Kan je ook gewoon al het blad er afplukken zodat er nieuw blad terug groeit, of werkt dat niet? I.v.m. de trage hout groei.

 

 

@ Jet, Ik weet niet of verpotten fijn is aangezien ze daar niet zo blij mee zijn dacht ik.. Ik zou sowieso de bovenlaag van de aarde wel verversen, voor het geval daar meeldauw sporen op liggen. Was wel alles waarmee je de plant hebt aangeraakt, anders zou je andere planten kunnen besmetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Marinus! Wat raadt je mij aan? Ik voldeed aan alle voorwaarden...maar toch meeldauw gehad dus. Wel 2x een plant van het zelfde tuincentrum overigens.

Wel of niet opnieuw in de volle grond zetten? Of liever een pot? Ik ga het dan dit jaar nog maar eens proberen, met een plant van een ander (!) tuincentrum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgensw mij is vooral vocht hierbij oorzaak, zou eerder zoeken in een drogere plek of flink deel zand door compost in plant gat.

Of in kruidenspiraal, volgens mij gaat de rozemarijn in kruidenspiraal het heel goed doen, o.a omdat de grond stuk minder vochtig erin blijft.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zieke plant verplanten is niet de oplossing, verplanten is hoedanook lastig.

Meeldauw is een schimmelziekte, teveel aan vocht alleen zal het niet veroorzaken maar wel een samenloop van omstandigheden: te vochtig, teveel voedsel (wat ook kan beschimmelen) enz.

 

Voor wie niet wil terugsnoeien, let wel: de zieke blaadjes sterven vaak toch af (ze krijgen immers door de schimmel geen licht meer, ergo geen photosynthese) en blad wegnemen alleen volstaat niet; de schimmels zitten ook op de jonge takjes, kan je de plant ook behandelen met een bestrijdingsmiddel op basis van zwavel.

Ideaal is las je beide kan doen en dan kijk je best even rond of er niet nog andere planten zijn aangetast.

Zorg dan gelijk ook dat de ziekte geen kans meer krijgt door de plant betere levensomstandigheden te bezorgen. (Hou wel in het achterhoofd wat die "verzorging" inhoudt voor dit soort planten en alles loopt wel los)

 

Over de vraag pot of volle grond, ik ben altijd voorstander van volle grond maar als je de plant niet kan beschermen tegen barre vrieskou en aanhoudende, gure oostenwind is dat ook geen oplossing.

Zorg steeds voor voldoende afwatering, zet de plant indien nodig op een heuveltje a la aardappelteelt en doe er flink wat kiezel omheen zodat het zand niet te fel wegspoelt. (Of plant een plat blijven timpje er omheen die het zand zal vasthouden) Je wil, in tegenstelling tot aardappelteelt, dit heuveltje jarenlang in die vorm houden.

De plant zal sneller en vooral "beter" groeien. Rozemarijn houdt van losse, luchtige,kalkhoudende grond en dat hou je best aan tot een flink stuk rondom de plant.

 

Opteer je voor pot dan dien je wel meer te bewateren en in de winter de plant koel binnenzetten, geen verwarming en voldoende frisse lucht.

Niet paniekeren als er al eens een puntje van een blad bruin is of vergeelt, dat is niks ergs.

Kortom, kan je in volle grond niet jaarrond voor goede omstandigheden zorgen dan lukt dit wellicht beter in pot. Opteer dan liever voor een ruime aarden pot dan een dunwandig plastic geval. De stenen potten nemen vocht op en zorgen ook voor minder temperatuurschommelingen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de planten vanmiddag al gesnoeid..ik werd daarbij verrast door een flinke onweersbui. De planten had ik uit de pot gehaald om deze schoon te maken, nu liggen de planten dus op mij te wachten in de kruiwagen..even zonder pot, want toen het onweer over was was het ook donker.

Ik zal morgen een flinke laag steentjes onder in de pot doen, en kan ook klei toevoegen als dat goed is daar heb ik hier een zak vol van (uit de tuin). De planten blijven in de pot, maar ik zal ze vaker buiten zetten...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

blad wegnemen alleen volstaat niet; de schimmels zitten ook op de jonge takjes, kan je de plant ook behandelen met een bestrijdingsmiddel op basis van zwavel.

 

Bayern Garden Finesse bijv

Wel 4 weken na bespuiting pas weer eten i.v.m. veiligheids termijn, dacht 2x toepassen , 2de x na 2 weken.

 

 

Zorg dan gelijk ook dat de ziekte geen kans meer krijgt door de plant betere levensomstandigheden te bezorgen. (Hou wel in het achterhoofd wat die "verzorging" inhoudt voor dit soort planten en alles loopt wel los)

 

- De omstandigheden zelf

- Ecostyle Vital, zorgt er voor dat schimmels slechter in het blad kunnen komen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de witziekte te bestrijden, bedoel je?

Je kan een organisch middel gebruiken zoals KB Naturen Witziekte- & luisweg. Wat vooral actief is tegen meeldauw is het zwavel dat er in zit.

Het is in alle geval biologisch afbreekbaar maar of je nu al gelijk van die plant wil gaan eten betwijfel ik sterk. (kan je net zo goed luciferkopjes gaan sabbelen)

 

Als je de planten in volle grond wil zetten raad ik (nu je toch bezig bent) lavakorrel aan als onderlaag in potgrond gemengd. Klei laat nauwelijks water door, daarvoor is het te fijn van structuur.

Bottomline is dat je geen staand nat (Staunasse zoals ze in het germansk zeggen, ) hebt, hoe je dat doet is eerder ondergeschikt.

 

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer iets te vinden wat ik hier heb. Klei gebruik ik dus niet. Onze huizen is van zandsteen, en ik kan gemakkelijk een steen vinden op de puinstapel die in brokjes ineen valt..dat zou ik kunnen gebruiken ipv lavakorrels.Is dat wat?

Er zit hier wel zwavel aan de muren va de kelder..kan ik daar niets mee?Mengen met water en begieten oid? Van deze rozemarijn eet ik meestal niet..alleen als de kruidentuinrozemarijn dood is...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jetje: zandsteen, puingruis, allemaal goed. Of je nu met je zwavel uit de keldermuren wat kan aanvangen? Geen idee. Ik vermoed dat dat toch ietsie riskant wordt.

Je kan, gezien je toch al gesnoeid hebt, effe afwachten en dan kan je toch alsnog bij het tuincentrum langs mocht het nodig blijken.

Ik heb zo'n spul meestal wel staan omdat het zeer handig is om er tijdig mee aan de slag te kunnen.

 

Als ik dit soort zaken verkas meng ik altijd in de toplaag wat phosphorkorrel mee, dat helpt enorm bij de wortelvorming. Nuttig voor planten die een gevoelig wortelgestel hebben en daar ook nog zeer afhankelijk van zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...