Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rhodondendron - identiek en toch ziek (ofzoiets)


rubo

Aanbevolen berichten

Je schreef het zelf al, door de identieke situatie is het moeilijk een oorzaak aan te geven. Verhaal halen bij de kweker of tuincentrum zal moeilijk worden omdat die als antwoord zal hebben dat het 2 identieke planten zijn uit een hele grote partij.

Het enige wat ik kan bedenken is opnieuw planten met in een ruim plantgat speciale grond voor Rhodo's. Ook zou ik de grond rond de wortelkluit voor een deel weghalen zodat hier ook nieuwe grond komt.

Dat zal die plant om deze tijd van het jaar niet leuk vinden maar met ruim gieten tijdens het planten moet het maar.

 

Let op dat de grond van het keurmerk RHP voorzien is.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het dan toch over rhodo's gaat, mag ik ook wat vragen? Mijn keus is het niet, maar goed ik woon hier niet alleen en dus staan er sinds kort twee rhodo's achterin onze tuin. Beide circa 2 maanden geleden aangeschaft, staan in dezelfde grond op een ruime 1,5 meter afstand van elkaar. Krijgen dezelfde uren zon en schaduw, dezelfde regenbuien, dezelfde briesjes wind etc. De een ziet er florissant uit, mooie donkergroene bladeren, volop bloemen en niets aan de hand. De ander is een treurig struikje, de bladeren zijn mat lichtgroenig met hier en daar een bruine plek, de knoppen zater er al aan bij aanschaf maar die zijn nog steeds niet open. Ik wil 'em graag helpen maar ik weet niet hoe. Gezien de identieke situatie waarin ze verkeren kan ik daar geen oorzaak in bedenken. De slechtuitziende heb ik afgelopen week uit de grond gehaald om te kijken of er misschien iemand aan zijn wortels zit te knagen, maar daar is geen sprake van.

 

Het enige dat ik kan bedenken is dat de slechtuitziende een keer bepiest is door de hond. Maar dat is dan ook echt maar een enkele keer want eigenlijk is de hond nooit in de tuin als wij er ook niet zijn. Zou dat het echter kunnen zijn? En zo ja, komt het nog goed?

 

PS. Beide planten hebben een groot plantgat gekregen met speciale grond. Niet met een keurmerk maar zelf gemengd. Wat tuingrond en een hoop grond 'gemaakt' van oud vermolmd hout.

 

img684324211336227791.JPGimg684562041336227801.JPG

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het kunnen dat de één, misschien wel toen jullie ze nog niet hadden, meer last heeft gehad van de vorst? Misschien dat de ene toen net op een iets winderiger/kouder plekje heeft gestaan. Dat bruine en die dichte knoppen, dat zie je hier in de buurt bij veel rhodondendrons die op open vlaktes staan (en dus flink last hebben gehad van de vorst). Schijnt dat bij een kweker hier in de buurt veel rhodondendrons kapot zijn gevroren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel een beetje lastig te beoordelen zo, dus hou me te goede. Maar de rechter rodo ziet er mijn inziens helemaal niet zo slecht uit hoor ! Die gesloten knoppen zijn bladknoppen , geen bloemknoppen. Blad maakt de rodo straks na de bloei.

Maak es een foto van de 2e rodo op wat meer afstand, dat we de hele struik kunnen zien ? Een vlekje her en der is niet zo erg. Veel geler blad wel ja.

 

Maar wat anders is een vraagje van mij : Zit jij niet op heel erg kalkrijke grond ? Dat dacht ik eerder op foto's te hebben herkend vanwege mijn eigen grondje in Fr. Maar kan bij jou heel anders zijn natuurlijk. Bij mij doen rodo's het echt voor geen meter hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bit:

Ik heb eventueel ook zitten denken dat een van de planten misschien gewoon bij de kweker al wat heeft opgelopen. Kan natuurlijk altijd gebeuren. Ik sta echt niet meteen bij de beste man voor de deur met een kwaaie kop.

 

En inderdaad Bit zo heel slecht ziet de tweede er niet uit... als ie de enige was die we hadden. Maar juist omdat we er twee hebben, uit dezelfde stal en in dezelfde omstandigheden kan ik niet anders dan dagelijks het verschil zien. En dan ziet die tweede er toch echt heel treurig uit, in vergelijking dan. En of dat bladknoppen zijn betwijfel ik want bij de linker (bovenste foto) kwamen uit deze knoppen toch echt bloemen

 

En inderdaad, de grond sterft hier van de kalk. Maar zoals ik al zei, de rhodondendrons waren niet mijn keus Maar ik heb gedaan wat ik kon en een groot gat gegraven - veel groter dan de plantkluit was - en dat volgestort met houtgrond gemengd met wat aarde. Ik geloof best dat er betere grond voor deze plant bestaat maar juist omdat die ene blijkbaar geen enkel probleem heeft vind ik het zo raar...

 

Ik zal morgen als het droog is nieuwe foto's maken.

 

Laat ik voorop stellen dat ik dit alles niet als probleem beschouw maar meer als een raadsel! Het is niet erg als we er niet uitkomen met z'n allen

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...