Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Makkelijke moestuin mix


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb weinig tot geen ervaring met groetjes kweken maar het kriebelt wel om zo een makkelijk moestuin te maken.

Nu heb ik al verschillende sites en forums over moestuinen gelezen en bekeken en het verward mij steeds meer.

Op de makkelijke moestuin site lees ik dat ze een mix maken van 1/3 compost, 1/3 turfmolm en 1/3 vermiculiet en dat deze blijkbaar werkt.

Nu aangezien ik geen ervaring heb leek het mij makkelijk om ook deze mix te gebruiken. Nu ik woon in Belgie en ik heb al een aantal tuincentra afgelopen en getelefoneerd maar ofwel verkopen ze de produkten niet ofwel zeggen ze mij dat dit niet goed is voor jonge plantjes omdat ze van deze mix zouden "verbranden".

Ik heb wel de indruk dat er een heel aantal mensen zijn die deze mix gebruiken en er toch wel tevreden over zijn. Zou ik wat meer uitleg kunnen krijgen waarom ik deze mix wel of niet zou gebruiken. Hoe meer info hoe beter. En kan iemand me ook vertellen waar ik in Belgie aan turfmolm en vermiculiet kan komen?

Dank u.

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erwin,

 

Turfmolm is ook wel bekend onder: turfstrooisel en witte veen. Wat natuurvriendelijker zijn producten op basis van kokosvezel.

 

Als ik zelf een verhoogde bak zou maken zou ik daar gewone tuingrond in stoppen, gemengd met goed verteerde compost. Daarna jaarlijks een laagje compost aanbrengen in de winter. De reden dat ze deze mix adviseren is dat turf en vermiculiet goed water vast houden. Ik ben er zelf geen fan van. Nee ik denk dat je het prima met tuingrond kunt doen zolang deze een beetje goede structuur heeft en je jaarlijks een laagje compost aanbrengt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mix bestaat uit ongeveer 1/3 turfstrooisel, 1/3 compost en 1/3 cocopeat.

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

 

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...